Raide-Jokerin kustannuksesta on valmistunut uusi arvio – lopullinen kustannusarvio selviää tammikuun lopussa
Raide-Jokeri toteutetaan allianssimallilla, jossa hankkeen tilaajat, suunnittelijat ja urakoitsijat on yhdistetty yhdeksi organisaatioksi. Allianssin kehitysvaiheen tärkeimpiä tehtäviä on saavuttaa kaikkien osapuolten kesken yhteisymmärrys hankkeen toteuttamisen kustannuksista. Kustannuslaskentaprosessiin kuuluu se, että suunnittelun tarkentuessa kustannusarvion riskivarauksia voidaan jatkuvasti pienentää ja näin saada kustannusarviota tarkemmaksi.
Nyt valmistuneen arvion mukaan radan kokonaiskustannukset ovat 367 miljoonaa euroa. Kustannusarvio muodostuu allianssin tavoitekustannusarviosta (348 miljoonaa euroa) ja allianssin tavoitekustannuksen ulkopuolelle jäävistä kustannuksista, joiden suuruudeksi on arvioitu 19 miljoonaa euroa. Edellinen, kesäkuussa 2018 julkaistu arvio allianssin tavoitekustannuksesta oli 355 miljoonaa euroa. Uusi kustannusarvio on laskettu aiempaa tarkemmilla tiedoilla. Suunnitelmat ja hankkeen rajaus ovat tarkentuneet ja yleisaikataulun laadinta edennyt. Lisäksi uusimmassa kustannusarviossa on huomioitu rakennustöiden vaiheittainen toteuttaminen. Kustannusarviot esitetään vuoden 2015 hintatasossa.
Helsingin ja Espoon valtuustojen hyväksymä, hankesuunnitelman mukainen radan kustannusarvio on 275 miljoonaa euroa. Allianssissa on kuluvan syksyn aikana selvitetty, miksi tämänhetkinen kustannusarvio eroaa vuoden 2016 hankesuunnitelmassa lasketusta. Suurimpia muutoksia on tapahtunut työnaikaisissa rakenteissa ja järjestelyissä, johtosiirtojen määrässä sekä hajavirtaeristyksen tarpeessa. Lisäksi käytetyt yksikköhinnat ovat tarkentuneet muun muassa katurakenteiden, radan sähköistyksen ja tukimuurien osalta. Toisaalta kustannuslaskennassa on saatu myös säästöjä hankesuunnitelmaan nähden esimerkiksi pohjanvahvistustapoja ja ratalinjaa optimoimalla. Työ kustannusarvion alentamiseksi jatkuu edelleen.
Helsingin Roihupeltoon tulevan varikon suunnittelu ja kustannusarvion laskeminen etenevät samassa aikataulussa muun hankkeen kanssa. Tämänhetkinen kokonaiskustannusarvio varikon toteuttamiseksi on 64 miljoonaa euroa, joka on sama kuin vuoden 2016 hankesuunnitelman yhteydessä arvioitu varikkoratkaisun kustannus. Myös varikon kustannusarviota pyritään edelleen alentamaan. Varikon hankepäätöstä käsitellään Helsingin valtuustossa ensimmäistä kertaa ensi keväänä.
Raide-Jokerin lopullinen kustannusarvio valmistuu tammikuun 2019 lopussa. Tavoitteena on, että rakentaminen alkaa kesäkuussa 2019. Kustannusarviossa pysyminen on osa allianssin kannustinjärjestelmää, mikä ohjaa mahdollisimman tarkkaan ja perusteltuun kustannuslaskentaan: jos kustannusarvio pystytään alittamaan, saavat palveluntuottajat bonusta, ja mikäli kustannusarvio ylitetään, palveluntuottajat kustantavat omalta osaltaan osan ylityksestä. Näin kaikki riski ei jää tilaajalle. Mikäli Raide-Jokeria ei onnistuta kehitysvaiheessa suunnittelemaan niin, että aiemmin hyväksytyssä 275 miljoonan euron budjetissa pysytään, siirtyy kustannusarvio uudelleen Helsingin ja Espoon valtuustojen käsiteltäväksi.
Raide-Jokeri-allianssissa tilaajia ovat Helsingin ja Espoon kaupungit. Palveluntuottajia ovat suunnitteluorganisaatiot Sitowise Oy, Ramboll Finland Oy ja VR Track Oy sekä urakoitsijat YIT Rakennus Oy ja VR Track Oy.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Saarikoski, tilaajan projektijohtaja, p. 040 336 0117, juha.saarikoski@hel.fi
Katja Pekkanen, allianssin projektipäällikkö, p. 040 866 4944, katja.pekkanen@vr.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
PL 55250
00099 Helsingin kaupunki
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja. Raide-Jokeri lisää poikittaisen joukkoliikenteen luotettavuutta ja matkustusmukavuutta. Se tuo myös mahdollisuuksia rakentaa uusia asuntoja nopean raideyhteyden varteen. Linja tulee korvamaan nykyisen runkobussilinjan, 550:n, joka on Helsingin seudun vilkkaimmin liikennöity bussilinja.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantamishanke alkoi valmistelevilla töillä8.3.2024 10:40:30 EET | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy on aloittanut Rautatientorin metroaseman paloturvallisuuden parantamishankkeen valmistelevat työt. Hankeen pääurakoitsijana toimii VM Suomalainen Oy.
Metron nopeusrajoitusta Herttoniemen ja Kulosaaren välillä jatketaan vielä6.3.2024 14:11:04 EET | Tiedote
Rakennustöiden aiheuttamasta maanvajoamasta johtuva metroliikenteen nopeusrajoitus Herttoniemen ja Kulosaaren välissä jatkuu varotoimenpiteenä vielä toistaiseksi. Vaikka maanvajoama on saatu korjattua, aiheuttaa routiva maa Kaupunkiliikenteen kunnossapidon arvion mukaan vielä pienen riskin ongelman toistumiselle.
Pääkaupunkiseudun uusi raitiovaunuhankinta etenee neuvotteluvaiheeseen6.3.2024 10:23:31 EET | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy hankkii 30 uutta kaupunkiraitiovaunua ja 33 pikaraitiovaunua sekä näiden varaosat ja elinkaaren tuen 30 vuodeksi. Hankinta sisältää myös optioita laajenevan raitiotieverkoston tarpeisiin.
Lakko pysäyttää raitio- ja metroliikenteen ja sulkee metroasemat ja osin lippuhallit 14.-15.2.13.2.2024 10:10:28 EET | Tiedote
Poliittinen lakko pysäyttää kaiken Kaupunkiliikenne Oy:n liikennöimän raitio-, pikaraitio- ja metroliikenteen keskiviikkona ja torstaina 14.-15.2. Lisäksi metroasemat pysyvät suljettuina lukuun ottamatta osaa niistä metroasemien lippuhalleista, joissa on liiketiloja. Liikenne keskiviikkona ajetaan normaalisti liikennöintivuorokauden loppuun asti. Lakoilla ja mahdollisella lumisateella saattaa olla vaikutuksia myös perjantain liikenteen aloitukseen raitio- ja pikaraitotieliikenteessä.
Kaupunkiliikenne Oy:n työmailla on kertynyt päästösäästöjä vähähiilisen betonin käytön ansiosta jo miljoonia kiloja12.2.2024 10:42:48 EET | Tiedote
Kaupunkiliikenteen rakentamisen ja kunnossapidon projekteilla saavutettiin vuonna 2023 hiilidioksidiin verrattavia päästösäästöjä vähäpäästöisen betonin käytöllä yhteensä neljä ja puoli miljoonaa kiloa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme