Rahastoihin 440 miljoonaa euroa uusia sijoituksia

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin helmikuun aikana nettomääräisesti 440 miljoonaa euroa uutta pääomaa. Markkinoiden turbulenssin seurauksena rahastopääoma kuitenkin supistui yli miljardilla eurolla. Kuun lopussa rahastojen yhteenlaskettu arvo oli 116,7 miljardia euroa.

Eniten uusia sijoituksia kertyi lyhyen koron rahastoihin, yhteensä 295 miljoonaa euroa. Tämä on tyypillistä epävarmoina aikoina, kun sijoittavat etsivät suojaa markkinoiden heilunnalta. Osakerahastoihin sijoitettiin 265 miljoonaa euroa, yhdistelmärahastoihin 40 miljoonaa euroa ja vaihtoehtoisiin rahastoihin 26 miljoonaa euroa. Pitkän koron rahastoista sen sijaan lunastettiin 186 miljoonaa euroa. Oletettavasti pitkän koron rahastoista on siirretty varoja lyhyen koron rahastoihin.

Nettomerkinnät
helmikuu 2017

Pääoma 28.2.2018

Osakerahastot

44 732

Yhdistelmärahastot

22 616

Pitkän koron rahastot

31 074

Lyhyen koron rahastot

14 142

Vaihtoehtoiset rahastot

4 086

116 650

Helmikuun alussa Yhdysvaltojen osakemarkkinoilla nähtiin raju korjausliike, jonka sysäsi liikkeelle inflaatio-odotusten nousu. Hermoilu levisi nopeasti myös muualle maailmaan. Osakemarkkinoilla onkin siirrytty pitkään jatkuneen tasaisen nousun jälkeen normaalimpaan markkinaympäristöön, joka tarkoittaa kurssien suurempaa heiluntaa. Pitkien korkojen nousu taittui, mutta korkotaso on nyt etenkin Yhdysvalloissa selvästi viime vuotta korkeampi.

Politiikka on palannut jälleen sijoittajien huolenaiheeksi. Presidentti Trumpin protektionistiset aikeet asettaa tuontitulleja alumiinille ja teräkselle muistuttavat kauppasodan mahdollisuudesta. Kauppasota saattaisi leimahtaa, jos muut maat vastaisivat USA:n toimenpiteisiin asettamalla omia tuontitullejaan. Maailmankauppa ja sen myötä globaali talouskasvu kärsisivät tällaisesta suuresti.

Italian parlamenttivaaleissa kansallismielisten populistipuolueiden voitto tarkoittanee hankalia ja pitkiä hallitusneuvotteluja. Italia on kansantalouden koolla mitattuna EU:n neljänneksi suurin jäsenmaa ja se on suurista jäsenmaista velkaantunein. Siten ei ole yhdentekevää, minkälaisen suunnan Italia ottaa muun muassa EMU:n kehittämiseen liittyvissä neuvotteluissa.

”Markkinoilla totutellaan nyt viime vuosia suurempaan heiluntaan. Rahastosijoituksissa tämä näkyy käteispainojen nousuna; varoja on siirretty lyhyen koron rahastoihin. Toisaalta Pohjois-Amerikan osakerahastoihin tehtiin runsaasti uusia sijoituksia, eli korjausliike nähtiin myös ostomahdollisuutena”, arvioi johtava asiantuntija Elina Salminen Finanssiala ry:stä.

Osakerahastoissa eniten uutta pääomaa kertyi Pohjois-Amerikkaan sijoittaviin osakerahastoihin, yhteensä 274 miljoonaa euroa. Parhaaseen vuosituottoon ylsivät suomalaisiin yrityksiin sijoittavat osakerahastot 10,2 prosentin tuotolla. Suomi-rahastot menestyivät parhaiten myös tuoton ja riskin suhdetta kuvaavalla Sharpen luvulla (Sharpe 12 kk 1,0). Mitä suurempi Sharpen luku on, sitä paremmin rahasto on tuottanut suhteessa riskiinsä.

Nettomerkinnät helmikuu 2017

Toimialarahastot

1 330

44 732

Pitkän koron rahastoista pääasiassa lunastettiin pääomia, mutta globaalisti sijoittaviin luokiteltuihin yrityslainoihin ja euroalueen valtionlainoihin sijoittaviin rahastoihin kertyi myös uusia sijoituksia. Parhaaseen vuosituottoon ylsivät euroalueen korkeariskiset yrityslainat 3,5 prosentin keskimääräisellä tuotolla. Sama rahastoluokka menestyi parhaiten myös Sharpen mittarilla mitattuna (Sharpe 12 kk 3,0).

Nettomerkinnät helmikuu 2018

31 074

Rahastoraportti, helmikuu 2018
Markkinakatsaus, helmikuu 2018

Noin 28 prosentilla, eli 1,2 miljoonalla 15–79 -vuotiaista suomalaisista, on rahastosijoituksia. Suomeen on rekisteröity 25 rahastoyhtiötä. Kotimaisten sijoitusrahastojen lukumäärä oli helmikuun lopulla yhteensä 475 kpl.

Vakuutuspetoksia tehtaillaan arviolta 30 miljoonan euron edestä18.7.2018 16:02Tiedote

Vakuutuspetoksissa tekotapojen kirjo on suuri: silmälaseista tuhopolttojen kautta valekuolleisiin. Vahinkoja lavastetaan, tehdään tahallaan tai liioitellaan. Kun vahinkoilmoitukseen liittyy petosepäily tai muuta merkittävää epäselvyyttä, vahinkokäsittelyyn tulevat usein mukaan vakuutustutkijat, kansanomaisemmin vakuutusetsivät. Viime vuonna vakuutustutkijoiden työn tuloksena epäselviä vahinkoilmoituksia paljastui arviolta 30 miljoonan euron edestä. Osa näistä oli petoksia, osassa vaadittua korvausta alennettiin tai se evättiin kokonaan. Mikäli nämä epäselvät vahingot olisi korvattu, koko summa olisi tullut rehellisten vakuutuksenottajien maksettavaksi.