Rahapeliongelmia pitää ehkäistä myös työpaikoilla

Työpaikan kimppalotto on useimmiten harmitonta hauskanpitoa, mutta joillekin työntekijöille rahapelaaminen on pakonomaista ja voi häiritä työntekoa. Äärimmillään ongelmallinen rahapelaaminen voi johtaa työpaikalta näpistämiseen tai kavallukseen. Helmikuun alussa alkava Työelämä pelissä? -kampanja haluaa havahduttaa työnantajat rahapelaamiseen: Miten työntekijän liiallista rahapelaamista voidaan ehkäistä ja tunnistaa? Entä miten ongelmallisesti rahapelaavaa työntekijää voidaan tukea? Kaksi viikkoa kestävässä kampanjassa ovat mukana EHYT ry, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sekä Tieto- ja tukipiste Tiltti.

Suomessa rahapelejä pelataan paljon. Suomalaisista noin 80 % on pelannut rahapelejä edellisen vuoden aikana. Suurin osa pelaa maltilla, mutta lähes 400 000 pelaa riskitasolla ja 112 000:lla on ongelmia rahapelaamisen kanssa.

“Suuri osa riski- tai ongelmapelaajista on tavallisia, työssäkäyviä ihmisiä. Monilta työpaikoilta kuitenkin puuttuu kokonaan valmius ennaltaehkäistä ja tunnistaa rahapelihaittoja sekä auttaa ongelmallisesti pelaavaa työntekijää”, sanoo Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n asiantuntija Eija Pietilä.

Työelämään linkittyvä rahapelaaminen näkyy myös hoito- ja tukipalveluissa.

“Viime vuosien aikana meille on tullut muutamia kävijöitä myös työnantajien ohjaamana”, kertoo Tiltissä työskentelevä asiakastyöntekijä Katri Kytöpuu.

Rahapelaaminen pitäisi rinnastaa päihteisiin

Ongelmallisesti rahapelaava voi olla ahdistunut, poissaoleva tai ärtyisä. Liiallinen rahapelaaminen sekoittaa talouden ja voi muuttaa vapaa-ajanviettotapoja, kun elämä pyörii tietokoneen tai kännykän ympärillä. Selittämättömät poissaolot työstä tai muista menoista voivat lisääntyä.

“Työnantajien vastuuta lisää se, että rahapelejä ei pelata vain vapaa-ajalla, vaan myös työajalla. Rahapelaamista tulisikin käsitellä työpaikoilla ja työterveyshuollossa samoin kuin esimerkiksi päihteitä: ongelmia pitäisi ehkäistä ja riskit tiedostaa”, toteaa Pietilä.

Työelämä pelissä -opas työnantajan tukena

Työnantajille tarkoitettu Työelämä pelissä -opas antaa eväitä rahapelihaittojen ehkäisyyn ja tunnistamiseen. Oppaassa annetaan vinkkejä siihen, miten rahapelaamisen voi ottaa työpaikalla puheeksi ja kuinka työntekijän voi ohjata avun piiriin. Oppaan tarkoituksena on nostaa esiin rahapelaamisen riskejä ja herätellä työnantajat huomioimaan rahapelaaminen osana työntekijöiden hyvinvoinnin edistämistä.

“Viestimme on, että rahapelaaminen tulee huomioida työpaikan hyvinvointistrategiassa ja päihdeohjelmassa”, Pietilä sanoo.

Maksuton Työelämä pelissä -tukiaineisto julkaistaan Työelämä pelissä? -kampanjan alkaessa maanantaina 1.2. osoitteessa www.julkari.fi. Aineiston ovat laatineet yhteistyössä Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Tieto- ja tukipiste Tiltti, Työterveyslaitos sekä Työturvallisuuskeskus.

Kampanjaa voi seurata EHYT ry:n sosiaalisen median tileillä Twitterissä (@EHYTry), LinkedInissä, Facebookissa (@ehytry) ja Instagramissa (ehytry) tai aihetunnisteella #työelämäpelissä. Kampanja-aika on 1.–12.2.2021.

Rahapelihaittojen ehkäisyn asiantuntija Eija Pietilä, EHYT ry, p. 050 514 7658 tai eija.pietila@ehyt.fi

JULKILAUSUMA: Elinvoimainen kansalaisyhteiskunta ehkäisee päihteisiin kytkeytyvää eriarvoisuutta20.10.2020 12:27:16 EESTTiedote

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n edustajakokous on huolissaan kasvavasta päihteisiin kytkeytyvästä eriarvoistumisesta. EHYT ry:n jäsenistö kokoontui 19.10.2020 yhdistyksen historian kolmanteen edustajakokoukseen. Kokouksessa hyväksyttiin EHYTin uusi strategia ja valittiin uusi valtuusto seuraavalle kolmivuotiskaudelle (2020-2023). Valtuuston puheenjohtajaksi valittiin professori Pekka Puska ja varapuheenjohtajaksi Nyyti ry:n toiminnanjohtaja Minna Savolainen.