Raitiovaunu peruskiveen Tampereen Haukiluomassa

Asunto Oy Tampereen Lamminpään Lumouksen peruskivi muurattiin 15.6.2017. Asuinrakennuksen perustuksiin talletettiin kaupunkilaisten ehdottamia lähihistorian teemoja muistoksi jälkipolville.
Aluejohtaja Mikko Leinonen ja hankekehitysjohtaja Ville Rajakallio lieriötä täyttämässä.

Asunto Oy Tampereen Lamminpään Lumous on kahden asuinrakennuksen, autokatoksen sekä idyllisen pihasaunan kokonaisuus. Rakennustyöt Haukiluoman kaupunginosassa aloitettiin huhtikuussa 2017 ja kohde valmistuu kesällä 2018. Asuntoja Lumoukseen tulee yhteensä 54 kappaletta.

Kohteen pääarkkitehti Jari Mäkimartti HIMLA arkkitehdit Oy:ltä luonnehtii kohteen arkkitehtuurin olevan nykyaikaista ja ympäristöön sopivaa, rakennukset ovat selkeälinjaisia ja rauhallisia. Suunnittelun lähtökohtana on ollut mm. asuntojen luominen kaikkien ihmisten arkeen sopiviksi. Sisäpihan helmi on asukkaiden yhteiskäyttöön tuleva pihasauna grillikatoksineen.

Lähihistorian havinaa peruskiven kapseliin

Hartela kysyi sosiaalisen median keinoin kaupunkilaisilta, mitä he sijoittaisivat rakennuksen perustuksiin merkkinä jälkipolville omasta ajastamme kaupungissa. Ehdotuksina saatiin muun muassa: raitiovaunu, perussuomalaisten puoluekirja sekä metsätuotteet, jotka kuvastavat loistavasti paitsi Suomi-100 juhlavuotta, myös kohteen sijaintia kauniissa harjumaisemassa.

Näiden ehdotusten pohjalta lieriöön laitettiin raitiovaunun pienoismalli, saunavihta, kohteen nimikkoruokaresepti sekä päivän sanomalehdet ja euron kolikoita.

Peruskiven muurauksen suorittivat Hartelan ja heidän yhteistyökumppaneiden edustajat sekä Lumouksen tulevat asukkaat.

Hankekehitysjohtaja Ville Rajakallio, puh. 044 5350981, ville.rajakallio@hartela.fi

Arkkitehti SAFA Jari Mäkimartti, puh. 040 522 9601, jari.makimartti@arkkitehti.fi

Lamminpään Lumous, julkisivukuva.
Lamminpään Lumous, sisäinteriorkuva.
Lamminpään Lumous, muurauskauhat.
Lumouksen peruskiveen muurattavat tuotteet; raitiovaunu, vihta, Lamminpään Lumouksen ruokaresepti, peruskirja, päivän lehdet ja kolikoita.

Hartela kuuluu suurimpiin valtakunnallisiin rakennusyhtiöihin. Rakennamme asuntoja ja toimitiloja sekä kehitämme kiinteistöjä ja alueita. 75-vuotias, suomalainen perheyhtiö työllistää noin 600 rakentamisen ammattilaista. Konserniin kuuluvat Turun ja Tampereen seudulla sekä Satakunnassa ja Länsi-Uudellamaalla toimiva Hartela Länsi-Suomi Oy, pääkaupunkiseudulla ja ympäristökunnissa sekä Lahdessa toimiva Hartela Etelä-Suomi Oy sekä Oulun talousalueella toimiva Hartela Pohjois-Suomi Oy. Toimipisteet sijaitsevat Helsingissä, Lahdessa, Turussa, Tampereella, Raumalla ja Oulussa.