Raitiovaunuliikenne lisääntyy - HKL voi alkaa valmistella lisäkaluston hankintaa

Helsingin kantakaupungin raitiovaunuliikenne lisääntyy ennakoitua enemmän vuoteen 2024 mennessä. HSL:n hallitus valtuutti HKL:n valmistelemaan hankintaa, jolla kasvatetaan raitiovaunuliikenteen kapasiteettia.

Helsingin kantakaupungin raitiovaunuliikenne kasvaa ennakoitua voimakkaammin. Pelkästään vuonna 2017 ratikkamatkustajien määrä kasvoi 6,3 % edelliseen vuoteen verrattuna.

HKL:n arvion mukaan raitioliikenteeseen tarvitaan vuonna 2024 enintään 10 vaunua enemmän kuin aiemmin on arvioitu. HSL:n hallitus antoi tiistaina hyväksyntänsä sille, että HKL voi alkaa valmistella lisäraitiovaunukapasiteetin hankkimista.

Vaihtoehtona on edelleen, että raitiovaunuliikenteen kapasiteettia nostetaan peruskorjaamalla HKL:n vanhaa, korkealattiaista nivelraitiovaunukalustoa.

”Meidän mielestämme parempi ratkaisu on kuitenkin se, että kapasiteettia nostetaan hankkimalla uusia, matalalattiaisia nivelraitiovaunuja. Ne palvelevat asiakasta vanhoja paremmin. Tavoitteena on, että koko raitiovaunuliikenne on esteetöntä jo 2020-luvun alussa”, sanoo HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila.

HSL:n hallituksen päätöksen mukaan raitiovaunuyksiköitä voidaan hankkia lisää enintään 10 ja kokonaishinta hankinnalle on enintään 30 miljoonaa euroa. Ennen hankintaa HSL hyväksyy vielä erikseen vaunujen lukumäärän, ominaisuudet ja kustannukset.

Joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila, puhelin: 050 555 2932

Ryhmäpäällikkö Johanna Wallin, puhelin: 050 337 5685

Ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen, puhelin: 040 505 5294

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 18.12.201818.12.2018 15:01Tiedote

HSL-tuloskortin hyväksyminen vuodelle 2019 Hallitus hyväksyi HSL-tuloskortin vuodelle 2019 siten, että sen painoarvo on 60 prosenttia tulospalkkiosta. Loput 40 prosenttia tulospalkkiosta perustuu HSL:n osastojen tuloskortteihin. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018563-2 Bussiliikenteen tarjouskilpailun 48/2019 järjestäminen Hallitus päätti järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun kolmessa kohteessa niin, että tarjouskilpailu voidaan ratkaista huhtikuussa 2019. Kilpailutetun liikenteen osuus on noin 5 prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen automäärästä ja linjakilometreistä. Kohteen 257 voittavan liikennöitsijän edellytetään vuokraavan viisi HSL:n omistamaa Linkker-täyssähköbussia. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2018563-3 Markkinointiviestinnän suunnittelun ja toteutuksen hankinta vuosille 2019-2020 Hallitus valitsi kokonaistaloudellista edullisuutta koskevan ver

Liikenteen päästöjä voidaan leikata nopeasti – kaikki keinot ja toimijat tarvitaan mukaan, jotta päästöt saadaan puolitettua Helsingin seudulla12.12.2018 12:20Tiedote

HSL on sitoutunut leikkaamaan joukkoliikenteen hiilidioksidipäästöjä 90 prosenttia vuodesta 2010 vuoteen 2025 mennessä. Tavoitteena on lisätä tuntuvasti sähköbusseja HSL:n tilaamassa liikenteessä. Myös Helsingin seudun asukkaat haluavat liikenteen päästöt alas: 87 prosenttia Helsingin seudulla maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-barometrin vastaajista oli sitä mieltä, että ilmastonmuutosta aiheuttavia liikenteen päästöjä pitää vähentää. Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelma MAL 2019 –luonnos tukee vahvasti liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä.