Radiokanavien kuuluvuusalueisiin tulossa muutoksia vuoden 2020 alussa käynnistyvän radion uuden toimilupakauden myötä

Radion uuden toimilupakauden käynnistyessä 1.1.2020 radiokanavien kuuluvuusalueisiin tulee merkittäviä muutoksia radiotaajuuksien vaihtuessa radiokanavalta toiselle. Uudet kuuluvuusalueet perustuvat Traficomin ja valtioneuvoston 15.11.2018 myöntämiin uusiin ohjelmistotoimilupiin. Muutokset koskevat vain osaa kaupallisia radiokanavia, eivätkä vaikuta esimerkiksi Ylen radiokanaviin.

Uusien kuuluvuusalueiden toteuttaminen edellyttää Digitalta merkittävän määrän teknisiä muutoksia, joita tehdään vuoden ensimmäisen viikon aikana 30.12.2019 alkaen. Pääkaupunkiseudulla muutokset aloitetaan torstaina 2.1.2020 klo 12 alkaen. Muutoksien läpivientiaikana on kanavilla poikkeavaa sisältöä lähetysasemasta ja radiokanavasta riippuen. Lähetyksissä voi myös esiintyä lyhyitä katkoksia.

Kaikkien Suomessa kuultavien radiokanavien taajuudet löytyvät Traficomin nettisivuilta osoitteesta https://www.traficom.fi/fi/viestinta/tv-ja-radio/radioasemat-suomessa.

Miten hakea uudet radiotaajuudet?

Mikäli haluttu radiokanava ei kuulu enää tutulla taajuudella, on hyvä tallentaa radiokanavat uudelleen niin auton radiovastaanottimeen samoin kuin kodin vastaanottimeen. Joissakin automerkeissä auton mediajärjestelmässä näkyvä kanavalogo ei välttämättä vaihdu vastaamaan uutta radiokanavaa, vaikka radiokanava vaihtuukin.

Auton radiovastaanottimen automaattinen taajuudenvaihto lähetinasemalta toiselle ei toimi teknisten muutostöiden aikana. Teknisten töiden päätyttyä on mahdollista tallentaa kanavavalinta.

Median yhteydenotot

Digita Oy, liiketoimintapäällikkö Jari Pasuri, p. 040 528 7088, jari.pasuri(at)digita.fi

Digita omistaa ja operoi Suomen johtavaa valtakunnallista maanpäällistä televisio- ja radioverkkoa ja on maan suurin riippumaton tietoliikennemastojen omistaja. Yhtiö on digitaalisen infrastruktuurin ja palveluiden tarjoaja. Digitan palveluihin kuuluvat tietoliikennemastot, konesali- ja esineiden internet (IoT) -palvelut ja tulevaisuuden broadcasting-palvelut. Palveluita tarjotaan maan suurimmille matkapuhelinoperaattoreille, internet- ja mediayhtiöille, infrastruktuuriyhtiöille ja kiinteistöjen omistajille. Digitassa työskentelee valtakunnallisesti 180 alan osaajaa. www.digita.fi

Digitan antenni-tv-verkossa tehdään maksu-tv-palveluihin liittyviä muutostöitä 31.12.2019 – tee television kanavahaku uudelleen30.12.2019 10:30:00 EETTiedote

Antenni-tv-verkon maksu-tv-palvelut näkyvät Digitan verkossa HD-tasoisena 1.1.2020 alkaen. Maksu-tv-palveluiden saatavuus laajenee Digitan antenni-tv-verkossa nykyisestä 85 prosentin väestöpeitosta 90 prosenttiin. HD-jakelun käynnistyminen Digitan verkossa edellyttää teknisiä muutostöitä, joita tehdään tiistaina 31.12.2019 klo 9:30 alkaen. Muutostöiden jälkeen tulee tehdä television kanavahaku uudelleen. Tv-katsojia palvelee muutostöiden jälkeen Digitan kuluttajapalvelu Digita Info arkisin klo 8-20 ja poikkeuksellisesti 1.1.2020 klo 12-20. Maksu-tv-palveluihin liittyvissä asioissa kuluttajia palvelee DNA:n asiakaspalvelu.

Antenni-tv-verkon maksu-tv-palveluiden saatavuus laajenee23.12.2019 09:00:00 EETTiedote

Digita tarjoaa antenni-tv-verkossaan maksu-tv-palveluja HD-tasoisena vuoden 2020 alusta. Maksu-tv-palveluiden saatavuus laajenee Digitan antenni-tv-verkossa nykyisestä 85 prosentin väestöpeitosta 90 prosenttiin. Maksu-tv-palveluja lähetetään jatkossa nykyisten tv-asemien lisäksi myös Fiskarsin, Haapaveden, Kerimäen, Kolin, Mikkelin, Pernajan, Vaasan ja Vuokatin tv-asemilta. Jatkossa HD-kanavien vastaanottoon ei tarvita erillistä antennia.