Rahastoista lunastettiin 257 miljoonaa euroa

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin maaliskuun aikana nettomääräisesti 257 miljoonaa euroa. Heikon markkinakehityksen seurauksena rahastopääoma supistui yli kahdella miljardilla eurolla. Kuun lopussa rahastojen yhteenlaskettu arvo oli 114,4 miljardia euroa.

Eniten varoja lunastettiin osakerahastoista, yhteensä 304 miljoonaa euroa. Myös lyhyen koron rahastot menettivät 136 miljoonaa euroa. Sen sijaan vaihtoehtoisiin rahastoihin sijoitettiin nettomääräisesti 129 miljoonaa euroa. Vaihtoehtoisista rahastoista erityisesti kiinteistörahastot olivat suosittuja.  Myös yhdistelmärahastot ja pitkän koron rahastot houkuttelivat hieman enemmän uusia pääomia kuin niistä lunastettiin.

maaliskuu 2017

vuoden alusta

Osakerahastot

42 891

Yhdistelmärahastot

22 332

Pitkän koron rahastot

31 056

Lyhyen koron rahastot

13 949

Vaihtoehtoiset rahastot

4 148

114 376

Hermoilu osakemarkkinoilla jatkui maaliskuussa, kun presidentti Trumpin asettamat tuontitullit lietsoivat huolia kauppasodan leimahtamisesta. Kiina ilmoitti omista vastatulleistaan, joihin Yhdysvallat jälleen vastasi uusilla toimilla. Pahimmat skenaariot laajamittaisesta kauppasodasta eivät ole toteutuneet, mutta kahden suurvallan avoin nokittelu on joka tapauksessa myrkkyä markkinatunnelmille. Myös suurten amerikkalaisten teknologiayhtiöiden kohut näkyivät yhtiöiden osakkeiden myyntiaaltoina, mikä heikensi kokonaisindeksien kehitystä maaliskuussa.

Yhdysvaltojen keskuspankki Fed nosti odotusten mukaisesti ohjauskorkoaan maaliskuun lopulla. Tälle vuodelle odotetaan vielä kolmea koronnostoa. Korkojen nousu on nähty mahdollisena osakemarkkinoiden yhdeksän vuotta jatkuneen nousuputken katkaisijana. Korot kuitenkin nousevat siksi, että talous kasvaa vahvasti ja inflaation odotetaan kiihtyvän sen seurauksena. Osakkeet yleensä menestyvät korkojen noustessakin, kunhan talous kasvaa ja odotukset pysyvät positiivisina. Rahapolitiikan muutos on kuitenkin merkittävä verrattuna viimeiseen vuosikymmeneen, jonka aikana Fed on tukenut markkinoita sekä matalin koroin että mittavin arvopaperiostoin. Tämän tuen vähittäinen poistuminen markkinoilta on se elementti, joka näyttää muuttaneen tunnelmia markkinoilla.

”Sijoittavat pohtivat nyt, onko alkuvuodesta nähty osakekurssien korjausliike pysyvä merkki laskumarkkinasta vai ohimenevä töyssy. Maailmantalouden vahva kasvu puoltaisi osakkeiden nousua, mutta ilmassa on myös uhkakuvia. Tasapainoilua ja suunnan hakemista on luultavasti luvassa seuraavienkin kuukausienkin aikana”, summaa johtava asiantuntija Elina Salminen Finanssiala ry:stä.

Lähes kaikki osakerahastoluokat menettivät pääomia. Eniten varoja lunastettiin Eurooppaan sijoittavista osakerahastoista, yhteensä 230 miljoonaa euroa. Ainoastaan Pohjois-Amerikkaan ja globaalisti sijoittavat rahastot keräsivät nettomääräisesti uusia pääomia.

Parhaaseen vuosituottoon ylsivät Japaniin sijoittavat osakerahastot 7,4 prosentin tuotolla. Suomi-rahastot menestyivät parhaiten tuoton ja riskin suhdetta kuvaavalla Sharpen luvulla (Sharpe 12 kk 0,6). Mitä suurempi Sharpen luku on, sitä paremmin rahasto on tuottanut suhteessa riskiinsä.

maaliskuu 2017

Toimialarahastot

1 289

42 891

Pitkän koron rahastoista eniten uutta pääomaa sijoitettiin euroalueen valtionlainoihin sijoittaviin rahastoihin, yhteensä 54 miljoonaa euroa. Myös luokitellut yrityslainat keräsivät pääomia, sekä euroalueella (32 miljoonaa euroa) että globaalisti (48 miljoonaa euroa).

Parhaaseen vuosituottoon ylsivät euroalueen korkeariskiset yrityslainat 2,8 prosentin keskimääräisellä tuotolla. Kyseinen rahasoluokka on tarjonnut parhaan vuosituoton jo 10 kuukauden ajan. Sama rahastoluokka menestyi parhaiten myös Sharpen mittarilla mitattuna (Sharpe 12 kk 2,6).

Nettomerkinnät maaliskuu 2018

Nettomerkinnät vuoden alusta

Tuotto

12 kk (ka.)

Valtioriski EUR

5 974

Luokitellut yrityslainat EUR

10 735

Korkeariskiset yrityslainat EUR

2 598

Valtioriski maailma

-6,8 %

Luokitellut yrityslainat maailma

5 561

-2,1 %

Korkeariskiset yrityslainat maailma

2 523

Kehittyvät markkinat

3 509

31 056

Noin 28 prosentilla, eli 1,2 miljoonalla 15–79 -vuotiaista suomalaisista, on rahastosijoituksia. Suomeen on rekisteröity 25 rahastoyhtiötä. Kotimaisten sijoitusrahastojen lukumäärä oli maaliskuun lopulla yhteensä 474 kpl.

Rahastoraportti, maaliskuu 2018

Markkinakatsaus, maaliskuu 2018

Puolueeton lääketieteellinen asiantuntijalausunto tarpeen korvausriidoissa25.9.2018 06:00Tiedote

Korkein oikeus (KKO) ja oikeusministeri Antti Häkkänen ovat viime aikoina nostaneet esiin tärkeän asian sosiaalivakuutusta koskevien etuudenhakijoiden oikeusturvasta. Etuuksia ja korvauksia koskevissa riitatapauksissa on kiistan käsittelyä varten vaikeaa saada ulkopuolisen puolueettoman tahon antamia lääketieteellisiä asiantuntijalausuntoja. Vakuutus- ja työeläkeyhtiöitä edustava Finanssiala ry (FA) kannattaa ministerin ja KKO:n tavoitetta, että asia saadaan pikaisesti kuntoon. FA:n mukaan asiantuntijalausuntojen laadinnassa on otettava huomioon kaikkien etuuskiistoja käsittelevien tuomioistuinten ja muutoksenhakuelinten tarpeet.

Lobbaus on osa demokratiaa – lobbarirekisteri on tarpeen21.9.2018 13:24Tiedote

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kanssa siitä, että Suomeen tulee perustaa kattava lobbarirekisteri. Lobbaus kuuluu olennaisena osana avoimeen ja moniarvoiseen demokratiaan. Siksi siitä on syytä tehdä avointa ja läpinäkyvää. Vehviläinen vastaanotti perjantaina 21.9. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden laatiman raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisterin kansainvälisiä esimerkkejä.