Rahastoihin sijoitettiin 118 miljoonaa euroa elokuussa

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin elokuussa nettomääräisesti yhteensä 118 miljoonaa euroa uutta pääomaa. Rahastopääoma pieneni osakemarkkinoiden markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 119 miljardia euroa.

Lyhyen koron rahastoihin sijoitettiin 335 miljoonaa euroa ja yhdistelmärahastoihin 9 miljoonaa euroa uusia pääomia. Varoja lunastettiin osakerahastoista 105 miljoonaa euroa ja pitkän koron rahastoista 119 miljoonaa euroa. Vuoden alusta lukien osakerahastot ovat menettäneet noin 4 miljardia euroa pääomia.

Osakerahastot

-3 952

41 624

Yhdistelmärahastot

24 157

Pitkän koron rahastot

1 694

31 744

Lyhyen koron rahastot

1 591

15 419

Vaihtoehtoiset rahastot

5 806

118 751

Suomessa osakemarkkinat laskivat elokuussa jo lähelle viime joulukuun pohjatasoa. Yritysten toisen vuosineljänneksen tulosjulkistukset vaikuttivat osakekurssien kehitykseen, mutta markkinoiden huomio keskittyi enemmälti mahdollisiin tuleviin keskuspankkipäätöksiin sekä Kiinan ja Yhdysvaltojen kauppapoliittisiin jännitteisiin.

Elokuun lopussa Kiinan kauppaministeriön edustaja totesi, ettei kauppasota hyödytä kumpaakaan osapuolta. Se piristi osakemarkkinoita. Euroopassa pelätään Saksan talouden ajautuvan virallisesti taantumaan, mikä vaikuttaisi laajemmin Eurooppaan ja etenkin Suomen vientiyrityksiin. Usean yrityksen tulosennusteessa talouden epävarmuuden vaikutus on jo mainittu. Euroopassa tilannetta hämmentävät myös Brexit -neuvottelut.

Epävarmuus osakemarkkinoilla vauhditti lyhyen koron rahastoihin sijoittamista. Korot ovat edelleen laskeneet, mutta maltillisesti. Korkokäyrien kääntyminen näkyi elokuussa markkinoilla. Normaalisti pitkän juoksuajan lainalle maksetaan korkeampaa korkoa kuin lyhyen juoksuajan lainalle, mutta korkokäyrän kääntyessä, lyhyen juoksuajan lainalle maksetaan korkeampaa korkoa kuin pitkän juoksuajan lainalle. Korkokäyrien kääntyminen on historiassa ollut vahva signaali taloustilanteen kääntymisestä heikompaan suuntaan. Yrityslainojen riskipreemiot ovat säilyneet edelleen melko matalina.

”Elokuussa oli hyvä hetki kotiuttaa pitkän koron rahastoista saatuja tuottoja. Korkorahastojen tuotot ovat olleet kuluvana vuonna erittäin hyviä. Tulevaisuuden epävarmuuden takia korkosijoittajan on edelleen hyvä seurata, miten pitkien ja lyhyiden korkojen erotus kehittyy. Osakemarkkinoilla sijoittaja joutuu nyt tasapainoilemaan; kuinka paljon yritysten tulosennusteet näkyvät osakekurssien kehityksessä ja kuinka paljon markkinoihin vaikuttavat keskuspankkien elvytys ja kauppasodan käänteet”, summaa asiantuntija Mariia Somerla Finanssiala ry:stä.

Osakerahastoissa eniten varoja sijoitettiin globaalisti sijoittaviin rahastoihin, yhteensä 35 miljoonaa euroa. Eniten pääomia menettivät kehittyville markkinoille sijoittavat rahastot, yhteensä 99 miljoonaa euroa. Parhaaseen vuosituottoon ylsivät toimialarahastot 11 prosentin keskimääräisellä tuotolla. Sama rahastoluokka menestyi parhaiten myös Sharpen mittarilla (Sharpe 12 kk 0,7). Mitä suurempi Sharpen luku on, sitä paremmin rahasto on tuottanut suhteessa riskiinsä.

Tuotto

1 458

-3 952

41 627

Pitkän koron rahastoissa eniten uusia varoja kertyi globaalisti luokiteltuihin yrityslainoihin, euroalueen korkeariskisiin yrityslainoihin ja kehittyville markkinoille sijoittaviin rahastoihin, yhteensä 99 miljoonaa euroa. Sen sijaan euroalueen luokitellut yrityslainat ja valtioriskiin sijoittavat rahastot menettivät pääomia, yhteensä 244 miljoonaa euroa. Parhaaseen vuosituottoon ylsivät kehittyville markkinoille sijoittavat rahastot 9,7 prosentin keskimääräisellä tuotolla. Rahastoluokista euroalueen luokitellut yrityslainat menestyi parhaiten Sharpen mittarilla (Sharpe 12 kk 3,7).

Tuotto

Johtava lakimies (sijoitusrahastot) Jari Virta, puh. 020 793 4252
Mediapäällikkö Marjo Lapatto, puh. 020 793 4274

Tilastokeskuksen vuoden 2016 varallisuustutkimuksen mukaan 31 prosentilla,
eli noin 840 000 suomalaisella kotitaloudella, oli rahastosijoituksia. Sijoitusrahastovarallisuuden mediaani on 5 000 euroa. Suomeen on rekisteröity 24 rahastoyhtiötä. Kotimaisten sijoitusrahastojen lukumäärä oli yhteensä noin 500 kpl.