Talonpoikaiskulttuurisäätiö

Raitiovaunuajelu Böndespora käynnistää Talonpoikaiskulttuurisäätiön juhlavuoden

Talonpoikaiskulttuurisäätiö täyttää 80 vuotta ja vuosi on täynnä ohjelmaa! Juhlavuosi avataan Böndespora -ratikka-ajelulla Helsingissä 21.toukokuuta. Samana päivänä käynnistyy myös PIENIÄ PONNISTUKSIA - SUURIA SAAVUTUKSIA kirjoituskilpailu kestävästä kehityksestä. Säätiön Youtube-kanavalla taas julkaistaan joka kuukausia videoita uuden talonpoikaiskulttuurin kasvoista.

Talonpoikaiskulttuurisäätiö täyttää 80 vuotta.
Tarinan mukaan idea Talonpoikaiskulttuurisäätiön perustamisesta saatiin raitiovaunun kyydissä; Siltasaaren Elannon kohdalla muistellaan Martti Haavion sanoneen Esko Aaltoselle ”perustetaan uusi säätiö”. Talonpoikaiskuttuurisäätiön vuosijuhlan kunniaksi järjestetään Böndespora -ajelu Helsingissä 21.toukokuuta. Järjestämme kaksi lähtöä; klo 13.00 ja klo 14.00. Lähtö on Scandic Simonkentän edessä Yrjönkadun ja Annankadun välissä. Kummallekin lähdölle mahtuu 40 osallistujaa; toivotamme myös median edustajat tervetulleeksi ajelulle! Ilmoittautumiset Böndesporan kyytiin 15. toukokuuta mennessä säätiön asiamiehelle, Maija Mäki, maija.maki(at)tpks.fi.

Ajelun juontajana toimii tutkija Kati Mikkola Suomalaisen Kirjallisuuden Seurasta. Haastateltavana on säätiön perustajajäsenten jälkeläisiä; professori Janne Vilkuna Jyväskylän yliopistosta sekä dokumenttielokuvien ohjaaja Jouko Aaltonen. Janne Vilkuna pohtii talonpoikaiskulttuurin ilmenemismuotoja tässä ajassa. Jouko Aaltonen taas miettii kansatieteellisen elokuvan nykytilannetta ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Säätiön hallituksen jäsen Riitta Mäkinen valottaa Talonpoikaiskulttuurisäätiön syntyvaiheita. Lisäksi tutkija Marja-Leena Jalava Suomalaisen Kirjallisuuden Seurasta kertoo toukokuussa käynnistyvästä kestävään kehitykseen liittyvästä kirjoituskilpailusta. Luvassa on myös musiikkia; ratikassa esiintyy Leija Lautamajan yhtye ENKEL, joka julkaisee uuden albumin toukokuussa.

Tutustu myös muuhun Talonpoikaiskulttuurisäätiön juhlavuoden ohjelmaan osoitteesssa:
Tapahtumatietoja päivitetään sivuille koko vuoden ajan.

Toukokuussa käynnistyy PIENIÄ PONNISTUKSIA - SUURIA SAAVUTUKSIA kirjoituskilpailu kestävästä kehityksestä.
Kirjoituskilpailu järjestetään yhteistyössä Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kanssa.
Vastaukset arkistoidaan SKS:n arkistoon ja Yhteiskuntatieteelliseen tietoarkistoon. Kirjoituskilpailun pääpalkinto on 500 euroa. Lisätietoja kirjoituskilpailusta tullaan päivittämään Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran sivuille osoitteeseen www.finlit.fi/kestavakehitys.

Talonpoikaiskulttuurisäätiön Youtube-kanavalla julkaistaan huhtikuusta lähtien joka kuukausi video uuden talonpoikaiskulttuurin kasvoista. Videoiden kautta tuomme esille mielenkiintoisia kasvoja  talonpoikaiskulttuurin eri ilmiöistä. Videosarjan ensimmäisessä osassa asiamies Maija Mäki ja säätiön historiaan perehtynyt Riitta Mäkinen kertovat Talonpoikaiskulttuurisäätiöstä, sen toiminnasta sekä
historiasta ja jakavat ajatuksiaan uudesta talonpoikaisuudesta. Sarjaa voi seurata myös Maaseuturakentamisen helmiä -blogissamme, mistä löytyy muun muassa blogikirjoitus videosarjan

Suorat nettilinkit:

Juhlavuodeksi olemme käynnistäneet varainkeruukampanjan. Kampanjan tavoitteena on säätiön pitkän aikavälin toimintaedellytysten merkittävä parantaminen. Säätiö ottaa juhlavuotenaan kiitollisuudella vastaan lahjoituksia, jotka liitetään säätiön juhlarahastoon.

Lisätietoja varainkeruusta:

Asiamies
Maija Mäki
p. +358 50 379 7471
maija.maki(at)tpks.fi

Talonpoikaiskulttuurisäätiö

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Talonpoikaiskulttuurisäätiö

Parasta syyssadon antimista - Kekri-reseptikilpailu ruokabloggareille8.9.2017 14:27:20 EEST | Tiedote

Talonpoikaiskulttuurisäätiö järjestää 11.9 - 5.11.2017 ruokabloggareille avoimen kekri-reseptikilpailun, jossa etsitään maittavimpia tarjoiluja syksyn kekrikemuihin. Kekri on vanha suomalainen syys- ja sadonkorjuujuhla, jonka ytimen muodostavat luonnollinen vuodenkierto, hyvä ruoka sekä yhteisöllisyys. Kekrin parhaissa herkuissa maistuvat kotimaiset, satokauden mukaiset raaka-aineet, joista nautitaan yhdessä hyvässä seurassa. Kilpailuun voi laatia aterian, jonkun sen osan tai vaikkapa valikoiman naposteltavia illanistujaisiin. Resepti voi ammentaa perinteistä, mutta se voi olla myös kokeileva ja persoonallinen. Tärkeintä on, että lopputuloksessa maistuu kotimainen syksy.