Radiokanava BusinessFM hakee osavaltakunnallista toimilupaa

Pääkaupunkiseudulta Tampereelle ja Ouluun jo laajentunut, erityisesti hyvästä musiikista ja työuransa kehittämisestä kiinnostuneille kuulijoille suunnattu kotimainen BusinessFM-radiokanava hakee Viestintävirastolta osavaltakunnallista toimilupaa kaudelle 2020-30. Kanava haluaa välittää työ- ja talouselämän arvokasta tietopääomaa ja sen myötä omalta osaltaan edistää suomalaista kansantaloutta nykyisiä kuuluvuusalueitaan laajemmin. BusinessFM kertoo saaneensa hakemukselleen paljon tukea maakunnallisilta päättäjiltä ja mielipidevaikuttajilta.

"Välitämme hyvän musiikin kylkiäisenä työelämän ja kansantalouden tietopääomaa, jonka avulla kuulijamme voivat kehittää itseään. Koenkin vaatimattomasti, että meidän missiomme on koko Suomen missio”, kertoo osavaltakunnallista radiolupaa hakevan BusinessFM:n perustaja Reijo Karhulahti (vasemmalla). Ohjelmajohtaja Juha Kakkuri keskellä ja aamujuontaja Roni Malinen oikealla.

Vuonna 2016 aloittanut BusinessFM on suunnattu aikaansa seuraaville yrityspäättäjille sekä itseään ja työuraansa kehittäville kansalaisille. Tällä hetkellä BusinessFM:ää voi kuunnella pääkaupunkiseudun, Tampereen ja Oulun alueella sekä internet-radiona kaikkialla maailmassa. Pohjoismaiden ainoan bisnesradion kuuntelijoita kiinnostavat monipuolisen musiikkitarjonnan lisäksi työ- ja yrityselämän aiheet sekä yleisesti elämänlaatua ja hyvinvointia parantavat teemat.

”Olemme hyvää musaa, kiinnostavia ihmisiä ja keskeisiä talousuutisia tarjoava uteliaan ihmisen radio, joka tarjoilee varhaisaamusta alkaen merkityksellisiä puheenaiheita. Uutisten vaikutuksia arkeemme konkretisoivat aihealueidensa mielenkiintoisimmat haastateltavat. Meitä kuuntelevat ne, joita kiinnostaa oma taloutensa ja arkensa, sekä työ- ja yrityselämän asiat yleisesti – toimistokelpoista musiikkia unohtamatta”, kertoo BusinessFM:n perustanut toimitusjohtaja Reijo Karhulahti ja jatkaa: ”Hittiradioille tyypillisten geneeristen soittolistojen pyörittämisen sijaan paneudumme jokapäiväisen talouselämän trendeihin ja ilmiöihin. Käsittelemme myös työssä viihtyvyyttä ja jaksamista, elämänlaatua, työhyvinvointia ja terveyttä liikunnan, ruoan ja vapaa-ajankin kautta.”

BusinessFM on kahden vuoden ajan kasvattanut systemaattisesti sekä kuulija- että mainostajakuntaansa. Näiltä saamansa palautteen myötä kanava pitää tärkeänä, että sen välittämää rohkeaa ja riippumatonta, työntekoon kannustavaa sisältöä tulisi pystyä kuuntelemaan kaikissa merkittävissä bisnes- ja yliopistokaupungeissa. Nyt haettava Taajuuskokonaisuus 13 -toimilupa kattaa Helsingin, Jyväskylän, Kuopion, Lahden, Oulun, Tampereen, Turun ja Vaasan. Toimilupa-alueen väestöpeitto on 50 % suomalaisista.

”Tälläkin viikolla olemme konkreettisesti huomanneet, että Suomesta löytyy valtavasti intoa tehdä töitä paremman huomisen eteen. Turkulaisen konepajayrittäjän, vaasalaisen liikemiehen, kuopiolaisen rakentajan ja oululaisen urheilupomon näkemykset maamme mahdollisuuksista ovat yhtä tärkeitä ja inspiroivia kuin punavuorelaisella luovan työn ammattilaisella. Välitämme työelämän ja kansantalouden tietopääomaa, jonka avulla kuulijamme voivat kehittää itseään ja kasvattaa siten koko maan hyvinvointia. Koen, että meidän missiomme on koko Suomen missio”, jatkaa osavaltakunnallista radiolupaa BusinessFM:lle hakeva Karhulahti.

Hyvää musiikkia ja järkipuhetta

BusinessFM:n ohjelmistoon kuuluu musiikin ohella laadukkaita puheohjelmia ja haastatteluita, jotka painottuvat myös työmatkalaisia palvellen aamuun ja iltapäivään. Lounasajan molemmin puolin kanavalla tarjoillaan säännöllisiä uutisia ja tarkoin valittua toimistomusiikkia. BusinessFM:n suosikkiohjelmia ovat aamujuontaja Roni Malisen Aamu arkisin kello 6.00-10.00 ja ohjelmajohtaja Juha Kakkurin juontama BusinessFM-iltapäivä arkisin kello 14.00-18.00. Kanavan ohjelmasarjoihin kuuluvat esimerkiksi Harvardissakin luennoivan professori Henrik Töttermanin Amerikan-kokemukset, myyntivalmentaja Mika Rubanowitchin myyntivinkit, Mainostajien liiton toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemmingin ja Mark ry:n toiminnanjohtaja Sanna Laakion markkinoinnin menestysreseptit ja Iltalehden perustajan Veli-Antti Savolaisen sarja Kolmas itsenäisyystaistelu. Bill Gatesin suosikkiohjelma, Aidan McCullenin juontama The Innovation Show lähetetään BusinessFM:llä tuoreeltaan. Lokakuussa BusinessFM käynnistää uuden Yrittäjäradio-ohjelman, joka tarkastelee yrittäjien elämää kannustavien tarinoiden kautta ja esittelee myös konkreettisia yrittäjyyttä haittaavia tekijöitä.

BusinessFM:n toimilupahakemuksen puoltajina toimivat mm.

• Juha Junno, urheilujohtaja, Oulun Kärppien toimitusjohtaja 1996-2017
  • Juha Harju, Entrepreneur, Growthsetters Oy, Woolman Oy
  • Pia Hautamäki, yliopettaja, Tampere
  • Thomas Palmgren, Suomen Yrittäjät Ry, kansainvälisten toimintojen päällikkö
  • Lenita Airisto, yrittäjä, toimitusjohtaja
  • Heikki Salmela, Hesburger, perustaja ja hallituksen puheenjohtaja
  • Timo Saranpää, Suomen Ekonomit, hallituksen puheenjohtaja
  • Marjaana Töyli, Helsingin Ekonomit, toiminnanjohtaja
  • Sanna Laakkio, MARK Suomen Markkinointiliitto ry
  • Riikka-Maria Lemminki, Mainostajien Liitto, toimitusjohtaja
  • Petri Tulensalo, Head of Sports, Business Finland
  • Tero Lausala, Suomalaisen Työn Liitto, toimitusjohtaja

Reijo Karhulahti, BusinessFM / Businessradio Finland Oy
+358 400 444 300, reijo.karhulahti@businessfm.fi
Juha Kakkuri, ohjelmajohtaja, BusinessFM
+358 40 510 2566, juha.kakkuri@businessfm.fi

"Meitä kuuntelevat ne, joita kiinnostaa oman taloutensa ja arkensa tehokas, miksei tuloksellinenkin pyörittäminen”, kertoo BusinessFM:n perustaja Reijo Karhulahti.
BusinessFM:n ohjelmapäällikkö Juha Kakkuri juontaa arkisin myös kanavan iltapäivälähetystä.

Yksinpurjehtija Tapio Lehtinen saapuu takaisin Helsinkiin torstaina24.6.2019 13:25:12 EESTTiedote

Helsinkiläinen yksinpurjehtija Tapio Lehtinen suoritti maailman haastavimman purjehduskilpailun Golden Globe Racen 322 päivän purjehtimisella. Haasteista huolimatta sisukas suomalaiskapteeni oli lopulta yksi viidestä maaliin selvinneestä purjehtijasta, saapuen kilpailun lähtö- ja päätesatamaan Ranskan Les Sables d’Olonneen 19. toukokuuta. Lehtinen on nyt purjehtimassa takaisin kotiinsa Helsinkiin. Hänen odotetaan saapuvan Kauppatorin edustalle torstaina 27.6. ja tekevän kaupungintalolle perinteisen lipputervehdyksen noin kello 15.30.

Hampurilaismestarit tänä viikonloppuna Helsingissä11.6.2019 12:07:38 EESTTiedote

Burger Lovers -festivaali kokoaa 14.-16. kesäkuuta Helsinkiin Suomen parhaita ja arvostetuimpia hampurilaisravintoloita ja burgereihin erikoistuneita keittiömestareita. Kampin Narinkkatorilla järjestettävän ruokatapahtuman kipinä syttyi intohimoisten burgerinystävien halusta vahvistaa Suomen hampurilaiskulttuuria ja antaa kaikille mahdollisuus tutustua hampurilaisten monipuolisuuteen ruokavaliosta riippumatta.

ISS Palvelut modernisoi ravintolapalveluidensa omavalvonnan Fredmanin kanssa11.6.2019 07:50:00 EESTTiedote

Suomen suurimpiin yksityisiin työnantajin kuuluva ISS Palvelut on valinnut kotimaisen Fredman Food Tech -palvelukokonaisuuden varmistamaan ravintolapalveluidensa omavalvonnan ja keittiön johtamisprosessit. Palvelusopimuksen myötä yli sadan ravintolan omavalvontamenetelmät digitalisoidaan ruokaturvallisuuden takaamiseksi ja henkilökunnan työn helpottamiseksi. Fredmanin palvelun asennus ja henkilökunnan valmennus niiden käyttöön tullaan saattamaan valmiiksi vuoden 2019 loppuun mennessä.

Marttiini teki Sastalle 50-vuotisjuhlapuukon21.5.2019 09:50:00 EESTTiedote

Luonnonystäviä jo 50 vuoden ajan pukenut suomalainen erävaatemerkki Sasta esittelee juhlavuotenaan viisi muiden kotimaisten laatumerkkien kanssa suunniteltua ja valmistettua yhteistuotetta. Juhlamalliston tavoitteena on muistuttaa kuluttajia kotimaisen suunnittelun ja tuoteosaamisen jatkuvuuden tärkeydestä sekä tukea vastuullisia suomalaisia toimijoita. Ensimmäinen yhteistyö oli Coston kanssa tehty sarkalippis ja kesän kynnyksellä juhlavuoden valikoima täydentyy Marttiinin Sasta-juhlapuukolla.