Rahoitusvirrat on suunnattava ilmaston hyväksi

Kestävä rahoitus on yksi EU:n komission tärkeimmistä lainsäädäntöhankkeista, ja suomalainen finanssiala on täysillä mukana tukemassa muutoksia. Finanssiala on sitoutunut Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteeseen rajoittaa lämpötilan nousu puoleentoista asteeseen ja vaatii, että tavoite kirjataan myös hallitusohjelmaan. Eturivin eurovaaliehdokkaat pohtivat Finanssiala ry:n paneelikeskustelussa tulevana maanantaina, mikä on finanssialan toimijoiden rooli ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Paneeliin osallistuvat vihreiden Saara Hyrkkö, keskustan Mauri Pekkarinen, kokoomuksen Sirpa Pietikäinen, SDP:n Tuulia Pitkänen ja perussuomalaisten Matti Virén. Tilaisuus järjestetään Helsingin Luonnontieteellisen museon Kimnaasi-salissa maanantaina 20.5. kello 14. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

”Käsitys siitä, millaiset rahoitus- ja sijoitustuotteet ovat ympäristön kannalta kestäviä ja millaisin ehdoin tuotteita voi kutsua vastuullisiksi, tulee yhtenäistää koko EU:n alueella”, toteaa paneelikeskustelua vetävä Finanssiala ry:n varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari.

Finanssiala kannattaa EU:n kestävän rahoituksen lakihankkeiden edistämistä. Rahoitus- ja sijoitustuotteiden on oltava ympäristön kannalta kestäviä. On myös selvitettävä, millaisin ehdoin tuotteita voi kutsua vastuullisiksi.

”Isot sijoittajat ovat vaatineet määrittelyjä jo jonkun aikaa ja joutuvat myös itse kertomaan, miten kestävyysnäkökohdat otetaan huomioon sijoituspäätöksissä. Selkeä luokittelu auttaa myös yrityksiä näkemään, miltä niiden strategiset valinnat näyttävät muiden silmin”, Kivisaari sanoo.

Viime EU-vaalikausi oli merkittävä lähtölaukaus kestävän rahoituksen lainsäädännölle, mutta miten pitkälle päätökset kantavat? Missä määrin tarvitaan politiikkaa ohjaamaan rahoitusalan toimintaa, vai riittävätkö yritysten vapaaehtoiset toimet? Entä miten tehdyt päätökset vaikuttavat tavalliseen sijoittaja-asiakkaaseen? Näitä kysymyksiä ehdokkaat pääsevät paneelissa pohtimaan.

Sekä vakuutusala että koko finanssiala ovat keskeisessä roolissa taistelussa ilmastonmuutosta vastaan: vakuutusala riskin jakajana ja finanssiala suurena sijoittajana, omaisuudenhoitajana ja luotottajana. Tästä syystä suomalainen finanssiala haluaakin, että Suomi priorisoi EU-puheenjohtajakaudellaan unionin ilmasto- ja energiatavoitteita.

Ilmoittaudu tilaisuuteen

Tilaisuutta voi seurata suorana Finanssiala ry:n verkkosivuilla.

Laittoman uhkauksen siirtyminen virallisen syytteen alaiseksi on oiva päätös pitkälle uralle29.5.2020 08:02:58 EESTTiedote

Oikeusministeriö esittää, että laiton uhkaus muuttuisi virallisen syytteen alaiseksi, jos rikos kohdistuu työtään tekevään henkilöön. Tällä hetkellä laiton uhkaus on asianomistajarikos, eli syytettä ei voida nostaa, ellei uhri sitä vaadi. Finanssiala ry:n eläköityvä vahingontorjunnasta ja turvallisuudesta vastaava johtaja Risto Karhunen on odottanut tätä hetkeä yhdeksän vuotta.

Suomalaispankkeja uhkaa mittava yhteisvastuulasku – voi vaarantaa talouden elpymistä27.5.2020 09:51:53 EESTTiedote

Koronapandemian laukaisema talouskriisi voi aiheuttaa suomalaispankeille pahimmassa tapauksessa lähes 2 miljardin euron lisälaskun muissa pankkiunionimaissa tapahtuvien kriisien vuoksi. ”Jos suomalaispankit joutuvat maksamaan tuntuvia määriä ylimääräisiä vakausmaksuja EU:n yhteiseen kriisinratkaisurahastoon, se heikentää niiden kykyä jatkaa kotitalous- ja yritysasiakkaidensa luotottamista. Tämä vaikuttaa koko Suomen talouden kykyyn toipua talouskriisistä”, toteaa Finanssiala ry:n (FA) johtaja, pääekonomisti Veli-Matti Mattila.

Miten meitä huijataan? – seuraa Luotain-tilaisuutta suorana tänään kello 8:3027.5.2020 07:30:00 EESTTiedote

Miten meitä huijataan? – seuraa Luotain-tilaisuutta suorana 27.5. kello 8:3026.5.2020 15:16:53 EESTTiedote

​Toukokuun 27. päivänä Finanssiala ry (FA) järjestää virtuaalisen Luotain-tilaisuuden. Tilaisuus alkaa kello 8.30, ja sen aiheena ovat erilaiset huijaukset ja niiden tunnistaminen. Puhujina ovat Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell, Kyberturvallisuuskeskuksen Juha Tretjakov sekä Finanssialan turvallisuus- ja varautumisjohtaja Niko Saxholm. Lisäksi FA:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi esittelee finanssialan tuoretta julistusta, jossa kerrotaan muun muassa kuinka pankit auttavat kotitalous- ja yritysasiakkaitaan koronakriisissä.

Finanssialan julistus: Suomessa toimivat pankit tukevat kansantaloutta koronakriisissä20.5.2020 06:30:00 EESTTiedote

Suomessa toimivat pankit auttavat kotitalous- ja yritysasiakkaitaan koronakriisissä. Tästä ovat konkreettisena näyttönä yli 200 000 laina-asiakkaalle myönnetyt joustot lainanlyhennyksiin. Nyt julkistettava finanssialan julistus sisältää toimet, miten toimiala on mukana taloustalkoissa. Jokainen pankki päättää itse, minkälaisia helpotuksia se tarjoaa, ja tekee niitä koskevat päätökset itsenäisesti arvioiden asiakkaidensa tilanteen tapauskohtaisesti. Finanssiala tekee yhdessä maan hallituksen ja viranomaisten kanssa töitä, jotta taloutemme ja hyvinvointimme saadaan turvattua koronakriisin yli. Julkisen ja yksityisen sektorin tiivis kumppanuus osoittaa voimansa näinä poikkeuksellisina aikoina.