Raha siirtyy nyt pankista toiseen sekunneissa

Rahaa voi nyt siirtää tililtä toiselle reaaliajassa myös eri pankkien välillä, kun S-Pankki avasi Siirto-palvelun asiakkailleen. Ensimmäinen pankkien välinen reaaliaikainen siirto tehtiin S-Pankin ja Nordean välillä 20.3. Palvelussa raha siirtyy pelkällä puhelinnumerolla.

Pankkien yhteinen Siirto-palvelu tekee maksamisesta nopeampaa, helpompaa ja turvallisempaa. Siirrossa rahaa voi siirtää kännykällä pelkän puhelinnumeron perusteella. Esimerkiksi ravintolalaskun jakaminen tai kirppariostosten maksaminen on kätevää, kun ei tarvitse vaihdella tilinumeroita ja odotella maksujen näkymistä tilillä. Riittää, että molemmat osapuolet ovat rekisteröityneet käyttäjiksi.

Siirto perustuu Otto-automaatteja ylläpitävän Automatian mobiilimaksujärjestelmään, joka on avoin kaikille suomalaisille pankeille. Ensimmäinen pankkien välinen siirto tehtiin S-Pankin ja Nordean välillä 20.3.2017.

"Aiemmin rahan siirtäminen pankista toiseen vei jopa kaksi vuorokautta ja nyt eurot suhahtavat tililtä toiselle yli satatuhatta kertaa nopeammin. On hienoa, että voimme yhdessä muiden pankkien kanssa tarjota suomalaisille uudenlaisen, helpomman maksamisen palvelun", kertoo toimitusjohtaja Pekka Ylihurula S-Pankista.

Nordean liiketoimintajohtaja Jussi Mekkonen uskoo, että useat muutkin pankit liittyvät palveluun pikapuoliin.

"Yhteistyössä kaikkien toimijoiden kanssa odotamme Siirto-palvelusta paljon – käyttäähän Ruotsissa vastaavaa palvelua jo noin puolet väestöstä", Mekkonen sanoo.

Tunnistaminen S-mobiiliin kevään kuluessa

Maksuttoman Siirto-palvelun käyttöönotto on helppoa: se tulee osaksi S-Pankin ja S-ryhmän palvelut yhdistävää S-mobiili-sovellusta.

Rahan siirtämisestä ja raha-asioiden hoitamisesta tulee pian entistä sujuvampaa, kun S-mobiiliin tulee mahdollisuus tunnistautua ja vahvistaa maksuja sormenjäljellä tai tunnusluvulla. S-mobiilin tunnistaminen tuo vaihtoehdon perinteisen tunnuslukutaulukon rinnalle.

"Siirto ja S-mobiilin tunnistaminen ovat hienoja esimerkkejä arkea helpottavista digitaalisista palveluista, joita haluamme tarjota asiakkaillemme. Osana S-ryhmää S-Pankilla on ainutlaatuinen mahdollisuus tuottaa jatkossa myös rahankäytön ja muun arkisen toiminnan yhdistäviä palveluita", Ylihurula visioi.

Tunnistaminen tulee S-mobiiliin kevään aikana.

Lisätietoja:

Pekka Ylihurula, toimitusjohtaja, S-Pankki, p. 010 76 82100, pekka.ylihurula@s-pankki.fi

Juha Raumolin, digitaalisesta kehityksestä vastaava johtaja, S-Pankki, p. 050 500 4525, juha.raumolin@s-pankki.fi

Jussi Mekkonen, henkilöasiakkaista vastaava liiketoimintajohtaja, Nordea, p. 050 368 7029, jussi.mekkonen@nordea.com

Siirto S-Pankin sivuilla

Automatian Siirto-sivu

S-Pankki on suomalainen pankki, jonka tavoitteena on tuottaa ylivoimaisen helppoja ja hyödyllisiä pankkipalveluita. Se tarjoaa 2,9 miljoonalle asiakkaalleen kattavat palvelut päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen, säästämiseen, sijoittamiseen ja hankintojen rahoittamiseen. S-Pankki panostaa vahvasti digitaalisuuteen ja asiakkaidensa arjen helpottamiseen. Niinpä se palvelee asiakkaitaan kattavasti verkkopankissa, S-mobiilissa, puhelinpalvelussa, sosiaalisessa mediassa sekä yli 700:ssa S-ryhmän toimipaikassa kautta maan. Lisäksi asunnon rahoittamisessa apuna ovat ajanvarauksella palvelevat S-Pankkiirit. S-Pankin välittämät rahastot ja varainhoidon palvelut tuottaa sen tytäryhtiö FIM. S-Pankin omistavat S-ryhmä (75 %) ja LähiTapiola-ryhmä (23,5 %) ja Elo (1,5 %) ja sen palvelut on ensisijaisesti suunnattu S-ryhmän asiakasomistajille. S-Pankille on myönnetty kotimaisuudesta kertova Avainlippu-tunnus. www.s-pankki.fi

Nordea on yksi Euroopan kymmenestä suurimmasta yleispankista markkina-arvolla mitattuna. Nordealla on noin 11 miljoonaa asiakasta, 30 000 työntekijää ja konttoreita noin 600 toimipaikassa. Nordea noteerataan Nasdaqin pörsseissä Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Meillä on kaikkien niiden tuotteiden, palveluiden ja ratkaisujen laaja asiantuntemus, joita tarjoamme asiakkaillemme pankkiasioissa, varallisuudenhoidossa ja vakuutustoiminnassa. Asiakassuhteemme perustuvat luottamukseen, ja sitoudumme vahvasti sekä asiakkaisiimme että yhteiskuntaan.