Rahoitus varmistui: Aku Louhimiehen Tuntematon sotilas -elokuvan kuvaukset käynnistyvät ensi kesänä

TIEDOTE / ELOKUVAOSAKEYHTIÖ SUOMI 2017 OY, Julkaisuvapaa 18.8.2015 klo 11. Aku Louhimiehen ohjaaman, uuden Tuntemattoman sotilaan rahoitus on varmistunut. Elokuvan kuvaukset käynnistyvät kesällä 2016 ja uusi Tuntematon saa ensi-iltansa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden joulukuussa 2017.

Aku Louhimies: Tuntematon sotilas

Louhimies perustaa elokuvansa sekä tuttuun Tuntemattomaan että Väinö Linnan sotakuvauksen sensuroimattomaan alkuperäisversioon, Sotaromaaniin. Elokuvan pohjalta tuotetaan myös neliosainen tv-sarja.

”Tavoitteenani on Linnan ajatuksille uskollisena kuvata tavallisten ihmisten elämää ja kokemuksia sodassa.” juuri Irlannista, ensimmäisen mittavan kansainvälisen tuotantonsa kuvauksista palannut Aku Louhimies luonnehtii. ”Tämä tarina on merkittävä osa kansallista identiteettiämme, eikä siksi saa unohtua. Se, että kerromme sen modernin elokuvatekniikan keinoin, tuo tarinan lähemmäksi myös uusia sukupolvia, joilla ei ole suhdetta Linnan teokseen tai aikaisempiin elokuviin”, Louhimies jatkaa.

Elokuvan mahdollistaa laaja joukko rahoittajia ja tukijoita

Elokuvahanke on Suomen suurimpia ja sen mahdollistaa laaja joukko rahoittajia ja tukijoita. Elokuvan kokonaisbudjetti on noin seitsemän miljoonaa euroa.

”Projektin edetessä pidimme lähtökohtana, ettei tämänkaltaista hanketta julkisteta ennen kuin sen rahoitus on varmistunut riittäviltä osin. Se miten moni taho on uskonut ja sijoittanut elokuvaan kertoo aiheen ajankohtaisuudesta,” kertoo Tuntemattoman sotilaan tuottavan Elokuvaosakeyhtiö Suomi 2017 hallituksen puheenjohtaja Heikki Rotko. ”Nyt elokuvan tuotanto voidaan käynnistää”.

Elokuvan suurimpia rahoittajia ovat LähiTapiola-ryhmä ja Jenny ja Antti Wihurin rahasto. Lisäksi mukana on joukko yksityisiä sijoittajia, muun muassa Supercellin perustajajäsenet Ilkka Paananen, Mikko Kodisoja ja Niko Derome sekä tunnettu bisnesenkeli Jari Ovaskainen. Yksityisen rahoituksen keräämisestä vastanneet, ICECAPITAL Pankkiiriliikkeen Ari Lahti ja pääomasijoitusyhtiö CapManin Ari Tolppanen ovat myös itse sijoittaneet elokuvaan.

”Uskomme Akun taitoon kertoa tämä tarina tavalla, joka koskettaa jokaista suomalaista, ja tehdä elokuvasta myös kaupallisesti menestyvä,” Ari Lahti kertoo.

Veikkaus on yksi elokuvan pääyhteistyökumppaneista. Tämän lisäksi Veikkauksen voittovaroista tuetaan hanketta Suomen Elokuvasäätiön kautta, joka on tehnyt miljoonan euron tukivarauspäätöksen elokuvan tuotannolle. Elokuvaa tukee myös Pohjois-Karjalan maakuntaliiton tulevaisuusrahasto, ja se on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa vuonna 2017.

Yleisradio on vahvistanut halunsa ostaa televisio-oikeudet sekä elokuvaan että sen pohjalta tuotettavaan neliosaiseen tv-sarjaan. Puolustusvoimat on elokuvan tärkeä yhteistyökumppani, ja elokuva kuvataankin merkittäviltä osin puolustusvoimien alueilla.

Tuotannon markkinointiyhteistyöstä vastaa hasan & partners oy ja oikeudellisista palveluista Avance Asianajotoimisto. Taloudellisena neuvonantajana toimii ICECAPITAL Pankkiiriliike. Muista yhteistyökumppaneista kerrotaan lisää syksyn aikana.

Lisätiedot:

Elokuvaosakeyhtiö Suomi 2017 Oy

Mikko Tenhunen, tuottaja, 040 506 9435

Heikki Rotko, hallituksen puheenjohtaja, 0400 425069

www.tuntematonsotilas2017.fi

www.akulouhimies.com

Keskustele aiheesta: #tuntematon2017

**Väinö Linna: Tuntematon sotilas

Tuntematon sotilas on Väinö Linnan vuonna 1954 ilmestynyt, jatkosodan tapahtumia kuvaava romaani, jonka sensuroimaton versio Sotaromaani julkaistiin vuonna 2000. Kirjasta on tehty aiemmin kaksi filmatisointia, Edvin Laineen ohjaus vuodelta 1955 ja Rauni Mollbergin vuodelta 1985, jotka molemmat ovat nousseet aikakautensa katsotuimmiksi elokuviksi. Tuntematon sotilas on käännetty 23 kielelle ja tänä vuonna teoksesta ilmestyi uusi englanninkielinen käännös.

**Aku Louhimies

Aku Louhimies on ikäpolvensa arvostetuimpia suomalaisia elokuvaohjaajia ja -käsikirjoittajia. Louhimies on voittanut lukuisia kansainvälisiä ja kansallisia palkintoja. Viimeisimpien kotimaisten elokuviensa, 8-pallon (2013) ja Vuosaaren (2011) jälkeen Louhimies on ohjannut ensimmäisen suuren kansainvälisen tuotantonsa Irlannin yleisradion tuottaman viisiosaisen, Irlannin itsenäistymisen alkuvaiheita kuvaavan historiallisen sarjan Rebellion. Sarja esitetään keväällä 2016, jolloin tulee kuluneeksi 100 vuotta Dublinin pääsiäiskapinasta.

**Elokuvaosakeyhtiö Suomi 2017 Oy

Elokuvaosakeyhtiö Suomi 2017 Oy on Aku Louhimiehen Tuntematon sotilas -elokuvaa varten perustettu tuotantoyhtiö. Yhtiön hallituksen puheenjohtaja on media-alan vaikuttaja Heikki Rotko, ja hallituksen muut jäsenet ovat Kaiho Republicin toimitusjohtaja, elokuvatuottaja Liisa Penttilä-Asikainen ja Live Nation Finlandin kehitysjohtaja Kaarina Gould. Toimitusjohtajana toimii tuottaja Mikko Tenhunen.

**Aku Louhimies: Tuntematon sotilas

Tuotanto: Elokuvaosakeyhtiö Suomi 2017 Oy, Mikko Tenhunen ja Aku Louhimies
Ohjaus: Aku Louhimies
Käsikirjoitus: Jari Olavi Rantala ja Aku Louhimies
Ensi-ilta: joulukuu 2017

Elokuvan toteutuksen ovat mahdollistaneet:

LähiTapiola-ryhmä
Jenny ja Antti Wihurin rahasto
Niko Derome
Mikko Kodisoja
Ilkka Paananen
Jari Ovaskainen
Ari Lahti
Ari Tolppanen
Petteri Koponen
Timo Ahopelto
Vesa Aittomäki
Jarkko Joki-Tokola
Antero Parma
Veli-Matti Riihimäki
Jukka Ylitalo

Elokuvaa tukevat:

Suomen Elokuvasäätiö
Puolustusvoimat
Pohjois-Karjalan maakuntaliiton tulevaisuusrahasto

Elokuvan televisio-oikeudet on varannut Yleisradio.
Elokuva on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

Veikkaus on yksi elokuvan pääyhteistyökumppaneista

Elokuvan palvelukumppaneina toimivat:

hasan & partners Oy