Rahat hoivamitoituksen nostoon varmistettava

Laki hoivahenkilöstön vähimmäismitoituksesta eli seitsemän työntekijää kymmentä vanhusta kohden on tulossa täysimääräisesti voimaan siirtymäajan jälkeen vuoden 2023 huhtikuussa. Hyvinvointiala HALI, lainsäädännön arviointineuvosto ja useat muut lausujat ovat koko ajan edellyttäneet, että hoitajamitoituksen uudistamiseen tarvittavan rahoituksen ja henkilöstöresurssin on oltava riittävä. Mitoitus ei voi nousta vielä elokuussa, kuten hallituksen alkuperäinen tarkoitus oli.

Tänä vuonna iäkkäiden henkilöiden pitkäaikaisessa tehostetussa palveluasumisessa pitää olla vähintään viisi työntekijää kymmentä hoidettavaa vanhusta kohti. Vuonna 2021 mitoitus nousee 0,55:een ja vuonna 2022 se on 0,6 eli kuusi työntekijää kymmentä vanhusta kohden. Vasta vuoden 2023 huhtikuussa mitoitus olisi 0,7

Henkilöstömitoituksen voimaantulon porrastaminen ja muutoksen edellyttämien kunnille maksettavien valtionosuuksien lisääminen asteittain siirtymäaikana ovat sekä henkilöstön saatavuuden että rahoituksen järjestämisen kannalta tarkoituksenmukaista.

- On varmistettava, että rahoitus on riittävä ja se huomioi mitoituksen nostosta aiheutuvat lisäkustannukset. Lisäksi tarvitsemme konkreettisia toimenpiteitä, jotta ihmisiä saadaan kouluttautumaan hoiva-alallesanoo HALIn hoiva- ja osaamisjohtaja Arja Laitinen

Välillisen ja välittömän hoivatyön erottaminen lisää kustannuksia välittömästi 1.10.2020

Yksityisen palveluntuottajan luvanmukaiset mitoitukset ovat keskimääräisesti jo yli 0,5. Siitä huolimatta merkittävä kustannusten kasvu syntyy välillisen ja välittömän työn erottamisestaLaitisen mukaan töiden yksityiskohtainen erotteleminen asiakkaan kodissa tuntuu ylipäätään erikoiselta.

- Tästä syntyvä lisäkustannus pitää korvata palveluntuottajille lain voimaantulon alkaessa. Mitoituksen lisäkustannukset hirvittävät ennestään tiukassa, koronan jälkeisessä taloustilanteessa, Laitinen sanoo.

Arja Laitinen, johtaja, hoiva ja osaaminen, Hyvinvointiala HALI,
p. 040 868 0980,
arja.laitinen@hyvinvointiala.fi

Aino
Närkki, johtava asiantuntija, Hyvinvointiala HALI,
p. 0400 4364385,
aino.narkki@hyvinvointiala.fi

HALI ry: STM oikeilla linjoilla suojamateriaalien korvausasiassa2.7.2020 14:57:17 EESTTiedote

STM julkaisi 30.6.2020 Kuntainfon, jossa se otti kantaa koronavirukselta suojautumisen aiheuttamien kustannusten korvaamiseen. Ministeriön näkemyksen mukaisesti kuntien ja kuntayhtymien pitäisi korvata myös yksityisen sektorin toimijoille koronapandemialta suojautumisen kustannuksia. STM esittää, että tarvittaessa sopimuksia on avattava ja asiasta on neuvoteltava paikallisesti. Ministeriö muistuttaa tiedotteessaan, että kunnat saivat valtion neljännessä lisätalousarviossa tukea 1,4 miljardia euroa, josta osa sisältää myös suojainkustannuksia.

Suun terveydenhuolto jätettiin turhaan kustannustuen toimialalistauksen ulkopuolelle29.6.2020 13:28:34 EESTTiedote

Suun terveydenhuollon palvelut ovat ilmeisimpien ja suurimpien kärsijöiden joukossa koronakriisissä. Ei-kiireellistä hammashoitoa on lykätty viranomaissuositusten mukaisesti, mikä on pienentänyt suun terveydenhuollon palvelujen liikevaihtoa hyvin merkittävästi. Perjantaina 26.6.2020 hyväksytystä yritysten yleistä kustannustukea koskevasta asetuksesta löytyy satoja toimialoja, mutta ei hammaslääkäripalveluja.