Finanssiala ry

Rahamuulit kuriin – pankkien ja viranomaisten yhteistyötä tiivistettävä rahanpesun torjunnassa

Jaa
Rahanpesun torjunta vaatii tiiviimpää yhteistyötä paitsi kansainvälisesti, myös valvovien viranomaisten, lainsäätäjien ja pankkien välillä. Lisäksi pankkien tulisi voida vaihtaa keskenään tietoja epäilyttävistä liiketoimista. Keskusrikospoliisi tiedotti 7. maaliskuuta uudesta Suomeen rantautuneesta ilmiöstä: ammattimaisista rahanpesijöistä. Niin sanottujen ammattimuulien arvioidaan viime vuonna avanneen Suomessa satoja pankkitilejä väärennetyn henkilöllisyyden turvin.

Finanssiala ry:n (FA) rikos- ja petostorjunnasta vastaava johtaja Risto Karhunen toteaa, että rahanpesun torjuntaan tarvitaan nykyistä tehokkaampia keinoja. ”Pankeilla tulisi olla oikeus varoittaa muita pankkeja muulitileistä ja niille mahdollisesti tulevista laittomista rahoista. Tämä mahdollistaisi laittomasti saatujen varojen pysäyttämisen ja palauttamisen oikealle omistajalle.”

”Pahinta, mitä rikolliselle voi tapahtua, on rahojen menetys”, Karhunen jatkaa.

Rahanpesun selvittelykeskus kertoo, että viime vuonna suomalaispankit tekivät yli 9 000 uutta rahanpesuilmoitusta, mikä on 75 prosenttia edellisvuotta enemmän. Kasvuprosenttia selittävät useat tekijät, kuten torjuntaan osoitetut lisäresurssit ja petosrikollisuuteen liittyvä rahaliikenne. Karhunen arvioi, että myös ilmoitusherkkyys on kasvanut.

Rahanpesun torjumiseksi pankeissa tehdään runsaasti ennaltaehkäisevää työtä. Torjuntaa koskeva lainsäädäntö on muuttunut ja tiukentunut. Lainvalmisteluun pankkeja ei kuitenkaan ole kelpuutettu riittävästi mukaan. FA ehdottaakin, että Suomeen luotaisiin säännöllisesti kokoontuva yhteistyöryhmä, jossa olisi edustajat tärkeimmistä ministeriöistä, kuten sisä- ja valtiovarainministeriöistä, poliisista ja pankeista.

”Esimerkiksi Alankomaissa ja Britanniassa tämänkaltaisista työryhmistä on useita hyvä kokemuksia”, Karhunen kertoo.

Askel oikeaan suuntaan on Finanssivalvonnan (Fiva) perustama rahanpesun torjuntaan keskittyvä yksikkö. Fivan mukaan yksikkö parantaa mahdollisuuksia tehdä tarkastuksia ja aiempaa tarkempia riskiprofiileja. Karhusen mukaan 11-henkinen yksikkö on ehdottoman tervetullut.

Rahanpesun torjunta on paitsi haastavaa, myös sangen tehotonta. Viime vuoden 9 000 rahanpesuilmoituksesta vain noin 50 johti varojen jäädytykseen. Saman verran käynnistettiin esitutkintoja. Europolin mukaan tilanne ei ole Euroopan tasolla juuri parempi. Vain kymmenesosa noin miljoonasta epäilyttävästä liiketoimesta tehdystä ilmoituksesta johti jatkotutkimuksiin vuonna 2014. Tuoreempia lukuja ei ole saatavilla.

”Yli 65 prosenttia rahanpesuilmoituksista tuli Alankomaista ja Britanniasta, eli juuri niistä maista, joissa yhteistyöryhmät on otettu käyttöön”, Karhunen huomauttaa.

Tätä nykyä rahanpesun torjunta pankissa etenee suunnilleen näin: Pankin työntekijä ilmoittaa pankissa nimetylle yhteyshenkilölle huomanneensa epäilyttävän liiketoimen. Yhteyshenkilö selvittää tilannetta ja päättää, josko aihetta rahanpesuilmoitukselle on. Ilmoituksen pohjalta rahanpesun selvittelykeskus selvittää asiaa ja pyytää tarvittaessa lisädokumentteja. Jos selvittelykeskus päättää, että tutkintakynnys ylittyy, käynnistyy esitutkinta jossakin poliisin yksikössä.

”Prosessiin kuluu runsaasti aikaa, ja riskinä on, että sillä välin epäilyttävät rahat on ehditty siirtää jo teille tietymättömille. Vaikka tekijä saataisiinkin kiinni, ei rikoksella hankittuja rahoja saada palautettua”, Karhunen sanoo.

KRP:n tiedote

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

Finanssiala ry
Finanssiala ry
Itämerenkatu 11 - 13
00180 HELSINKI

020 793 4240http://www.finanssiala.fi

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Rakennamme jäsenillemme toimintaympäristöä, jossa ne voivat liiketoiminnallaan lisätä suomalaista hyvinvointia.

Finanssiala - Uudistuvan alan ääni

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Finanssiala ry

Kriisit eivät horjuttaneet pankkisektoria vuonna 2023, vakuutusyhtiöillä hyvä vuosi – tutustu pankki- ja vakuutussektorien vuosikatsauksiin22.4.2024 11:42:24 EEST | Tiedote

Finanssiala ry on julkaissut katsaukset sekä pankkien että vakuutusyhtiöiden vuoteen 2023. Kummallakin sektorilla oli hyvä vuosi: tuotot, tulokset ja vakavaraisuudet pysyivät hyvällä tasolla. Vakuutusyhtiöiden tuloksia paransivat erityisesti osakkeiden ja joukkovelkakirjojen hyvät tuotot. Pankkien häiriönsietokykyä paransivat kertyneet voittovarat, ylimääräiset pääomapuskurit sekä hyvä likviditeettiasema.

Luottolaitosten sääntely kaipaa ajantasaistamista – lisävelvoitteille ja kansalliselle lisäsääntelylle ei ole tarvetta18.4.2024 10:35:20 EEST | Tiedote

Peruspankkipalveluihin liittyvää sääntelyä ei ole tarpeen lisätä, toteaa Finanssiala ry lausunnossaan. Lausunto liittyy valtiovarainministeriön peruspankkipalveluja ja luottolaitoslainsäädäntöä koskevaan arvomuistioon. FA huomauttaa, että arvomuistion kattama selvitys ei ole mukana hallitusohjelmassa ja sen sisältö on osin ristiriidassa kansallisen lisäsääntelyn välttämistä koskevan hallitusohjelman tavoitteen kanssa. Ehdotetut palveluaikavelvoitteet olisivat poikkeuksellisia suomalaisessa sääntelyssä, ja pankkipalveluiden saavutettavuuden kriittisyyttä on muistiossa yliarvioitu.

Hallitus löi viimeisen naulan vapaaehtoisen eläkesäästämisen arkkuun – miksi Suomi kulkee eurooppalaiseen vastavirtaan, Petteri Orpo ja Riikka Purra?17.4.2024 15:07:17 EEST | Tiedote

Hallitus esitti kehysriihessään vapaaehtoisen eläkesäästämisen verokannusteen poistamista vuoden 2027 alusta alkaen. EU:ssa puolestaan suuntaus on aivan päinvastainen ja vapaaehtoinen eläkesäästäminen nähdään tärkeänä osana EU:n pääomamarkkinaunionin tulevaisuutta, joka on esillä EU:n huippukokouksessa 17.-18.4.2024. Puoli miljoonaa tavallista suomalaista ovat edelleen säästäneet vapaaehtoisiin eläkevakuutuksiin. Pitkäjänteiseen, erityisesti tiettyyn ikään sidottuun eläkesäästämiseen on vaikea sitoutua ilman kannusteita, jotka hallitus nyt esittää poistettavaksi.

Poliittisesti vaikutusvaltaisten henkilöiden kansallisesta rekisteristä hyötyisivät niin asiakkaat kuin finanssialakin17.4.2024 10:40:11 EEST | Tiedote

Rahanpesulaki luokittelee merkittävissä julkisissa tehtävissä toimivat henkilöt ja heidän lähipiirinsä poliittisesti vaikutusvaltaisiksi eli ns. PEP-henkilöiksi (Politically Exposed Persons), joiden taustoja ja asiointia tulee selvittää ja seurata erityisen huolellisesti. Ilmoitusvelvollisten tarve ajantasaisille PEP-tiedoille on lisääntynyt compliance-velvoitteiden sekä kansallisen ja kansainvälisen toiminta- ja turvallisuusympäristön kiristymisen myötä. Nykyisellään PEP-tietoja hankitaan ja ylläpidetään erilaisista lähteistä, mikä heikentää tietojen luotettavuutta ja ylläpitoa. PEP-tietojen kokoaminen keskitettyyn rekisteriin parantaisi tietojen kattavuutta, oikeellisuutta, ajantasaisuutta ja myös henkilötietojen suojaa. Valtiovarainministeriö on laatinut arvomuistion keskitetyn kansallisen PEP-rekisterin perustamisesta. Finanssiala ry tukee ehdotusta voimakkaasti. Tanskassa rekisteri on ollut käytössä jo vuosia ja kokemukset ovat olleet hyviä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye