Rahastopääoma kääntyi taas kasvuun – lokakuussa uusia sijoituksia 196 miljoonaa euroa

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin lokakuussa yhteensä 196 miljoonaa euroa. Lisäksi rahastopääoma kasvoi suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli lokakuun lopussa 157 miljardia euroa. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Lokakuussa sijoitettiin uusia pääomia lyhyen koron rahastoihin yhteensä 259 miljoonaa euroa, yhdistelmärahastoihin 221 miljoonaa euroa ja vaihtoehtoisiin rahastoihin 14 miljoonaa euroa. Osakerahastoista lunastettiin 179 miljoonaa euroa ja pitkän koron rahastoista 119 miljoonaa euroa pääomia.

Osakerahastot

1 429

62 912

Yhdistelmärahastot

2 032

32 558

Pitkän koron rahastot

1 175

32 783

Lyhyen koron rahastot

3 285

18 621

Vaihtoehtoiset rahastot

9 803

8 783

156 676

Lokakuussa keskeiset globaalit osakeindeksit nousivat. Lunastuksista huolimatta osakerahastojen pääoma kasvoikin myönteisen markkinakehityksen ansiosta. Osakesijoittajat hajauttivat globaalisti sijoituksiaan. Euroopassa ja Yhdysvalloissa talouden elvytys jatkuu edelleen, mutta Yhdysvalloissa odotetaan jo rahapolitiikan kiristymistä. Mahdollinen korkojen nousu voimistaa tarvetta riskien hajauttamiselle.

Osakerahastoista lunastuksia tehtiin erityisesti kehittyville markkinoille sijoittavista rahastoista. Kehittyvillä markkinoilla etenkin Kiinan talouskasvunäkymät ovat heikentyneet. Kiinan kiinteistösektorin investoinnit ovat vähentyneet ja huoli rakennus- ja kiinteistösektorin taloudellisesta tilasta kasvanut. Aikaisemmin rakennus- ja kiinteistösektori laajentui voimakkaasti vaikuttaen myönteisesti Kiinan muuhun talouteen. Nyt sektorin haasteet uhkaavat levitä muille toimialoille.

Lokakuu oli korkosijoittajalle haastava. Pitkät korot nousivat, mikä vaikutti korkorahastojen arvostuksiin negatiivisesti. Saksan 10 vuoden joukkovelkakirjalainojen korko nousi vuoden 2019 kevään tasolle.

”Myönteinen vire jatkui osakemarkkinoilla, mutta selvästi entistä suurempi hajauttamisen tarve näkyi lokakuun nettomerkinnöissä. Sijoittajan täytyy olla nyt entistä tarkempi sijoituspäätöksissään: pitkään jatkunut osakekurssien nousu ja Yhdysvaltain rahapolitiikan mahdollinen kiristyminen luovat globaalisti epävarmuutta markkinoille”, summaa asiantuntija Mariia Somerla Finanssiala ry:stä.

Osakerahastoissa eniten varoja sijoitettiin pääasiassa Pohjois-Amerikkaan, globaalisti ja Pohjoismaihin sijoittaviin rahastoihin, yhteensä 142 miljoonaa euroa. Pääomia lunastettiin pääasiassa kehittyville markkinoille ja Eurooppaan sijoittavista rahastoista yhteensä 341 miljoonaa euroa. Pohjoismaihin sijoittava rahastoluokka menestyi parhaiten Sharpen mittarilla (Sharpe 12 kk 3,33). Mitä suurempi Sharpen luku on, sitä paremmin rahasto on tuottanut suhteessa riskiinsä.

Tuotto
12 kk (ka.)

7 478

Pohjoismaat

8 924

Eurooppa

7 572

Pohjois-Amerikka

8 256

Japani

Tyynenmeren alue

Kehittyvät markkinat

6 363

Maailma

1 504

20 997

Toimialarahastot

1 693

1 429

62 912

Pitkän koron rahastoissa varoja sijoitettiin pääasiassa euroalueen valtioriskiin ja globaalisti luokiteltuihin yrityslainoihin sijoittaviin rahastoihin, yhteensä 55 miljoonaa euroa. Varoja lunastettiin pääasiassa euroalueen luokiteltuihin yrityslainoihin sijoittavista rahastoista, yhteensä 113 miljoonaa euroa. Parhaaseen vuosituottoon ylsivät globaalisti korkeariskisiin yrityslainoihin sijoittavat rahastot 7,4 prosentin keskimääräisellä tuotolla. Euroalueen korkeariskisiin yrityslainoihin sijoittava rahastoluokka menestyi parhaiten Sharpen mittarilla (Sharpe 12 kk 4,38).

Tuotto
12 kk (ka.)

Valtioriski EUR

5 827

-2,6 %

Luokitellut yrityslainat EUR

9 891

Korkeariskiset yrityslainat EUR

3 816

Valtioriski maailma

Luokitellut yrityslainat maailma

7 945

Korkeariskiset yrityslainat maailma

1 829

Kehittyvät markkinat

3 325

1 175

32 783

Rahastoraportti, lokakuu 2021

Markkinakatsaus, lokakuu 2021

Tilastokeskuksen vuoden 2019 varallisuustutkimuksen mukaan 34 prosentilla, eli noin 954 000 suomalaisella kotitaloudella, oli rahastosijoituksia.Sijoitusrahastovarallisuuden mediaani on 6 200 euroa.Suomeen on rekisteröity 24 rahastoyhtiötä. Kotimaisten sijoitusrahastojen lukumäärä oli yhteensä noin 500 kpl.

ESG-arvosana mittaa rahaston omistusten kykyä hallita ympäristöön, sosiaalisiin tekijöihin ja hyvään hallintotapaan liittyviä keski- ja pitkän aikavälin riskejä ja mahdollisuuksia. Rahastojen ESG-tekijöistä ei ole vielä yhtenäistä sääntelyä tai ohjeistusta. Siksi eri palveluntuottajien tarjoamat luvut voivat jonkin verran vaihdella rahastoittain, kohdeyhtiöittäin ja markkinoittain.

Suomen Sijoitustutkimus Oy:n FA:lle tuottama Rahastoraportti sisältää MSCI Inc:n analyysiin perustuvat rahastokohtaiset ESG-arvosanat ja ESG-kattavuuden. Ne kuvaavat sitä, miten rahaston sijoitukset huomioivat sosiaalisia, ympäristöllisiä sekä hallinnollisia tekijöitä. Luvut tarjoavat työkalun tarkastella vastuullisen sijoittamisen aspektia rahastoissa. ESG-arvosanojen asteikko on 0 - 10, jossa 10 on paras mahdollinen.

Finanssikomissaari McGuinness: Eurooppalaispankeilla oli koronakriisissä suuri rooli, joka hoidettiin hyvin15.11.2021 08:19:05 EET | Tiedote

Finanssiasioista vastaava komissaari Mairead McGuinness tapasi Finanssiala ry:n (FA) johtoa Helsingissä perjantaina 12.11.2021. Keskustelun aiheita olivat muun muassa kestävä rahoitus, finanssialan yhteiskunnallinen merkitys koronan aikana ja vakavaraisuusuudistukset. Valtaosa finanssialan sääntelystä tulee EU:sta, ja suora vuoropuhelu komission kanssa on erittäin tärkeää.

Kolme finanssiyritystä yhteisöverotilaston kahdeksan kärjessä – alan maksama yhteisöveropotti 563 miljoonaa euroa10.11.2021 09:06:23 EET | Tiedote

Finanssiala oli vuonna 2020 jälleen yksi merkittävimmistä verojen maksajista Suomessa. Yhteisöverotilaston kahdeksan kärjessä oli kolme finanssialan yritystä: kolmantena Nordea, neljäntenä OP Ryhmä ja kahdeksantena Sampo-konserni. Alan maksama yhteisöveropotti oli 563 miljoonaa euroa, mikä on noin 10,3 prosenttia veron koko tuotosta ja noin 91 miljoonaa euroa edellisvuotista vähemmän.

Finanssiala toivoo lievennyksiä pankkisääntelyesitykseen - kiristykset uhkaavat talouden elpymistä ja heikentäisivät Euroopan kilpailuasemaa8.11.2021 16:30:00 EET | Tiedote

Finanssiala ry (FA) on pettynyt Euroopan komission esitykseen, miten lopulliset Basel III -pankkisääntelystandardit toimeenpannaan EU:ssa. FA:n mukaan komission esittämä Basel-säännösten toimeenpanotapa ei ota riittävällä tavalla huomioon EU-maiden erityispiirteitä. Esitykset veisivät eurooppalaiset pankit myös epäreiluun kilpailuasemaan USA:n pankkien kanssa.