Rahastoista lunastettiin kesäkuussa 75 miljoonaa euroa

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin kesäkuussa nettomääräisesti yhteensä 75 miljoonaa euroa. Epäsuotuisan markkinatilanteen seurauksena rahastojen arvo pieneni lähes 1,5 miljardilla eurolla. Kuun lopussa rahastojen yhteenlaskettu arvo oli 115,3 miljardia euroa.

Eniten varoja lunastettiin pitkän koron rahastoista, yhteensä 364 miljoonaa euroa. Lyhyen koron rahastoihin puolestaan kertyi 113 miljoonaa euroa uutta pääomaa. Myös vaihtoehtoisiin rahastoihin sijoitettiin 128 miljoonaa euroa ja yhdistelmärahastoihin 50 miljoonaa euroa.

kesäkuu 2017

vuoden alusta

Osakerahastot

43 557

Yhdistelmärahastot

22 618

Pitkän koron rahastot

30 273

Lyhyen koron rahastot

14 355

Vaihtoehtoiset rahastot

4 477

115 280

Kauppasotarintamalla kierrokset kiihtyivät kesäkuussa. Yhä uusista tulleista ja vastatulleista tuli ilmoituksia. Yhdysvalloissa etenkin teollisuuden ja teknologiasektorin osakekurssit kärsivät tilanteesta. Poliittinen epävarmuus oli myrkkyä myös investoinneille, koska yritysten on voitava luottaa toimintaympäristön vakauteen.

Myös rahapolitiikan kiristyminen pitää nyt sijoittajat valppaina. Vuosikymmenen jatkunut ultrakevyt rahapolitiikka on osaltaan tukenut osakurssien nousua, koska tuottoja ei ole juuri muualta saanut ja varoja on virrannut osakkeisiin. Yhdysvaltojen keskuspankki Fed nosti kesäkuussa odotetusti ohjauskorkoaan. Euroopan keskuspankki EKP on puolestaaan ilmoittanut lopettavansa arvopapereiden osto-ohjelman vuoden vaihteessa.

Ostojen lopetus on kuitenkin vain yksi askel rahapolitiikan normalisointiin ja ero Yhdysvaltojen rahapolitiikkaan säilyy suurehkona. EKP aikoo pitää ohjauskoron nykyisellä tasolla vuoden 2019 kesään saakka.

”EKP:n osto-ohjelman lopettus tarkoittaa sitä, että jatkossa valtionlainoille ja muille osto-ohjelman piirissä oleville arvopapereille pitää jälleen löytyä ostajia markkinoilta. EKP on ollut merkittävä toimija, joten muutos on paikoitellen suuri. Yhdysvalloissa osto-ohjelmien alasajo on sujunut hyvin, mutta Euroopalla on siinä omat haasteensa, kuten velkakriisi on osoittanut”, arvioi johtava asiantuntija Elina Erkkilä Finanssiala ry:stä.

Osakerahastoissa eniten varoja sijoitettiin globaalisti sijoittaviin rahastoihin, yhteensä 77 miljoonaa euroa. Myös Pohjois-Amerikan rahastot keräsivät 58 miljoonaa euroa uusia sijoituksia.

Parhaaseen vuosituottoon ylsivät Japaniin sijoittavat osakerahastot 11,1 prosentin tuotolla. Kyseinen rahastoluokka menestyi parhaiten myös tuoton ja riskin suhdetta kuvaavalla Sharpen luvulla (Sharpe 12 kk 0,8). Mitä suurempi Sharpen luku on, sitä paremmin rahasto on tuottanut suhteessa riskiinsä.

kesäkuu 2017

Toimialarahastot

1 377

43 557

Pitkän koron rahastoissa lähes kaikki rahastoluokat menettivät pääomia. Eniten varoja lunastettiin euroalueen luokitelluista yrityslainoista, 148 miljoonaa euroa. Parhaaseen vuosituottoon ylsivät euroalueen valtionlainoihin sijoittavat rahastot 1,4 prosentin keskimääräisellä tuotolla. Sharpen mittarilla parhaiten menestyivät euroalueen korkeariskiset yrityslainat (Sharpe 12 kk 0,7).

Nettomerkinnät kesäkuu 2018

30 273

Rahastoraportti, kesäkuu 2018
Markkinakatsaus, kesäkuu 2018

Noin 28 prosentilla, eli 1,2 miljoonalla 15–79 -vuotiaista suomalaisista, on rahastosijoituksia. Suomeen on rekisteröity 25 rahastoyhtiötä. Kotimaisten sijoitusrahastojen lukumäärä oli kesäkuun lopulla yhteensä 475 kpl.

Pankkibarometri: Yritysten luotonkysyntä laimenee20.3.2019 07:00:00 EETTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan sekä kotitalouksien että yritysten luotonkysyntä on vuoden ensimmäisellä neljänneksellä ollut laimeampaa kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Erityisesti kotitalouksien sijoitustoimintaa ja sijoitusasuntojen hankintaa varten otettujen lainojen kysynnän arvioidaan heikentyvän. Myös yritysten investointilainakysynnän odotetaan vähenevän. Barometrikysely I/2019 tehtiin helmi-maaliskuun vaihteessa.

Eläkemaksumuutoksille on hyvin aikaa – eläkevarojen tuottoja ei pidä panna verolle19.3.2019 10:14:33 EETTiedote

​Syntyvyyden lasku aiheuttaa työeläkemaksuun pitkällä aikavälillä voimakkaan korotuspaineen, kertoo 19.3.2019 julkaistu Eläketurvakeskuksen laskelma lakisääteisten eläkkeiden kehityksestä. Korotuspaineeseen on syytä varautua hyvissä ajoin. ”On arvokasta, että työeläkejärjestelmästä tehdään asiantuntevia pitkän aikavälin laskelmia. Samanlaista suunnitelmallisuutta voisi toivoa muultakin sosiaaliturvalta”, Finanssiala ry:n (FA) varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari toteaa.

Väestörekisterikeskukselta hyvä avaus kansallisen tunnistamisen strategian pohjaksi8.3.2019 15:14:07 EETTiedote

Väestörekisterikeskuksen (VRK) selvitys sähköisen tunnistamisen eri vaihtoehdoista on tervetullut. Finanssiala arvostaa, että selvitystyön aikana on kuultu laajalti vahvan sähköisen tunnistamisen toimijoita niin yksityiseltä sektorilta, julkishallinnosta kuin etujärjestöistäkin. VRK luovutti 8.3.2019 selvityksen kansalaisten sähköisen tunnistamisesta vaihtoehdoista kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläiselle.

Rahamuulit kuriin – pankkien ja viranomaisten yhteistyötä tiivistettävä rahanpesun torjunnassa7.3.2019 14:06:53 EETTiedote

Rahanpesun torjunta vaatii tiiviimpää yhteistyötä paitsi kansainvälisesti, myös valvovien viranomaisten, lainsäätäjien ja pankkien välillä. Lisäksi pankkien tulisi voida vaihtaa keskenään tietoja epäilyttävistä liiketoimista. Keskusrikospoliisi tiedotti 7. maaliskuuta uudesta Suomeen rantautuneesta ilmiöstä: ammattimaisista rahanpesijöistä. Niin sanottujen ammattimuulien arvioidaan viime vuonna avanneen Suomessa satoja pankkitilejä väärennetyn henkilöllisyyden turvin.