Rahoitusvirrat on suunnattava ilmaston hyväksi

Kestävä rahoitus on yksi EU:n komission tärkeimmistä lainsäädäntöhankkeista, ja suomalainen finanssiala on täysillä mukana tukemassa muutoksia. Finanssiala on sitoutunut Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteeseen rajoittaa lämpötilan nousu puoleentoista asteeseen ja vaatii, että tavoite kirjataan myös hallitusohjelmaan. Eturivin eurovaaliehdokkaat pohtivat Finanssiala ry:n paneelikeskustelussa tulevana maanantaina, mikä on finanssialan toimijoiden rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Paneeliin osallistuvat vihreiden Saara Hyrkkö, keskustan Mauri Pekkarinen, kokoomuksen Sirpa Pietikäinen, SDP:n Tuulia Pitkänen ja perussuomalaisten Matti Virén. Tilaisuus järjestetään Helsingin Luonnontieteellisen museon Kimnaasi-salissa maanantaina 20.5. kello 14. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

”Käsitys siitä, millaiset rahoitus- ja sijoitustuotteet ovat ympäristön kannalta kestäviä ja millaisin ehdoin tuotteita voi kutsua vastuullisiksi, tulee yhtenäistää koko EU:n alueella”, toteaa paneelikeskustelua vetävä Finanssiala ry:n varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari.

Finanssiala kannattaa EU:n kestävän rahoituksen lakihankkeiden edistämistä. Rahoitus- ja sijoitustuotteiden on oltava ympäristön kannalta kestäviä. On myös selvitettävä, millaisin ehdoin tuotteita voi kutsua vastuullisiksi.

”Isot sijoittajat ovat vaatineet määrittelyjä jo jonkun aikaa ja joutuvat myös itse kertomaan, miten kestävyysnäkökohdat otetaan huomioon sijoituspäätöksissä. Selkeä luokittelu auttaa myös yrityksiä näkemään, miltä niiden strategiset valinnat näyttävät muiden silmin”, Kivisaari sanoo.

Viime EU-vaalikausi oli merkittävä lähtölaukaus kestävän rahoituksen lainsäädännölle, mutta miten pitkälle päätökset kantavat? Missä määrin tarvitaan politiikkaa ohjaamaan rahoitusalan toimintaa, vai riittävätkö yritysten vapaaehtoiset toimet? Entä miten tehdyt päätökset vaikuttavat tavalliseen sijoittaja-asiakkaaseen? Näitä kysymyksiä ehdokkaat pääsevät paneelissa pohtimaan.

Sekä vakuutusala että koko finanssiala ovat keskeisessä roolissa taistelussa ilmastonmuutosta vastaan: vakuutusala riskin jakajana ja finanssiala suurena sijoittajana, omaisuudenhoitajana ja luotottajana. Tästä syystä suomalainen finanssiala haluaakin, että Suomi priorisoi EU-puheenjohtajakaudellaan unionin ilmasto- ja energiatavoitteita.

Ilmoittaudu tilaisuuteen

Tilaisuutta voi seurata suorana Finanssiala ry:n verkkosivuilla.

Kysely: Viidennes arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden kuluessa15.7.2019 06:00:00 EESTTiedote

Maksutavat monipuolistuvat eivätkä kaikki maksutavat käy kaikkialla. Käteistä käytetään maksuvälineenä yhä vähemmän. Finanssiala ry:n (FA) teettämän kyselyn mukaan noin 20 prosenttia suomalaisista arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden sisällä, ja reilu 60 prosenttia jollain aikavälillä. Toisaalta lähes 30 prosenttia on sitä mieltä, ettei käteisen käyttö lopu koskaan.

Asuntovarallisuudessa potentiaalia nostaa ikääntyneiden hyvinvointia9.7.2019 11:15:00 EESTTiedote

Asuntovarallisuuden purkaminen tarjoaisi yhden keinon vastata ikääntyneiden kasvavaan hoivapalvelujen tarpeeseen. Asuntovarallisuutta purkamalla voitaisiin lisätä yksilöiden omaa valinnanvaraa hoivapalveluihin liittyen. Samalla se kasvattaisi kulutukseen perustuvia verotuloja ja vapauttaisi perheasuntoja nuoremmille kotitalouksille. Silver Economy -tapahtumassa Helsingissä nostettiin esiin myös yksityisten eläke- ja hoivavakuutusten tarve sekä yksityisten vakuutusten ja sosiaalivakuutuksen yhteensovittaminen.