Raide-Jokerin tavoitekustannuksesta on valmistunut uusi arvio – lopullinen hinta selviää ensi keväänä
Raide-Jokeri toteutetaan allianssimallilla. Allianssin kehitysvaiheen tehtäviin kuuluu projektin toteutussuunnitelman ja -aikataulun laatiminen sekä lopullisen tavoitekustannuksen vahvistaminen, jonka jälkeen voidaan siirtyä toteutusvaiheeseen eli aloittaa rakentaminen. Tavoitekustannus tarkoittaa projektin kokonaiskustannusta, jonka puitteissa kaikki allianssiosapuolet sitoutuvat projektin toteuttamaan. Kustannuslaskentaprosessiin kuuluu se, että suunnittelun tarkentuessa kustannusarvion riskejä voidaan jatkuvasti pienentää ja näin saada kustannusarviota tarkemmaksi.
Helsingin ja Espoon valtuustojen hyväksymän hankesuunnitelman mukainen Raide-Jokerin kustannusarvio on 275 M€ vuoden 2015 hintatasossa. Ensimmäinen allianssin laskema kustannusarvio valmistui maaliskuussa 2018. Silloin kokonaiskustannukseksi arvioitiin 370 M€. Arvio laskettiin hankesuunnitelman pohjalta allianssiosapuolten kokemukseen pohjautuvalla hinnoittelulla. Muutos hankesuunnitelman ja ensimmäisen kustannusarvion välillä selittyi tarkemmalla kustannuslaskennalla sekä hankesuunnitteluvaiheen jälkeen tehdyillä muutoksilla hankesisältöön.
Nyt valmistunut kustannusarvio on tehty maaliskuussa valmistunutta arviota tarkemmilla tiedoilla. Suunnitelmat ovat nyt pidemmällä ja niitä on määrällisesti enemmän kuin edellistä kustannusarviota laadittaessa. Lisäksi hankelaajuutta on täsmennetty. Myös tuotannon suunnittelu on pidemmällä kuin edellisessä vaiheessa: kustannuslaskennassa on voitu huomioida alustavat suunnitelmat työn vaiheistuksesta, liikennejärjestelyistä, työsuunnittelusta ja alihankinnoista. Suunnittelun edettyä myös riskejä on saatu lievennettyä, mikä on osaltaan vaikuttanut kustannusarvioon.
Raide-Jokerin rakentamisen tavoitekustannus asetetaan kehitysvaiheen lopussa keväällä 2019. Tavoitekustannuksessa pysyminen on osa allianssin kannustinjärjestelmää, mikä ohjaa mahdollisimman tarkkaan ja perusteltuun kustannuslaskentaan: jos tavoitekustannus pystytään alittamaan, saavat palveluntuottajat bonusta, ja mikäli tavoitekustannus ylitetään, palveluntuottajat kustantavat omalta osaltaan osan ylityksestä. Näin kaikki riski ei jää tilaajalle. Mikäli Raide-Jokeria ei onnistuta kehitysvaiheessa suunnittelemaan niin, että 275 M€:n budjetin raameissa pysytään, siirtyy asia uudelleen Helsingin ja Espoon kaupunkien käsiteltäväksi.
Raide-Jokeri-allianssissa tilaajia ovat Helsingin ja Espoon kaupungit. Palveluntuottajia ovat suunnitteluorganisaatiot Sitowise Oy, Ramboll Finland Oy sekä VR Track Oy, ja urakoitsijoita ovat YIT Rakennus Oy ja VR Track Oy.
Yhteyshenkilöt
Juha Saarikoski, tilaajan projektijohtaja, p. 040 336 0117, juha.saarikoski@hel.fi
Katja Pekkanen, allianssin projektipäällikkö, p. 040 866 4944, katja.pekkanen@vr.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
PL 55250
00099 Helsingin kaupunki
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja. Raide-Jokeri lisää poikittaisen joukkoliikenteen luotettavuutta ja matkustusmukavuutta. Se tuo myös mahdollisuuksia rakentaa uusia asuntoja nopean raideyhteyden varteen. Linja tulee korvamaan nykyisen runkobussilinjan, 550:n, joka on Helsingin seudun vilkkaimmin liikennöity bussilinja.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Raitioliikenne käynnistynyt osittain23.4.2024 16:04:14 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy on saanut palautettua raitio- ja pikaraitioliikennettä asteittain, mutta häiriöitä voi vielä ainakin tiistaipäivän aikana esiintyä. Kello kolmen jälkeen iltapäivällä liikenteessä oli noin puolet normaalista vaunumäärästä, ja vuoroja lisätään iltapäivän ja illan aikana.
Raitiovaunuliikenne pyritään käynnistämään mahdollisimman pian23.4.2024 10:52:40 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy joutui tiistaina pysäyttämään koko raitio- ja pikaraitioliikenteen vaikeiden sääolosuhteiden vuoksi. Häiriö johtuu siitä, että ajolangat ovat jäätyneet jäätävän sateen takia. Ajolanka on radan yläpuolella kulkeva virtajohto, josta raitiovaunu saa sähköä. Ongelmia on myös vaihteissa, jotka ovat tukkeutuneet lumesta ja jäästä.
Kaupunkiliikenne lisää rasvausta pikaratikan reitin varrelle11.4.2024 09:27:57 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy on saamansa palautteen ja tekemiensä mittausten perusteella todennut, että joissakin kohteissa pikaratikka 15 reitin varrella pikaratikan tuottama ääni on poikkeuksellisen kova. Koettuun meluongelmaan tullaan puuttumaan ja sitä pyritään ratkaisemaan useiden toimenpiteiden kautta, joista yksi on systemaattinen kiskojen rasvauksen tehostaminen ongelmakohdissa sekä automaattirasvauslaitteiden asennus.
Kaupunkiliikenne Oy:n vuosi 2023: Pikaratikka aloitti joukkoliikenteen uuden aikakauden10.4.2024 14:15:41 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n päätavoite vuonna 2023 oli liikennöinnin aloittaminen lokakuussa uudella pikaratikkalinjalla 15. Hanke valmistui yli puoli vuotta etuajassa ja alitti sille budjetoidut kustannukset.
Kontulan metroaseman peruskorjauksella parannetaan aseman käytettävyyttä ja viihtyisyyttä9.4.2024 15:02:32 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy aloittaa Kontulan metroaseman laituritason perusparannushankkeen tänä keväänä. Parannushankkeen tuloksena matkustajien liikkuminen asemalla helpottuu ja aseman viihtyisyys lisääntyy. Työt alkavat valmistelevilla töillä toukokuun puolivälissä. Tänä kesänä toteutettavat työt sijoittuvat suurelta osin aseman laiturialueelle, jonka vuoksi metroliikenne Kontulassa joudutaan keskeyttämään keskikesällä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme