Kangasala-talo OyKangasala-talo Oy

Raili Tangin näyttely avautuu Kimmo Pyykkö -taidemuseossa tammikuun lopussa

Raili Tang - Let There Be Drums 2014. Kuva Viola Nygren (pieni).

Raili Tangin (s. 1950) näyttely Ilolla ja intohimolla on esillä Kimmo Pyykkö -taidemuseon vaihtuvien näyttelyiden tiloissa 30.1. - 21.8.2016. Näyttely koostuu noin kahdestakymmenestä suurikokoisesta teoksesta. Näyttelyssä nähdään Tangin tuotantoa 1980-luvulta tähän päivään asti, värikylläisiä akryyli- ja öljyvärimaalauksia sekä uusimpia paperipohjaisia kollaaseja.

Raili Tang on maalannut abstrakteja värimaalauksia taidemaalariksi valmistumisestaan lähtien. Varsinaisia kuva-aiheita teoksissa ei ole, joskin niistä saattaa löytyä esittäviä elementtejä.

-Luonto, valo ja vuodenajat ovat aina toistuvasti innoittaneet minua maalauksissani. Kaikista eniten. Kimmoke maalaukseen löytyy usein ympäristön virikkeistä tai maalipurkista, kertoo Tang.

Kaunista maalausta etsimässä

Taidemaalarina Raili Tang kuuluu niihin, joille aihetta tärkeämpää on itse maalausprosessi.

-Maalausprosessi on kuitenkin se juttu, intuitiivinen työskentely. Materiaalin ja värinkäyttö ei ole itsetarkoitus, jotain aina haluan sanoa, painottaa Tang.

-Etsin kaunista maalausta. Niin, mutta mikä on kaunista? Kauhtuneet, aikaa nähneet pinnat, teollisuusalueen maailma, toisaalta kaunista voi olla vaikka markettien leikkeletiskien värimaailma.

Raili Tangin tausta

Raili Tang asuu ja työskentelee Helsingissä. Tang aloitti taideopintonsa Vapaassa taidekoulussa (1971 - 73), opiskeli vaatesuunnittelua Taideteollisessa korkeakoulussa (1973 - 75) ja valmistui taidemaalariksi Kuvataideakatemiasta vuonna 1979. Ensi kerran hänen teoksiaan oli esillä Nuorten näyttelyssä Helsingissä vuonna 1976, debyyttinäyttelynsä hän piti vuonna 1980 Taidehallin studiossa. Uransa aikana Raili Tang on pitänyt lukuisia yksityisnäyttelyitä sekä osallistunut ryhmänäyttelyihin niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Hänen teoksiaan kuuluu moniin julkisiin ja yksityisiin kokoelmiin. Tang on toiminut opettajana Taideteollisessa korkeakoulussa sekä Vapaassa taidekoulussa, Helsingissä.

Liite:

Raili Tangin CV

Lehdistökuvat:

Raili Tang henkilökuva teoksensa Let There Be Drums  -teoksen (2014) edessä. Kuva: Viola Nygren.

Raili Tang, All around my hat, 2015. Sekatekniikka kankaalle.

Raili Tang, The Last Rose of Summer, 2014. Sekatekniikka paperille.

Raili Tang, By The Sea, 2003. Öljy kankaalle. Kuva: Jussi Tiainen.

Lisätietoja:

Soila Kaipiainen, intendentti
soila.kaipiainen@kangasala-talo.fi

Raili Tang, taidemaalari
raili.tang@gmail.com

Liput:
aikuiset 6 €
eläkeläiset, opiskelijat, työttömät 4€
alle 18-vuotiaat maksutta

Avoinna:
ti-ke 11-17
to 11-19
pe-su 11-17
ryhmät sopimuksen mukaan, myös aamupäivisin

Kimmo Pyykkö -taidemuseo
Kuohunharjuntie 6, 36200 Kangasala
www.kimmopyykkötaidemuseo.fi

Kimmo Pyykkö -taidemuseo avattiin 1.2.2015. Kolmannen kerroksen pysyvä näyttely Pitkän matkan ateljee avaa kuvanveistäjä Kimmo Pyykön elämän ja uran vaiheita. Kahdessa alimmassa kerroksessa on taidemuseon vaihtuvien näyttelyiden tilat, jossa tällä hetkellä esillä avajaisnäyttely Jokin meissä. Jokin meissä -näyttely esittelee lähemmin kahta kautta Kimmo Pyykön tuotannosta, 1970-luvun surrealistisia, valettuja alumiiniveistoksia sekä 2000-luvun tervaleppäreliefejä. Vaihtuvien näyttelyiden tiloissa nähdään vuonna 2016 kaksi näyttelyä. Vuoden 2016 avaa kuvataiteilija Raili Tangin suurikokoisia värimaalauksia esittelevä näyttely ”Ilolla ja intohimolla - maalauksia 1989 - 2015”. Näyttely on avoinna 30.1. - 21.8.2016.

Museon oheisohjelmaan kuuluvat viikoittaiset eri kohderyhmille suunnitellut näyttely- ja ryhmäopastukset. Kimmo Pyykkö -taidemuseo tarjoaa palveluita myös erityisryhmille. Kaikki alle 18-vuotiaat pääsevät museoon maksutta. Vuoden 2016 yleisötyön teemoiksi on valittu värit, aistit ja tunteet.

Kimmo Pyykkö -taidemuseo sijaitsee Kangasalan keskustassa, palkitussa kulttuurikeskus Kangasala-talossa, aivan Tampereen kupeessa. Museon kävijämäärä ensimmäisenä toimintavuonna noussee yli 10 000 museovieraaseen.

Raili Tang - Let There Be Drums 2014. Kuva Viola Nygren (pieni).
Raili Tang - The Last Rose of Summer 2014. Sekatekniikka paperille (pieni).

Kangasala-talo on maan uusin kulttuurikeskus, joka sijaitsee Kangasalan keskustassa 15 minuutin ajomatkan päässä Tampereen keskustasta. Kangasala-talon avajaisia vietettiin helmikuussa 2015. Kulttuurikeskuksessa on 290-paikkainen konserttisali, Kimmo Pyykkö -taidemuseo, galleria, kunnanvaltuuston kokoussali sekä kunnanhallituksen kokoustila. Rakennuksen on suunnitellut Arkkitehtuuritoimisto Heikkinen-Komonen. Kangasala-talon ohjelmiston kuuluvat tällä hetkellä klassinen ja kevyt musiikki, kuvataide, teatteri ja tanssi. Tapahtumia tehdään myös lapsille ja nuorille.

Kangasala-talossa syksyllä klassinen konserttisarja, teatteria, viihdekonsertteja sekä stand up -iltoja4.5.2015 07:51:07 EESTTiedote

Kangasala-talo avataan sunnuntaina30.1.2015 15:06:59 EETTiedote

Tapahtumia Kimmo Pyykkö -taidemuseon keväässä Sunnuntaina avattava Kimmo Pyykkö -taidemuseo tarjoaa kevätkaudellaan museon ensimmäiset näyttelyt sekä tapahtumia eri kohderyhmille. Ensi sunnuntaina museossa vietetään avoimien ovien päivää klo 12–17. Jatkossa sunnuntai-iltapäivisin näyttelyopastus sisältyy lipun hintaan. Huhtikuussa on luvassa nuorille suunnattu Veistoksesta tarinaksi -työpaja. Museoon voi tulla myös vauvan kanssa – hidastempoisia opastuksia on suunnataan erityisesti vauvaikäisten vanhemmille. Taidemuseo lupaa myös erikoisopastuksia, aiheena esimerkiksi museoarkkitehtuuri. Senioripäiviä järjestetään säännöllisesti. Museon perusnäyttely Pitkän matkan ateljee luo kuvaa professori Kimmo Pyykön pitkästä urasta kuvanveistäjänä osana suomalaista todellisuutta. Museon avausnäyttely Jokin meissä esittelee Kimmo Pyykön 1970-luvun alumiinikauden teoksia sekä 2000-luvun reliefejä. Lasten Kangasala-talon avaa Ransu Karvakuono Kangasala-talon lastentapahtumat avataan vuorovaikutteise