ELY-keskukset

Rahoitusta porotalouden, luontaiselinkeinojen ja koltta-alueen kehittämistoimintaa koskeville tutkimushankkeille (Lappi, Kainuu, Pohjois-Pohjanmaa)

Vuoden 2021 tutkimushankehaussa tuli vireille määräaikaan mennessä yksi hakemus. Lapin ELY-keskuksella on vuosittain käytössä noin 350 000 euroa porotalouden, luontaiselinkeinojen ja koltta-alueen kehittämistoimintaa edistävien tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Hankkeet rahoitetaan maatilatalouden kehittämisrahastosta (Makera).

Rahoitettu tutkimushanke

Luonnonvarakeskus/Lapin yliopiston Arktinen keskus: Poronhoidon varautuminen ja selviytymiskeinot uusiin, äkillisiin ja poikkeuksellisiin olosuhteisiin (POVAUS).

• 1.8.2021 - 31.7.2023
  • Kokonaiskustannusarvio 319 963 euroa
  • Avustus 223 974 euroa
  • Hankkeen tavoitteena on tunnistaa, analysoida ja kehittää porotalouden keinoja varautua sekä sopeutua poikkeuksellisiin olosuhteisiin. Hankkeessa laaditaan yhdessä poronhoitajien ja poronhoidon hallinnon kanssa sopeutumismalleja, hyviä käytäntöjä ja matalan kynnyksen tiedonkeruujärjestelmä, joiden avulla niin paliskunnat kuin viranomaiset pystyvät parantamaan poronhoidon sopeutumista ja varautumista äkillisiin poikkeustilanteisiin. Hankkeen tuloksia voivat hyödyntää poronhoitajat, porotalouden hallinto ja muut porotalouden sidosryhmät. Viranomaisille hanke tuottaa tietoa, jonka pohjalta voidaan kehittää kustannustehokkaita tapoja tukea porotaloutta erilaisissa poikkeuksellisissa olosuhteissa ja arvioida poikkeuksellisten olojen kustannuksia ja muita vaikutuksia porotaloudelle.

Tutkimusrahoitusta voidaan myöntää hankkeisiin, jotka edistävät porotaloutta ja luontaiselinkeinoja sekä koltta-alueen kehittämistoimintaa tai tuottavat tietoa päätöksenteon tueksi. Tutkimusrahoitusta on haettavana vuosittain tammi-maaliskuussa. Haussa on painopisteet, joihin liittyviä hakemuksia haetaan ensisijaisesti rahoitettavaksi.

Vuoden 2021 haun painopisteinä olivat 1) Poronhoidon sopeutumiskeinot ja hyvät käytännöt sekä varautuminen talven 2019–2020 kaltaisiin poikkeuksellisiin sääoloihin ja muihin vastaaviin poikkeustilanteisiin (koronapandemia,eläintaudit). Tutkimuksessa tulisi tarkastella taloudellisia, hallinnollisia, sosiaalisia ja lainsäädännöllisiä vaikutuksia. Tutkimuksen tulisi tarkastella äkillisten muutosten ja poikkeustilanteiden vaikutuksia laajemmin elinkeinon tilanteeseen kartoittamalla haasteita/ongelmia ja hyviä käytäntöjä sopeutumisessa mahdollisesti vertaillen Norjan ja Ruotsin toimintamalleihin2) Kolttakulttuurin kehittäminen ja säilyttäminen - olemassa olevan tutkimustiedon koonti ja hyödyntäminen.

ylitarkastaja Inka Ahonen 0295 037 096

ryhmäpäällikkö Anne Ristioja 0295 037 118

etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset

Päivitetty Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on julkaistu (Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)27.3.2024 12:59:19 EET | Tiedote

Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on päivitetty vuodelle 2024. Strategiaa käytetään ELY-keskuksissa yrityksen kehittämisavustushakemusten sekä Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto) yritystukihakemusten arvioinnissa ja hakemusten pohjalta tehtävien päätösten valmistelussa Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan sekä Pohjois-Savon maakuntien alueella.

Vuoden Hyvä YVA -palkinto valtatien 8 parantaminen välillä Rauma-Eurajoki-hankkeelle21.3.2024 08:49:23 EET | Tiedote

Yva ry on myöntänyt vuoden 2024 Hyvä YVA -palkinnon valtatien 8 parantamista välillä Rauma-Eurajoki käsittelevälle ympäristövaikutusten arvioinnille. Hankkeesta vastaavana menettelyssä on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue ja hankkeesta vastaavan edustajana projektipäällikkö Timo Bäcklund. YVA-konsulttina on toiminut projektipäällikkö Rauno Tuominen ja YVA-vastaava Taina Klinga Sitowise Oy:stä ja pääsuunnittelija Sari Kirvesniemi Ramboll Finland Oy:stä. Yhteysviranomaisena on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue ja yhteysviranomaisen edustajana johtava asiantuntija Asta Asikainen.