Rahastoihin 95 miljoonaa euroa uusia sijoituksia

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin huhtikuussa yhteensä 95 miljoonaa euroa uutta pääomaa. Positiivisen markkinakehityksen seurauksena rahastojen arvo kasvoi yli miljardilla eurolla. Kuun lopussa rahastojen yhteenlaskettu arvo oli 115,8 miljardia euroa.

Eniten varoja sijoitettiin osakerahastoihin, yhteensä 268 miljoonaa euroa. Myös vaihtoehtoisiin rahastoihin kertyi 55 miljoonaa euroa uutta pääomaa. Niihin lukeutuvat muun muassa asuntosijoitusrahastot. Pitkän koron rahastoista lunastettiin eniten pääomia, nettomääräisesti yhteensä 182 miljoonaa euroa. Myös yhdistelmärahastot ja lyhyen koron rahastot menettivät pääomia.

huhtikuu 2017

vuoden alusta

Osakerahastot

44 432

Yhdistelmärahastot

22 574

Pitkän koron rahastot

30 748

Lyhyen koron rahastot

13 853

Vaihtoehtoiset rahastot

4 225

115 832

Huhtikuussa käynnistyi tuloskausi, kun noin puolet pörssiyhtiöistä Euroopassa ja Yhdysvalloissa raportoi tammi-maaliskuun lukunsa. Alkuvuoden markkinahermoilusta huolimatta tulosodotukset olivat positiiviset niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissakin. Odotuksille saatiinkin katetta erityisesti Yhdysvalloissa, missä suurin osa yrityksistä ylitti ennakkoodotukset kirkkaasti. Tulosparannuksiin vaikuttivat osittain Trumpin verohuojennukset ja lisäksi myös vahva makrotalous. Helsingin pörssin tuloskausi oli kaksijakoisempi: osa yrityksistä raportoi parantuneista tuloksista, mutta myös pettymyksiä saatiin.

Vahvoista tulosjulkistuksista huolimatta osakekurssit Yhdysvalloissa nousivat huhtikuussa vain hiukan. Euroopassa sen sijaan päädyttiin noin viisi prosenttia maaliskuun lopun tasoja korkeammalle. Yhdysvalloissa tilannetta selittää osittain korkojen nousu, joka hermostutti sijoittajia. USA:n valtion 10-vuotisen lainan korko ylitti kolmen prosentin rajan huhtikuun lopulla. Valtion lyhyiden korkojen nousu on ollut vieläkin jyrkempää. Lyhyiden ja pitkien korkojen välisen eron kaventumista seurataan tarkasti, koska korkoeron muuttuminen negatiiviseksi, eli niin sanottu laskeva korkokäyrä, on historiassa ennakoinut taantumaa.

”Vaikka korot nousevat Yhdysvalloissa siksi, että taloudessa menee hyvin, pelätään korkojen nousun lopulta hyydyttävän talouskasvua. Korkojen noustua riittävälle tasolle tarjoavat ne myös vaihtoehdon osakesijoituksille, mikä siirtäisi pääomia osakkeista korkosijoituksiin. Suuri kysymys siis on, milloin korkotaso saavuttaa tuon tason”, summaa johtava asiantuntija Elina Salminen Finanssiala ry:stä.

Sekä Yhdysvaltain keskuspankki, Fed, että Euroopan keskuspankki, EKP, kokoustivat huhti-toukokuun vaihteessa, mutta muutoksia rahapolitiikkaan ei tehty. Fed kertoi inflaation olevan lähellä keskuspankin kahden prosentin tavoitetasoa ja työllisyyden olevan vahvaa. Sijoittajat odottavat Fedin seuraavaa koronnostoa kesäkuussa. Euroalueella inflaatiovauhti on pysytellyt hitaana, ja EKP:n koronnostoa ennakoidaan vasta ensi vuoden puolelle.

Osakerahastoissa eniten uusia sijoituksia kertyi globaalisti sijoittaviin rahastoihin, lähes 300 miljoonaa euroa. Eurooppaan sijoittavat rahastot, mukaan lukien Pohjoismaat ja Suomi, menettivät eniten pääomia. Parhaaseen vuosituottoon ylsivät Japaniin sijoittavat osakerahastot 10,3 prosentin tuotolla. Kyseinen rahastoluokka menestyi parhaiten myös tuoton ja riskin suhdetta kuvaavalla Sharpen luvulla (Sharpe 12 kk 0,8). Mitä suurempi Sharpen luku on, sitä paremmin rahasto on tuottanut suhteessa riskiinsä.

huhtikuu 2017

Toimialarahastot

1 334

44 432

Pitkän koron rahastoissa eniten uutta pääomaa sijoitettiin globaaleihin luokiteltuihin yrityslainoihin, yhteensä 80 miljoonaa euroa. Myös kehittyvien markkinoiden pitkän koron rahastot ylsivät plussalle 21 miljoonan euron nettomerkinnöillä. Muut pitkän koron rahastot menettivät pääomia.

Parhaaseen vuosituottoon ylsivät euroalueen korkeariskiset yrityslainat 2,1 prosentin keskimääräisellä tuotolla. Kyseinen rahasoluokka on tarjonnut parhaan vuosituoton jo 11 kuukauden ajan. Sama rahastoluokka menestyi parhaiten myös Sharpen mittarilla mitattuna (Sharpe 12 kk 2,3).

Nettomerkinnät huhtikuu 2018

30 748

Rahastoraportti, huhtikuu 2018
Markkinakatsaus, huhtikuu 2018

Noin 28 prosentilla, eli 1,2 miljoonalla 15–79 -vuotiaista suomalaisista, on rahastosijoituksia. Suomeen on rekisteröity 25 rahastoyhtiötä. Kotimaisten sijoitusrahastojen lukumäärä oli huhtikuun lopulla yhteensä 472 kpl.

Vakuutusasiat tulevat eteen jo nuorena – Finanssiala tuo vakuutustyöpajoja kouluihin20.2.2019 07:00:00Tiedote

​Vakuutusasiat kolahtavat jokaisen elämään ennemmin tai myöhemmin – usein jo varsin nuorena. Perusymmärrys vakuutuksista kuuluu jokaisen taloustaitoihin. Finanssiala rahoittaa tänä keväänä 50 vakuutusaiheista työpajaa lukioihin ja ammattikouluihin. Työpajamuotoisilla kouluvierailuilla käydään läpi, mistä vakuuttamisessa on oikeastaan kyse. Olennaisessa osassa on tuoda ilmi, millaisten asioiden varalta meidät on vakuutettu ilman, että asiaa tarvitsee itse hoitaa, ja mitkä vakuutukset taas on nimenomaan osattava hoitaa itse.

Eläkejärjestelmien yhdistyminen selkeyttäisi lakisääteistä eläketurvaa19.2.2019 14:52:52Tiedote

Finanssialan mielestä huolellinen ja yksimielinen raportti kunnallisen ja yksityisen sektorin eläkejärjestelmien yhdistämisestä antaa hyvä edellytykset edetä sulautumisen tiellä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kunnalliset eläkkeet siirtyvät pääosin työntekijän eläkelain, TyEL:n, piiriin ja niitä hoitavasta Kevasta tulee työeläkeyhtiö tai -kassa. Yhdistymistä selvittänyt työryhmä jätti tänään 19.2. raporttinsa.

Euriborien uusi määräytymismenetelmä on ollut lausuntokierroksella12.2.2019 08:18:16Tiedote

Euriboreja hallinnoiva European Money Markets Institute (EMMI) eli Euroopan rahamarkkinainstituutti julkaisi tiistaina 12.2.2019 yhteenvedon euriborien uutta hybridimääräytymismenetelmää koskevasta toisesta lausuntokierroksesta. Konsultaatio on osa EMMIn sitoumusta toteuttaa euribor-viitekoroille uudistettu määräytymismenetelmä, joka vastaa sääntelyn ja sidosryhmien vaatimuksiin oikea-aikaisesti.