Rahoitusta haitallisten vieraslajien torjuntaan - hae 30.11. mennessä

Kainuun ELY-keskus myöntää valtionavustusta haitalliseksi säädettyjen vieraslajien torjuntaan. Avustusta voi hakea 30.11.2021 asti.

Komealupiinin siemenet leviävät helposti ympäristöönsä ja luontoon. (Kuva: Reima Leinonen, Kainuun ELY-keskus).

Luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi on saatavilla rahoitusta. Avustusta voidaan myöntää sekä varsinaisiin torjuntatoimenpiteisiin että hankkeisiin, joilla seurataan ja varmistetaan torjunnan tuloksia. Avustusta voidaan myöntää myös vieraslajineuvontaan.

Haku on valtakunnallinen ja se on keskitetty Kainuun ELY-keskukseen. Avustukset ovat harkinnanvaraisia ja ne myönnetään maa- ja metsätalousministeriön osoittamasta määrärahasta. Haku on auki 30.11.2021 asti. Avustuksia voidaan myöntää enintään kolmeksi vuodeksi kerrallaan.

ELY-keskus tarjoaa neuvontaa vieraslajien torjuntaan, hankkeiden suunnitteluun sekä mahdollisten yhteistyökumppaneiden kohtaamiseen.

“Aluksi kannattaa selvittää, kuinka laajasti haitallista vieraslajia esiintyy ja onko lähialueilla useampia esiintymiä, joita voitaisiin kustannustehokkaasti hoitaa samalla kertaa”, kannustaa Reima Leinonen Kainuun ELY-keskuksesta. Leinonen toimii ELY-keskusten valtakunnallisena vieraslajikoordinaattorina.

Vieraslajien torjunnasta hyötyy koko paikkakunta sekä alue ja se edistää alkuperäisten lajien palautumista käsitellyille alueille. Vieraslajitorjunta perustuu vieraslajilakiin ja -asetukseen sekä vieraslajien torjuntaa koskeviin hallintasuunnitelmiin.

Näin haet avustusta

1. Hae avustusta sähköisen asiointipalvelun kautta (Haitalliseksi säädettyjen vieraslajien torjunta-, neuvonta- ja torjunnan jälkiseuranta -avustus).
2. Täytä hakemus huolellisesti ja liitä siihen vaadittavat liitteet. Puutteellinen hakemus, lisäselvitystarpeet ja hakemuksen muuttaminen kesken käsittelyn saattavat pitkittää asian käsittelyä. Tarkempia ohjeita hakemuslomakkeen täyttämiseen löydät aluehallinnon asiointipalvelusta ja ELY-keskuksen verkkosivuilta.
3. Mikäli Kainuun ELY-keskus pyytää täydentämään hakemusta, toimita pyydetyt täydennykset asetettuun määräaikaan mennessä tai neuvottele lisäajasta viranomaisen kanssa.
4. Kun Kainuun ELY-keskus on saanut riittävät ja oikeat tiedot avustushakemusta koskevan asian ratkaisemiseksi, se tekee asiasta muutoksenhakukelpoisen päätöksen paikallisen ELY-keskuksen puollolla. Päätös toimitetaan avustuksen hakijalle.

Kenelle ja millä ehdoilla

Avustuksien hakijoina ja saajina voivat olla kunnat, yhdistykset sekä yksityiset ja julkiset yhteisöt. Avustukset vieraslajitorjunnan toteuttamiseen on tarkoitettu sellaisiin hankkeisiin, joissa:

• hankkeella torjutaan haitalliseksi säädettyä vieraslajia, eli kasvi- tai eläinlajia, joka sisältyy joko kansalliseen tai EU:n vieraslajiluetteloon
  • hanke toteuttaa haitalliseksi säädettyjen vieraslajien hallintasuunnitelmia siten, että
    • hankkeen kohteena on alue, jossa haitalliseksi säädettyä vieraslajia on suunnitelman mukaan ensisijaisesti torjuttava
    • hankkeessa käytetään suunnitelmassa suositeltuja torjuntatoimenpiteitä tai -menetelmiä
  • hanke on yhteistyöhanke, jossa on mukana useita toimijoita (kunnat, kansalaisjärjestöt, muut julkiset ja yksityiset yhteisöt)
  • hankkeen toimenpiteiden tuloksellisuutta voidaan seurata.

Hanke voi olla myös jälkiseurantahanke tai uusien torjuntamenetelmien kokeiluhanke. Etusijalla avustusten myöntämisessä ovat hankkeet, jotka ovat alueellisesti mahdollisimman kattavia.

Avustuksen määrä kunnille on enintään 50 % hankkeen kustannuksista. Yhdistysten ja yhteisöjen omarahoitusosuuteen voidaan lukea omaa työtä. Avustuspäätöksessä voidaan antaa myös muita määräyksiä, joita päätöksen kohteen tulee noudattaa.

Avustuksia ei myönnetä yksityishenkilöille tai yksittäisille toimijoille, kuten asunto-osakeyhtiöille

Kainuun ELY-keskus

Reima Leinonen, vieraslajikoordinaattori
p. 0295 023 799, reima.leinonen@ely-keskus.fi

Jari Pesonen, yksikön päällikkö
p. 0295 023 861, jari.k.pesonen@ely-keskus.fi

Kontaktmyndighetens motiverade slutsats om MKB-dokumentet för projektet för Helsingfors–Åbo snabb tågförbindelse (Nyland, Egentliga Finland)3.12.2021 15:05:30 EET | Tiedote

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland har gett en motiverad slutsats om Trafikledsverkets beskrivning av miljökonsekvensbedömningen gällande Helsingfors–Åbo snabb tågförbindelse enligt lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning. Med MKB-förfarandet har man sammanfört Natura 2000 -bedömningarna för Kisko ås källflöden och Noux samt bedömningen av behov av en Naturabedömning för Kustövikens Naturaområde. Den motiverade slutsatsen har utarbetats i samarbete mellan experter vid NTM-centralerna i Nyland och Egentliga Finland. NTM-centralernas naturvårdsmyndigheters Naturautlåtanden är bifogade till slutsatsen.

Yhteysviranomaisten perusteltu päätelmä Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeen YVA-selostuksesta (Uusimaa, Varsinais-Suomi)3.12.2021 14:27:30 EET | Tiedote

Uudenmaan ELY-keskus on antanut ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain mukaisen perustellun päätelmän Väyläviraston Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. YVA-menettelyyn on yhdistetty Kiskonjoen latvavesien ja Nuuksion Natura 2000 -alueita koskevat Natura-arvioinnit sekä arvio Kuusistonlahden Natura-aluetta koskevan Natura-arvioinnin tarpeesta. Perusteltu päätelmä on valmisteltu Uudenmaan ja Varsinais-Suomen ELY-keskusten asiantuntijoiden yhteistyönä. ELY-keskusten luonnonsuojeluviranomaisten antamat Natura-lausunnot ovat päätelmän liitteinä.

Fridlysta fåglar orsakade färre skördeskador än i fjol – ansökan om ersättning ska lämnas in före utgången av året26.11.2021 09:30:00 EET | Tiedote

Enligt preliminära uppgifter har fåglar som är fridlysta enligt naturvårdslagen, såsom vitkindade gäss, orsakat mindre skador på odlingar än i fjol. Gynnsamma väderförhållanden anses vara den huvudsakliga orsaken. Ersättning för skador orsakade av fridlysta fåglar kan sökas före utgången av året. Ersättningen betalas ut i början av nästa år.

Vattentjänststrategi för Östra och Södra Finland – lyckad förändring genom samarbete och prognosticering (Mellersta Finland, Södra Savolax, Tavastland, Sydöstra Finland, Norra Karelen, Norra Savolax, Nyland)25.11.2021 14:39:33 EET | Tiedote

I arbetet på en strategi för vattentjänsterna i södra och östra Finland har det blivit dags att utvärdera det som varit och kasta en blick på det som kommer. Strategin är nu klar, efter många turer. Vi har skapat en gemensam vision och gjort strategiska val samt identifierat åtgärder för vidareutvecklingen av vattentjänsterna i östra och södra Finland. Eftersom världen omkring oss är stadd i ständig förändring kan vi inte definitivt spika vår strategi. Därför vill vi redan i detta skede granska våra val och vårt arbete. Vad har vi lyckats med? Var behöver insatserna ökas? Vad behövs för att strategin ska förverkligas? Vilka metoder för framtidsarbete behöver vi för att lyckas? Svar på dessa frågor hoppas vi få under framtidsdagen 16.12 som hålls på distans och där vi välkomnar aktörer från intressentgrupper i alla de medverkande landskapen.