HKL

Raide-Jokerin Lahdenpohjan pysäkkiä siirretään pohjoisemmaksi

Jaa

Espoon Laajarannassa, Kehä I:n itäpuolella sijaitsevaa Lahdenpohjan pikaraitiotiepysäkkiä siirretään pohjoisemmaksi uuteen sijaintiin, jolla saavutetaan suurempi käyttäjäpotentiaali pikaraitiotielle. Idea siirtämiseen saatiin Laajalahdessa helmikuussa järjestetyssä asukastilaisuudessa, jonka jälkeen sijaintivaihtoehtoa on vertailtu eri näkökulmista.

Karttaan on merkitty Lahdenpohjan pysäkin uusi sijainti mustalla ja aiempi sinivihreällä pallolla.
Karttaan on merkitty Lahdenpohjan pysäkin uusi sijainti mustalla ja aiempi sinivihreällä pallolla.

Raide-Jokeri-pikaraitiotien pysäkki Espoon Laajarannassa, Kehä I:n itäpuolella on päätetty siirtää noin 400 metriä alun perin suunniteltua pohjoisemmaksi. Lahdenpohjan pysäkiksi nimetty pysäkki siirretään suunnitelmissa Sakkolan alikulun kohdalta Laajalahdensolmuun, Sakkolantien ja Turvesuontien risteyksen tuntumaan. Myös Kehä I:ä käyttävien bussien pysäkki siirtyy uuteen sijaintiin.

Ajatus pysäkin siirtoon saatiin alueen asukkailta helmikuussa pidetyssä tilaisuudessa, jossa esiteltiin Laajalahden asuinalueen katusuunnitelmaluonnoksia. Pysäkin sijainnista tehdyt vertailut osoittavat, että pohjoisempi Laajalahdensolmun pysäkkivaihtoehto tarjoaa pikaraitiotielle suuremman käyttäjäpotentiaalin. Noin 600 metrin kävelyetäisyydellä pohjoisemmasta pysäkistä asuu ja työskentelee 354 espoolaista, kun vastaava luku eteläisemmällä sijaintivaihtoehdolla on 108.

Vertailuissa on käyttäjäpotentiaalin lisäksi huomioitu pysäkin siirron ja bussipysäkin jalankulkureitin muutoksen vaikutukset kustannuksiin, aikatauluihin, pikaraitiotien kokonaismatka-aikaan ja keskinopeuteen. Pysäkin siirrolla linjan kierrosaikaa saadaan lyhennettyä hieman. Lisäksi Laajarannan bussipysäkin siirto mahdollistaa yhtenäisen melusuojauksen rakentamisen Kehä I:n varteen. Päätös sijainnin muuttamisesta on tehty yhdessä HSL:n ja Väyläviraston kanssa. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Eleonoora Salminen, p. 043 827 1808, eleonoora.salminen(a)espoo.fi

Kuvat

Karttaan on merkitty Lahdenpohjan pysäkin uusi sijainti mustalla ja aiempi sinivihreällä pallolla.
Karttaan on merkitty Lahdenpohjan pysäkin uusi sijainti mustalla ja aiempi sinivihreällä pallolla.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

HKL
HKL
PL 53250
00099 HELSINGIN KAUPUNKI

(09) 310 1071http://www.hkl.fi

Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja. Raide-Jokeri korvaa runkobussilinja 550:n. Linjan siirtäminen raiteille mahdollistaa kasvavien matkustajamäärien palvelemisen tulevaisuudessa. Raide-Jokeri lisää poikittaisen joukkoliikenteen luotettavuutta ja palvelutasoa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HKL

Hallinto-oikeus ei käsittele Viilarintien hiidenkourua koskevaa valitusta – louhinnat jatkuvat aikataulussaan21.10.2019 11:01:53 EESTTiedote

Raide-Jokeri-pikaraitiotien rakentamiseen liittyvät louhinnat on aloitettu Vartiokylän Viilarintiellä syyskuussa. Herttoniemi-seura haki louhinnoille toimenpidekieltoa alueella sijaitsevan jääkauden aikana syntyneen sulamisvesikourun (ns. hiidenkouru) vuoksi. ELY-keskus hylkäsi toimenpidekieltohakemuksen 19.8., minkä jälkeen yksityishenkilö valitti päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus on perjantaina 18.10. päättänyt olla tutkimatta valitusta, joten louhinnat Viilarintiellä jatkuvat alkuperäisessä aikataulussaan. "Viilarintiellä on lainvoimainen asemakaava ja katusuunnitelma, joiden pohjalta Raide-Jokeria toteutetaan. Viilarintiellä katualue tulee koko leveydeltään käyttöön ja hiidenkouru jää rakennettavien jalkakäytävän, pyörätien ja puukaistan alle kadun eteläreunalla. Nykyisen asemakaavan puitteissa kadun linjausta ei valitettavasti pystytä siirtämään" tilaajan projektijohtaja Juha Saarikoski kertoo. Raide-Jokerin verkkosivuille on koottu kattava tietopaketti Vii

Metron kapasiteetin turvaaminen vaatii vuorovälin tihentämistä10.10.2019 17:47:45 EESTTiedote

Tulevan vuosikymmenen lopulla kasvavat matkustajamäärät vaativat metron kuljetuskapasiteetin nostoa muiden toimenpiteiden lisäksi myös vuoroväliä tihentämällä. Tämä taas vaatii kulunvalvonnan ainakin osittaista automatisointia, todetaan pian valmistuvassa metron kapasiteetin kasvattamista koskevassa esiselvityksessä. Selvityksen päätelmät annettiin tiedoksi HKL:n johtokunnalle torstaina 10.10.2019.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme