Rahoitusvirrat on suunnattava ilmaston hyväksi

Kestävä rahoitus on yksi EU:n komission tärkeimmistä lainsäädäntöhankkeista, ja suomalainen finanssiala on täysillä mukana tukemassa muutoksia. Finanssiala on sitoutunut Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteeseen rajoittaa lämpötilan nousu puoleentoista asteeseen ja vaatii, että tavoite kirjataan myös hallitusohjelmaan. Eturivin eurovaaliehdokkaat pohtivat Finanssiala ry:n paneelikeskustelussa tulevana maanantaina, mikä on finanssialan toimijoiden rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Paneeliin osallistuvat vihreiden Saara Hyrkkö, keskustan Mauri Pekkarinen, kokoomuksen Sirpa Pietikäinen, SDP:n Tuulia Pitkänen ja perussuomalaisten Matti Virén. Tilaisuus järjestetään Helsingin Luonnontieteellisen museon Kimnaasi-salissa maanantaina 20.5. kello 14. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

”Käsitys siitä, millaiset rahoitus- ja sijoitustuotteet ovat ympäristön kannalta kestäviä ja millaisin ehdoin tuotteita voi kutsua vastuullisiksi, tulee yhtenäistää koko EU:n alueella”, toteaa paneelikeskustelua vetävä Finanssiala ry:n varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari.

Finanssiala kannattaa EU:n kestävän rahoituksen lakihankkeiden edistämistä. Rahoitus- ja sijoitustuotteiden on oltava ympäristön kannalta kestäviä. On myös selvitettävä, millaisin ehdoin tuotteita voi kutsua vastuullisiksi.

”Isot sijoittajat ovat vaatineet määrittelyjä jo jonkun aikaa ja joutuvat myös itse kertomaan, miten kestävyysnäkökohdat otetaan huomioon sijoituspäätöksissä. Selkeä luokittelu auttaa myös yrityksiä näkemään, miltä niiden strategiset valinnat näyttävät muiden silmin”, Kivisaari sanoo.

Viime EU-vaalikausi oli merkittävä lähtölaukaus kestävän rahoituksen lainsäädännölle, mutta miten pitkälle päätökset kantavat? Missä määrin tarvitaan politiikkaa ohjaamaan rahoitusalan toimintaa, vai riittävätkö yritysten vapaaehtoiset toimet? Entä miten tehdyt päätökset vaikuttavat tavalliseen sijoittaja-asiakkaaseen? Näitä kysymyksiä ehdokkaat pääsevät paneelissa pohtimaan.

Sekä vakuutusala että koko finanssiala ovat keskeisessä roolissa taistelussa ilmastonmuutosta vastaan: vakuutusala riskin jakajana ja finanssiala suurena sijoittajana, omaisuudenhoitajana ja luotottajana. Tästä syystä suomalainen finanssiala haluaakin, että Suomi priorisoi EU-puheenjohtajakaudellaan unionin ilmasto- ja energiatavoitteita.

Ilmoittaudu tilaisuuteen

Tilaisuutta voi seurata suorana Finanssiala ry:n verkkosivuilla.

Eurovaaliehdokkaat kyselyssä: Sijoitusten ympäristövaikutukset saatava läpinäkyviksi20.5.2019 08:30:56 EESTTiedote

Valtaosa Finanssiala ry:n (FA) kyselyyn vastanneista eurovaaliehdokkaista on sitä mieltä, että piensijoittajan on saatava tietää sijoitustensa kestävyysvaikutuksista. Moni kuitenkin toteaa, että kestävyys pitäisi ensin määritellä yksiselitteisesti. EU:ssa onkin paraikaa valmisteilla säädös määrittämään, miten sijoituskohteiden ympäristövaikutuksia pitää arvioida ja millaisia ovat ympäristön kannalta kestävät sijoituskohteet.

Piia-Noora Kauppi: Aikooko uusi hallitus käydä duunareiden taskuilla?16.5.2019 06:00:00 EESTTiedote

Säästäminen ja sijoittaminen ovat jo tänä päivänä entistä useamman palkansaajan harrastus, ei mikään rikkaiden etuoikeus, muistuttaa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi. Yli miljoona suomalaista on rahastosijoittajia. Heistä 39 prosenttia on työväestöä tai alempia toimihenkilöitä. Tämä ilmenee Finanssiala ry:n tuoreesta tutkimuksesta, johon on haastateltu 2 500:aa suomalaista.

Rahanpesu kuriin finanssialan yritysten tiedonvaihdolla11.5.2019 07:30:00 EESTTiedote

Finanssialan yritysten on voitava vaihtaa keskenään tietoja epäilyttävistä liiketoimista. Tällä hetkellä pankki- ja vakuutussalaisuus estää tiedonvaihdon, mikä hankaloittaa merkittävästi rahanpesun torjuntaa. Finanssiala toivoo, että hallitusohjelmassa päätetään uusista keinoista rahanpesun torjunnassa, esimerkiksi parannetaan viranomaisten ja finanssialan yhteistyötä ja vahvistetaan valvontaa ja viranomaisten resursseja. Nyt finanssiviranomaisten sopima Pohjoismaiden ja Baltian yhteistyön tiivistäminen on ehdottomasti askel oikeaan suuntaan.