Rahapelit koukuttavat – miten ongelmia voidaan ehkäistä?

Vakavien peliongelmien määrä Suomessa on kasvussa. Peliongelma vaikuttaa pelaajan ja hänen läheistensä lisäksi myös työpaikan arkeen ja ihmissuhteisiin. Tule Helsinkiin 10. lokakuuta kuulemaan, miten rahapeliongelmia voidaan ehkäistä ja mitä haasteita työssä on. Seminaarin järjestää Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry.

Ohjelma tiistaina 10.10. Paikka: G Livelab, Yrjönkatu 3, 00120 Helsinki.

12:00 Tervetuloa, Kari Vuorinen, talous- ja hallintojohtaja, Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry

12:15 Rahapelihaittojen ehkäisy Suomessa – mahdollisuudet ja haasteet, Saini Mustalampi, johtava asiantuntija, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

12:50 Arpa-projektin tulokset, Tapio Jaakkola, Arpa-projektin projektipäällikkö, EHYT ry

13:20 Kokemuksia rahapelihaittojen ehkäisystä työpaikalla, Milena Kaihari-Virtanen, työsuojeluvaltuutettu, Lempäälä

13:40 Kokemuksia riskirahapelaamisen puheeksiottopilotista, Susanna Leimio, Päijät-Hämeen ehkäisevän työn seutukoordinaattori

14:00 Kahvitauko

14:30 Onko rahapelihaittojen ehkäisy Suomessa kunnossa? Janne Nikkinen, sosiaalietiikan dosentti, Helsingin yliopisto

14:50 Keskustelupaneeli: Miten aikuisten rahapelihaittoja pitäisi jatkossa ehkäistä?

Pekka Ilmivalta, vastuullisuus- ja henkilöstöjohtaja, Veikkaus Oy

Mari Pajula, yksikön päällikkö, Peluuri

Anne Salonen, erikoistutkija, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Tapio Jaakkola, Arpa-projektin projektipäällikkö, EHYT ry

15:45 Loppupuheenvuoro, Kari Vuorinen, talous- ja hallintojohtaja, EHYT ry

Lisätietoja EHYTin aikuisten rahapelihaittoja ehkäisevästä Arpa- projektista: www.arpaprojekti.fi​ tai projektipäällikkö Tapio Jakkolalta p. 050 463 8212

Ilmoittautuminen: reetta.paavilainen@ehyt.fi tai 050 309 0932

Uusi verkkosivusto auttaa minimoimaan huumeidenkäytön riskit6.9.2018 08:40Tiedote

Suomessa on avattu Mind Your Trip -verkkosivusto, joka tarjoaa huumeiden käyttäjille tietoa uusista psykoaktiivisista huumausaineista, huumetestausta ja vinkkejä siitä, kuinka minimoida käytön riskit. Sivuston kautta saa helposti yhteyden päihdetyöntekijään, jonka kanssa voi keskustella käytön vähentämisestä tai lopettamisesta. Mind your Trip -sivu ja mobiilisovellus ovat käytössä 13:ssa eri EU-maassa ja se on suunnattu erityisesti nuorille aikuisille.

Selvitys: Puutteellinen tiedonkulku vaikeuttaa päihdepalveluihin pääsyä ”Muutosvaiheessa asiakas voi jopa pudota täysin palvelujen piiristä”31.8.2018 09:23Tiedote

Sosiaali- ja terveyspalveluiden työntekijät eivät välttämättä tiedä paljoakaan päihdepalveluista. EHYT ry:n päihdeasiamiestoiminnan teettämä selvitys antoi viitteitä siitä, että peruspalvelujen toimialat eivät aina ole juurikaan tekemisissä toistensa kanssa, eivätkä yksittäiset työntekijät hahmota palveluiden kokonaisuutta.