Rahastoihin sijoitettiin helmikuussa yli 100 miljoonaa euroa

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin helmikuussa nettomääräisesti yhteensä 107 miljoonaa euroa. Rahastopääoma pieneni osakemarkkinoiden markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 123 miljardia euroa.

Pitkän ja lyhyen koron rahastoihin sijoitettiin yhteensä 218 miljoonaa euroa uusia pääomia. Lisää pääomaa kerryttivät myös yhdistelmärahastot 77 miljoonaa euroa ja vaihtoehtoiset rahastot 22 miljoonaa euroa. Osakerahastoista lunastettiin 209 miljoonaa euroa pääomia.

Osakerahastot

42 212

Yhdistelmärahastot

25 654

Pitkän koron rahastot

32 882

Lyhyen koron rahastot

15 308

Vaihtoehtoiset rahastot

6 857

1 662

122 913

Koronavirus aiheutti helmikuussa mittavia varotoimenpiteitä Kiinassa ja muualla maailmassa. Monien yritysten globaalit tuotantoketjut ulottuvat Kiinaan tai ovat muuten riippuvaisia Kiinan markkinoista, joten varotoimenpiteiden vaikutuksista globaaliin teollisuustuotantoon ja maailmantalouteen on vaikea arvioida. Kiinan ostopäällikköindeksit heikkenivät merkittävästi ja olivat mittaushistorian heikoimmat. Epävarmuus ja taantuman uhka heijastuivat helmikuussa osakemarkkinoille. Keskeiset osakeindeksit laskivat maailmanlaajuisesti: Standard & Poor’s:in 500 arvokkaimman amerikkalaisen yrityksen indeksi laski viikossa yli 10 prosenttia.

Korkosijoittajalla ei ollut sen helpompaa: kehittyvien talouksien korkosijoituksissa ja korkeariskisissä yrityslainoissa tuotot jäivät heikoiksi. Sijoitukset valtionlainoihin ylsivät plussalle, koska niiden korot laskivat.

”Koronaviruksen aiheuttamien mittavien varotoimenpiteiden talousvaikutuksia on vaikea ennustaa. Kukaan ei tiedä, kuinka moni yritys antaa vielä tulosvaroituksen varotoimenpiteiden takia. Vaikea ennustettavuus luo epävarmuutta, mihin osakemarkkinat sitten reagoivat voimakkaasti. Korkotasot ovat jo lähes ennätyksellisen matalalla tasolla, joten sijoitusmarkkinoilla nyt vaihtoehtojen ja hajauttamisen tärkeys korostuvat.” summaa asiantuntija Mariia Somerla Finanssiala ry:stä

Osakerahastoissa eniten varoja sijoitettiin Pohjois-Amerikkaan ja Eurooppaan sijoittaviin rahastoihin, yhteensä 49 miljoonaa euroa. Eniten pääomia lunastettiin kehittyville markkinoille, Pohjoismaihin ja Suomeen sijoittavista rahastoista, yhteensä 235 miljoonaa euroa. Parhaaseen vuosituottoon ylsivät toimialarahastot noin 8 prosentin keskimääräisellä tuotolla. Suomeen sijoittava rahastoluokka menestyi parhaiten Sharpen mittarilla (Sharpe 12 kk 0,7). Mitä suurempi Sharpen luku on, sitä paremmin rahasto on tuottanut suhteessa riskiinsä.

Tuotto
12 kk (ka.)

4 991

Pohjoismaat

4 747

Eurooppa

6 109

Pohjois-Amerikka

5 024

Japani

Tyynenmeren alue

Kehittyvät markkinat

5 051

Maailma

13 509

Toimialarahastot

1 492

42 212

Pitkän koron rahastoissa uusia varoja kertyi globaalisti luokiteltuihin yrityslainoihin ja euroalueen valtioriskiin ja luokiteltuihin yrityslainoihin sijoittaviin rahastoihin, yhteensä 244 miljoonaa euroa. Pääomia lähti erityisesti euroalueen korkeariskisiin yrityslainoihin sijoittavista rahastoista 147 miljoonaa euroa. Parhaaseen vuosituottoon ylsivät globaalisti valtioriskiin sijoittavat rahastot 8,2 prosentin keskimääräisellä tuotolla. Rahastoluokista euroalueen luokiteltuihin yrityslainoihin sijoittavat rahastot menestyivät parhaiten Sharpen mittarilla (Sharpe 12 kk 3,2).

Tuotto
12 kk (ka.)

Valtioriski EUR

6 080

Luokitellut yrityslainat EUR

10 375

Korkeariskiset yrityslainat EUR

3 370

Valtioriski maailma

Luokitellut yrityslainat maailma

5 984

Korkeariskiset yrityslainat maailma

2 755

Kehittyvät markkinat

4 188

32 882

Rahastoraportti, helmikuu 2020

Markkinakatsaus, helmikuu 2020

Fivan päätös pitää asuntolainakatto ennallaan on perusteltu – huhtikuun tiukennusta pankkien lisäpääomavaatimuksiin olisi ollut syytä myöhentää28.3.2024 10:52:25 EET | Tiedote

Finanssiala ry (FA) pitää perusteltuna Finanssivalvonnan (Fiva) päätöstä pitää asuntolainakatto ja pankkien muuttuva lisäpääomavaatimus ennallaan. Asuntolainojen lainakatto eli enimmäisluototussuhde pidetään lakisääteisellä perustasollaan 90 prosentissa muille kuin ensiasunnon ostajille. Ensiasunnon ostajien lainakatto on 95 prosenttia. Pankkien muuttuva lisäpääomavaatimus pysyy 0 prosentissa. FA:n pettymykseksi Fiva ei myöhentänyt kansallisen järjestelmäriskipuskurivaatimuksen voimaantuloa. Vaatimus tulee voimaan 1.4.2024.

Pyörävarkauksien määrä jatkoi laskuaan, korvausmäärät kääntyivät nousuun – erityisesti kalliit sähköpyörät houkuttelevat rosvoja20.3.2024 06:00:00 EET | Tiedote

Varastettujen polkupyörien korvausmäärät kääntyivät nousuun vuonna 2023. Vakuutusyhtiöt korvasivat varastettuja pyöriä 11 miljoonan euron edestä. Sekä poliisin että vakuutusyhtiöiden tietoon tulleet polkupyörävarkauksien lukumäärät jatkoivat laskuaan. Vakuutusyhtiöt korvasivat 13 900 varastettua polkupyörää. Poliisin tietoon pyörävarkauksia tuli 16 800 kappaletta.

FA vahvistaa EU-vaikuttamistaan Brysselissä – Miikkael Azaize uudeksi EU-lobbariksi13.3.2024 11:10:34 EET | Tiedote

Valtaosa finanssialan sääntelystä syntyy EU:ssa, ja Finanssiala ry (FA) vahvistaa edunvalvontaosaamistaan Brysselissä. Finanssiala ry:n EU-asiantuntijana aloittaa huhtikuussa Miikkael Azaize. Azaize työskentelee Brysselissä pohjoismaisten finanssiyhdistysten toimistossa. Ennen FA:ta Azaize on työskennellyt muun muassa Keskustan puoluetoimistossa kansainvälisten asioiden asiantuntijana.

FA: Suomalaiset eivät saa joutua löysän taloudenpidon maksajiksi EU:ssa – kansalaiskyselyn mukaan yhteisvastuuta pitää rajata ja talletussuojavarat suojattava12.3.2024 11:00:00 EET | Tiedote

Finanssiala ry:n tavoitteena on, että Suomi edistää vahvaa ja yhtenäistä EU:ta, mutta huolehtii samalla Suomen ja suomalaisten edusta. FA on julkaissut tavoitteensa tulevalle EU-kaudelle. Finanssialalla on paljon annettavaa Euroopan vakauden ja taloudellisen turvallisuuden edistäjänä sekä vihreän siirtymän ja digitalisaation vauhdittajana. Kansalaiskyselyssä suomalaiset antoivat selvän tukensa FA:n tavoitteille Suomen kansallisten etujen paremmasta huomioimisesta ja taloudellisen yhteisvastuun rajaamisesta. Kansa suhtautui myös epäilevästi suunnitelmaan pankkiunionin yhteisestä talletussuojasta ja EKP:n kaavaileman digieuron tarpeellisuuteen.