Rahastoista lunastettiin viime vuonna 3,9 miljardia euroa

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin vuoden 2018 aikana nettomääräisesti yhteensä 3,9 miljardia euroa. Lisäksi rahastopääoma pieneni haastavan markkinakehityksen seurauksena. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli vuoden lopussa 110,1 miljardia euroa. Finanssiala ry:n julkaisemaan Rahastoraporttiin otettiin vuoden vaihteessa mukaan uusia rahastoja, mikä kasvatti pääomia 2,8 miljardilla eurolla.

Eniten lunastuksia tehtiin viime vuonna pitkän koron rahastoista, jotka menettivät yhteensä 2,4 miljardia euroa. Osakerahastoista lunastettiin nettomääräisesti 1,9 miljardia euroa ja lyhyen koron rahastoista 326 miljoonaa euroa. Yhdistelmärahastoihin ja vaihtoehtoisiin rahastoihin puolestaan sijoitettiin enemmän rahaa kuin niistä lunastettiin. Vuoden vaihteessa rahastopääoma kasvoi 2,8 miljardilla eurolla, kun ulkomailla myytäviä mutta Suomeen rekisteröityjä rahastoja tuli mukaan Rahastoraportille.

Osakerahastot

-1 897

39 911

Yhdistelmärahastot

21 938

Pitkän koron rahastot

-2 409

29 273

Lyhyen koron rahastot

13 952

Vaihtoehtoiset rahastot

4 985

-1 062

-3 900

110 059

Vuosi 2018 oli sijoittajille haastava. Yhdysvalloissa osakekursseissa saavutettiin useaan kertaan kaikkien aikojen ennätyksiä, mutta loppusyksystä meno alkoi muistuttaa vuoristorataa. Aivan vuoden lopulla nähtiin vielä poikkeuksellisen suuria päiväkohtaisia muutoksia. Lopulta koko vuoden osaketuotot jäivät miinukselle.

Korkosijoittajilla ei ollut sen helpompaa: erityisesti kehittyvien talouksien korkosijoituksissa ja korkeariskisissä yrityslainoissa tuotot jäivät heikoiksi. Ainoastaan euroalueen valtionlainat ylsivät niukalti plussalle, koska niiden korot keskimäärin laskivat.

Vuotta leimasi toisaalta talouden korkeasuhdanne, Yhdysvaltojen keskuspankin (Fed) rahapolitiikan kiristyminen ja korkojen nousu sekä toisaalta kauppasota, Brexit-valmistelut ja Italian finanssipolitiikka. Loppuvuodesta pessimismi nousi, kun talouden kasvuodotukset alkoivat hiipua. Yhdysvaltojen dollari vahvistui Fedin kiristäessä rahapolitiikkaansa. Se aiheutti ongelmia kehittyville talouksille, jotka olivat velkaantuneet dollareissa. Fed nosti ohjauskorkoaan vuoden aikana yhteensä neljä kertaa. Euroalueella ohjauskorko on yhä nollassa ja pankkien talletuskorko negatiivinen. Euroopan keskuspankki EKP lopetti arvopapereiden osto-ohjelmansa vuoden vaihteessa, mutta sijoittaa uudelleen sijoituksista palautuvat varat pehmentäen näin muutosta.

”Vuosi 2019 tulee todennäköisesti olemaan yhtä jännittävä kuin edeltäjänsä. Yhdysvaltojen ja Kiinan tullineuvotteluille odotetaan ratkaisua keväällä, Brexitiin valmistaudutaan ja Euroopassa käydään parlamenttivaalit loppukeväästä. Politiikka pysyy siten otsikoissa. Fedin ja EKP:n rahapolitiikka kiinnostaa myös. Etenkin jatkaako Fed korkojen nostoja ja pystyykö EKP nostamaan korkoa heikkenevässä taloustilanteessa”, arvioi johtava asiantuntija Elina Erkkilä Finanssiala ry:stä.

Osakerahastoista eniten varoja lunastettiin vuonna 2018 Eurooppaan sijoittavista osakerahastoista, yhteensä yli miljardi euroa. Sen sijaan Pohjois-Amerikkaan sijoittaviin rahastoihin kertyi yli puoli miljardia euroa uusia pääomia. Kaikkien osakerahastoluokkien euromääräiset vuosituotot olivat pakkasella tai nollilla.

Tuotto

1 208

-1 897

39 911

Pitkän koron rahastoista eniten varoja lunastettiin viime vuoden aikana euromääräisistä luokitelluista yrityslainoista, yhteensä lähes puolitoista miljardia euroa. Joukkolainojen tuotot jäivät hyvin vaatimattomiksi kautta linjan. Positiiviseen vuosituottoon ylsivät ainoastaan euroalueen valtionlainat 0,4 prosentin keskimääräisellä tuotolla. Sama rahastoluokka menestyi parhaiten myös Sharpen mittarilla (Sharpe 12 kk 0,3). Mitä suurempi Sharpen luku on, sitä paremmin rahasto on tuottanut suhteessa riskiinsä.

Tuotto

29 273

Rahastoraportti, joulukuu 2018
Markkinakatsaus, joulukuu 2018

Tilastokeskuksen vuoden 2016 varallisuustutkimuksen mukaan 31 prosentilla, eli 841 697 suomalaisella kotitaloudella, oli rahastosijoituksia. Sijoitusrahastovarallisuuden mediaani on 5 000 euroa. Suomeen on rekisteröity 24 rahastoyhtiötä. Kotimaisten sijoitusrahastojen lukumäärä oli vuoden lopulla yhteensä 494 kpl.

Pankkibarometri: Yritysten luotonkysyntä laimenee20.3.2019 07:00:00 EETTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan sekä kotitalouksien että yritysten luotonkysyntä on vuoden ensimmäisellä neljänneksellä ollut laimeampaa kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Erityisesti kotitalouksien sijoitustoimintaa ja sijoitusasuntojen hankintaa varten otettujen lainojen kysynnän arvioidaan heikentyvän. Myös yritysten investointilainakysynnän odotetaan vähenevän. Barometrikysely I/2019 tehtiin helmi-maaliskuun vaihteessa.

Eläkemaksumuutoksille on hyvin aikaa – eläkevarojen tuottoja ei pidä panna verolle19.3.2019 10:14:33 EETTiedote

​Syntyvyyden lasku aiheuttaa työeläkemaksuun pitkällä aikavälillä voimakkaan korotuspaineen, kertoo 19.3.2019 julkaistu Eläketurvakeskuksen laskelma lakisääteisten eläkkeiden kehityksestä. Korotuspaineeseen on syytä varautua hyvissä ajoin. ”On arvokasta, että työeläkejärjestelmästä tehdään asiantuntevia pitkän aikavälin laskelmia. Samanlaista suunnitelmallisuutta voisi toivoa muultakin sosiaaliturvalta”, Finanssiala ry:n (FA) varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari toteaa.

Väestörekisterikeskukselta hyvä avaus kansallisen tunnistamisen strategian pohjaksi8.3.2019 15:14:07 EETTiedote

Väestörekisterikeskuksen (VRK) selvitys sähköisen tunnistamisen eri vaihtoehdoista on tervetullut. Finanssiala arvostaa, että selvitystyön aikana on kuultu laajalti vahvan sähköisen tunnistamisen toimijoita niin yksityiseltä sektorilta, julkishallinnosta kuin etujärjestöistäkin. VRK luovutti 8.3.2019 selvityksen kansalaisten sähköisen tunnistamisesta vaihtoehdoista kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläiselle.

Rahamuulit kuriin – pankkien ja viranomaisten yhteistyötä tiivistettävä rahanpesun torjunnassa7.3.2019 14:06:53 EETTiedote

Rahanpesun torjunta vaatii tiiviimpää yhteistyötä paitsi kansainvälisesti, myös valvovien viranomaisten, lainsäätäjien ja pankkien välillä. Lisäksi pankkien tulisi voida vaihtaa keskenään tietoja epäilyttävistä liiketoimista. Keskusrikospoliisi tiedotti 7. maaliskuuta uudesta Suomeen rantautuneesta ilmiöstä: ammattimaisista rahanpesijöistä. Niin sanottujen ammattimuulien arvioidaan viime vuonna avanneen Suomessa satoja pankkitilejä väärennetyn henkilöllisyyden turvin.