Rahastosijoittajalla kelpo vuosi 2017

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin vuoden 2017 aikana yhteensä 4,5 miljardia euroa uutta pääomaa. Suotuisan markkinakehityksen ansiosta rahastopääoma kasvoi lisäksi noin viidellä miljardilla eurolla. Vuoden lopussa rahastojen yhteenlaskettu arvo oli 116,2 miljardia euroa, mikä on 9,5 miljardia euroa ja 8,9 prosenttia enemmän kuin edellisen vuoden lopussa.

Eniten uusia sijoituksia tehtiin yhdistelmärahastoihin, yhteensä 2,8 miljardilla euroa. Pitkän koron rahastot keräsivät noin miljardi euroa, lyhyen koron rahastot noin puoli miljardia euroa ja vaihtoehtoiset rahastot 642 miljoonaa euroa. Sen sijaan osakerahastoista lunastettiin nettomääräisesti 484 miljoonaa euroa.

joulukuu 2017

vuoden alusta

Osakerahastot

43 976

Yhdistelmärahastot

2 791

22 520

Pitkän koron rahastot

1 002

31 600

Lyhyen koron rahastot

14 174

Vaihtoehtoiset rahastot

3 955

4 463

116 226

Viime vuonna maailmantalouden kasvu kiihtyi, yritykset tekivät hyviä tuloksia ja luottamus talouteen parani. Myös Suomen talous pääsi vihdoin mukaan globaaliin noususuhdanteeseen. Osakekurssit nousivat reippaasti osakeindeksien rikkoessa yhä uusia ennätyksiä. Pitkissä koroissa ei silti vieläkään nähty odotettua nousua. Keskuspankkien rahapolitiikka jatkoi eriytymistään. Yhdysvaltain keskuspankki Fed nosti ohjauskorkoaan yhteensä kolme kertaa kun taas Euroopan keskuspankki EKP jatkoi elvyttävällä linjalla. Euron voimakas vahvistuminen suhteessa Yhdysvaltain dollariin heikensi dollarimääräisten sijoitusten tuottoja euroissa.

”Vuosi oli erinomainen rahastosijoittajalle. Osakerahastot tuottivat keskimäärin 9,5 prosenttia ja myös tiettyjen korkorahastojen tuotto oli hyvä. Maailmantalouden kasvun odotetaan kiihtyvän edelleen vuonna 2018 ja yritysten tulosten kasvavan. Talouden perustekijät tukevat osakemarkkinoita. Rahapolitiikan kiristymistä ja korkojen nousua seurataan kuitenkin tarkasti”, summaa Finanssiala ry:n analyytikko Elina Salminen.

Osakerahastoissa eniten uutta pääomaa kertyi vuonna 2017 eurooppalaisiin osakerahastoihin, yhteensä 802 miljoonaa euroa. Myös Japanin, Tyynenmeren alueen ja kehittyvien markkinoiden osakemarkkinat saivat enemmän pääomia kuin niistä lunastettiin. Muut osakerahastoluokat menettivät pääomia. Reippaimmin pääomia lunastettiin Pohjois-Amerikkaan sijoittavista osakerahastoista, noin 900 miljoonaa euroa.

Osakerahastoista parhaaseen vuosituottoon euroissa mitattuna ylsivät Eurooppaan ja Japaniin sijoittavat osakerahastot 13,4 prosentin tuotolla. Eurooppan sijoittava rahastoluokka menestyi parhaiten tuoton ja riskin suhdetta kuvaavalla Sharpen luvulla (Sharpe 12 kk 1,6). Mitä suurempi Sharpen luku on, sitä paremmin rahasto on tuottanut suhteessa riskiinsä.

joulukuu 2017

Toimialarahastot

1 358

43 976

Pitkän koron rahastoissa eniten uusia varoja kertyi kehittyvien talouksien korkorahastoihin, yhteensä 886 miljoonaa euroa. Kehittyvien talouksien korkomarkkinat ovat tarjonneet hyviä korkotuottoja tilanteessa, jossa niiden valtionlainojen korot ovat olleet hyvin vaatimattomat. Korkorahastot tuottivat keskimäärin 2,4 prosenttia. Parhaaseen vuosituottoon ylsivät euroalueen korkeariskiset yrityslainat 5,9 prosentin keskimääräisellä tuotolla. Sama rahastoluokka menestyi parhaiten myös Sharpen mittarilla mitattuna (Sharpe 12 kk 4,8).

Nettomerkinnät joulukuu 2017

Nettomerkinnät vuoden alusta

Tuotto

12 kk (ka.)

Valtioriski EUR

5 931

Luokitellut yrityslainat EUR

10 907

Korkeariskiset yrityslainat EUR

2 801

Valtioriski maailma

-2,4 %

Luokitellut yrityslainat maailma

5 645

Korkeariskiset yrityslainat maailma

2 658

Kehittyvät markkinat

3 497

1 002

31 600

Noin 28 prosentilla eli 1,2 miljoonalla 15–79 -vuotiaista suomalaisista on rahastosijoituksia. Suomeen on rekisteröity 26 rahastoyhtiötä. Kotimaisten sijoitusrahastojen lukumäärä oli vuoden 2017 lopulla yhteensä 470 kpl.

Puolueeton lääketieteellinen asiantuntijalausunto tarpeen korvausriidoissa25.9.2018 06:00Tiedote

Korkein oikeus (KKO) ja oikeusministeri Antti Häkkänen ovat viime aikoina nostaneet esiin tärkeän asian sosiaalivakuutusta koskevien etuudenhakijoiden oikeusturvasta. Etuuksia ja korvauksia koskevissa riitatapauksissa on kiistan käsittelyä varten vaikeaa saada ulkopuolisen puolueettoman tahon antamia lääketieteellisiä asiantuntijalausuntoja. Vakuutus- ja työeläkeyhtiöitä edustava Finanssiala ry (FA) kannattaa ministerin ja KKO:n tavoitetta, että asia saadaan pikaisesti kuntoon. FA:n mukaan asiantuntijalausuntojen laadinnassa on otettava huomioon kaikkien etuuskiistoja käsittelevien tuomioistuinten ja muutoksenhakuelinten tarpeet.

Lobbaus on osa demokratiaa – lobbarirekisteri on tarpeen21.9.2018 13:24Tiedote

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kanssa siitä, että Suomeen tulee perustaa kattava lobbarirekisteri. Lobbaus kuuluu olennaisena osana avoimeen ja moniarvoiseen demokratiaan. Siksi siitä on syytä tehdä avointa ja läpinäkyvää. Vehviläinen vastaanotti perjantaina 21.9. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden laatiman raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisterin kansainvälisiä esimerkkejä.