Talous ja nuoret TATTalous ja nuoret TAT

Rahapodi nuorille – Taloudellinen tiedotustoimisto TAT ja Nordnet yhteistyöhön

#puhurahasta-podcastsarja tuo arkitalouden näkökulmia nuorille helposti pureskeltavissa osissa.

Nuorille ei heidän mielestään opeteta riittävästi taloustaitoja yläkoulussa tai toisella asteella. Tämä selviää tuoreesta Kun koulu loppuu – Nuorten tulevaisuusraportti 2018 -tutkimuksesta. Taloudellinen tiedotustoimisto TAT kiertää vuoden 2018 aikana reilut 100 yläkoulua Mun elämä, mun rahat -kiertueella ja kertoo kahdeksasluokkalaisille henkilökohtaisen talouden hallinnasta.

Kiertueen lisäksi TAT aloittaa yhteistyön Nordnetin kanssa tekemällä raha-aiheisia podcastejä nuorille. #Puhurahasta-podcastejä tehdään tänä vuonna ainakin 10 jakson sarja ja kaikki jaksot julkaistaan myös videona.

- Taloudesta puhutaan usein vaikeilla termeillä ja liian korkealentoisesti. Me haluamme tuoda keskustelun rahan tasolle – puhutaan rahasta ja siihen liittyvistä aiheista niin, että nuorilla on mahdollisuus käsittää, mistä on kyse. Jaksot ovat lyhyitä, niitä voi käyttää hyvin vaikkapa koulujen aamunavauksissa, TATin talous- ja työelämätaitojen asiantuntija Riikka Lehtinen kommentoi.

- Olemme mielissämme, että juuri Nordnet halusi lähteä kumppaniksemme podcasteihin. Nordnetin oma #rahapodi on valittu Suomen parhaaksi podcastiksi – talousaiheiselle keskustelulle on siis tilausta. Nyt pääsemme yhdessä luomaan konseptia, jolla tavoitetaan myös nuoret kuulijat, Lehtinen jatkaa.

#puhurahasta-podcastissä käsitellään rahaa helposti lähestyttävistä näkökulmista. Aiheita ovat muun muassa kesätyöt, sentinvenytys, talouden karikot ja niistä selviytyminen sekä tietenkin säästäminen ja sijoittaminen.

- Määrätietoinen säästäminen kustannustehokkaisiin osakerahastoihin on paitsi helppoa ja halpaa, myös hyvin kannattavaa pitkässä juoksussa. Siitä saa merkittävää vetoapua omaan talouteen, varsinkin jos ei ole syntynyt hopealusikka suussa, sanoo Nordnetin talousasiantuntija ja #rahapodimies Martin Paasi.

- #rahapodin johtoajatus on ollut sijoittamisen ja säästämisen kansallistaminen. TATin avulla tavoitamme nuorison, jolla on parhaimmat edellytykset hyödyntää korkoa korolle -ilmiötä omassa elämässään. Kunpa joku olisi kertonut nämä jutut minulle silloin nuoressa iässä, Paasi jatkaa.

#puhurahasta-podcastin ensimmäinen jakso ilmestyy 22.5.2018.

Kuuntele podcastiä: soundcloud.com/puhurahasta

Martin Paasi, talousasiantuntija / +358 50 5918 292 / martin.paasi@nordnet.fi

Taloudellinen tiedotustoimisto TAT on silta tulevaisuuden tekijöiden ja yritysten välillä. Toimintamme ytimessä ovat nuorten talous- ja työelämätaidot.

Duunikoutsi – työelämätaitojen valmentaja ja henkinen tuki nuoren takataskussa!15.5.2019 07:39:28 EESTTiedote

Nuoret kaipaavat tukea työelämän alkutaipaleella ja kokevat, että he eivät saa tarpeeksi tietoa työelämään liittyvistä asioista koulun kautta. Myös harjoituksen puute aiheuttaa tarpeetonta jännitystä työnhakutilanteissa. Työnantajat puolestaan haluavat jakaa nuorille vinkkejä työelämän pelisäännöistä, jotta yhteentörmäyksiltä vältyttäisiin. Ratkaisuksi ongelmaan Talous ja nuoret TAT sekä Oikotie Työpaikat ovat yhdessä luoneet Duunikoutsi-mobiilisovelluksen, jonka avulla nuoret voivat kartuttaa työelämätaitojaan ja treenata työnhakua henkilökohtaista kehitystä tukevassa virtuaaliympäristössä. Sovellus tarjoaa tietoa ja haasteita TET-jaksoihin ja kesätyön eri vaiheisiin. Tehtävien haastavuus on suunniteltu vastaamaan eri-ikäisten hakijoiden tarpeisiin. Puhelimeen ladattava Duunikoutsi-sovellus on nuoren henkinen tuki työnhaun taipaleelle. Duunikoutsi-mobiilisovelluksen kautta työelämätietoa on saatavilla helposti ja nopeasti, juuri sillä hetkellä, kun nuori kokee epävarmuutta. Sovellus o

Asenne ratkaisee! Mun elämä, mun työ -kiertue valmentaa työelämävalmiuksia 18 000 ammattiin opiskelevalle nuorelle25.2.2019 12:05:41 EETTiedote

Suomen suurin työelämäkiertue Mun elämä, mun työ tuo ammattiin opiskeleville toisen asteen opiskelijoille näkökulmia työelämästä, herättelyä asenteesta ja kannustusta motivaatioon. Kiertue haastaa nuoret myös pohtimaan omaa taloudenhallintaansa. Kiertue tavoittaa noin 18 000 nuorta vuoden 2019 aikana eri puolilla Suomea ja sen järjestää Talous ja nuoret TAT yhteistyössä OP:n ja Suomalaisen Työn Liiton kanssa.