Raideaforismit tarjoavat ajatuksia matkaevääksi

HSL, HKL ja Suomen aforismiyhdistys tuovat myös tänä talvena mietelauseet kiskoille.

Aforismeja voi lukea metrojunien ja raitiovaunujen sähköisiltä näytöiltä perjantaista tammikuun 12. alkaen kahden viikon ajan. Mietelauseet nousevat raiteille jo kymmenennen kerran.

Näytöillä pyörii tällä kertaa 21 aforismia. Suomen aforismiyhdistyksen hallitus valitsi julkaistaviksi mietelmät, joita se piti tiheimpinä ja iskevimpinä. Mukana on sekä aloittelevien aforismin tekijöiden että konkareiden oivalluksia.

”Valituissa mietelauseissa näkyy kauniisti nykyaforistiikan kirjo toteavasta lyyriseen”, Suomen aforismiyhdistyksen puheenjohtaja Minka Heino sanoo. ”Raideaforismit ovat jo vakiintunutta kaupunkikulttuuria. Mietelmät lukee nopeasti matkan ohessa, mutta oivallus voi jäädä mieleen pitkäksi aikaa ja synnyttää uusia ajatuksia.”

HSL, markkinointisuunnittelija Kaarina Kivimäki, puh. 040 169 3561, kaarina.kivimaki@hsl.fi
Suomen aforismiyhdistys, puheenjohtaja Minka Heino, puh. puh. 050 536 9936, minka@minkart.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Joukkoliikenteessä on maanantaina 16.7. laajoja häiriöitä koko päivän - suosi metroa, lähijunia, kävelyä ja pyöräilyä14.7.2018 14:14Tiedote

Helsingin seudun joukkoliikenteessä on laajoja häiriöitä sunnuntaina 15.7. ja maanantaina 16.7. Yhdysvaltojen ja Venäjän presidenttien tapaamisen johdosta. Eniten häiriöitä ja pitkiä katkoja joukkoliikenteessä on maanantaina kello 11:n ja 20:n välillä. Raitiovaunuliikenne pysähtyy maanantaina kokonaan koko kaupungissa useaan otteeseen. Pääväyliä voidaan sulkea liikenteeltä autosaattueiden takia ja tällöin muu liikenne tyhjennetään saattueiden reiteiltä. Useilla busseilla on poikkeusreittejä sulkujen aikana ja sulut aiheuttavat merkittäviä myöhästymisiä ja poikkeuksia bussiliikenteeseen koko seudulla. Suomenlinnan lautta ei liikennöi maanantaina. Lauttaa korvaa huoltolautta, joka liikennöi Katajanokalle. Myös mielenosoitukset aiheuttavat poikkeuksia ja myöhästymisiä. Liikkumisessa kannattaa suosia kävelyä, pyöräilyä, metroa ja lähijunia. Metrot ja lähijunat liikennöivät sunnuntaina ja maanantaina pääosin normaalisti. Liikkumiseen kannattaa varata merkittävästi normaalia enemmän aikaa!

Major disruptions to I, P, L and A trains from 18 July -4 August - some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime11.7.2018 13:57Tiedote

The second phase of the Helsinki rail yard improvement project will affect HSL’s commuter train services 18 July-4 August. The works will affect I, P, L and A trains. Some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime. In addition, A and L trains will not stop at Ilmala. There will be changes to departure tracks at Pasila station and passengers are advised to check their platform at the station. Night services, other commuter trains and long-distance trains will run as usual.

Betydande ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen 18.7-4.8. - vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle11.7.2018 13:56Tiedote

Den andra etappen av förbättringsarbetet på Helsingfors bangård påverkar HRT:s närtågstrafik 18.7-4.8. Arbetet orsakar ändringar gällande I-, P-, L- och A-tågen. Vissa tåg kör inte dagtid mellan Helsingfors och Böle. A- och L-tågen stannar inte alls i Ilmala. Det kan också förekomma ändringar i avgångsspåren i Böle, så det lönar sig att alltid kontrollera plattformen då man väljer tåg. Nattågen, övriga närtåg och fjärrtågen kör som vanligt.

Uusia muutoksia lähijunaliikenteessä 18.7.-4.8. - osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä päiväsaikaan11.7.2018 13:55Tiedote

Helsingin ratapihan toisen vaiheen parannustyöt vaikuttavat HSL:n lähijunaliikenteeseen 18.7.-4.8. Työt aiheuttavat poikkeuksia I, P, L ja A-junille. Osa junista ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä. Lisäksi A- ja L-junat eivät pysähdy lainkaan Ilmalassa. Pasilan lähtöraiteilla on poikkeuksia, joten laituri kannattaa tarkistaa aina junaa valitessa. Yöliikenne, muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat kulkevat normaalisti.