Raitiovaunuliikenne lisääntyy - HKL voi alkaa valmistella lisäkaluston hankintaa

Helsingin kantakaupungin raitiovaunuliikenne lisääntyy ennakoitua enemmän vuoteen 2024 mennessä. HSL:n hallitus valtuutti HKL:n valmistelemaan hankintaa, jolla kasvatetaan raitiovaunuliikenteen kapasiteettia.

Helsingin kantakaupungin raitiovaunuliikenne kasvaa ennakoitua voimakkaammin. Pelkästään vuonna 2017 ratikkamatkustajien määrä kasvoi 6,3 % edelliseen vuoteen verrattuna.

HKL:n arvion mukaan raitioliikenteeseen tarvitaan vuonna 2024 enintään 10 vaunua enemmän kuin aiemmin on arvioitu. HSL:n hallitus antoi tiistaina hyväksyntänsä sille, että HKL voi alkaa valmistella lisäraitiovaunukapasiteetin hankkimista.

Vaihtoehtona on edelleen, että raitiovaunuliikenteen kapasiteettia nostetaan peruskorjaamalla HKL:n vanhaa, korkealattiaista nivelraitiovaunukalustoa.

”Meidän mielestämme parempi ratkaisu on kuitenkin se, että kapasiteettia nostetaan hankkimalla uusia, matalalattiaisia nivelraitiovaunuja. Ne palvelevat asiakasta vanhoja paremmin. Tavoitteena on, että koko raitiovaunuliikenne on esteetöntä jo 2020-luvun alussa”, sanoo HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila.

HSL:n hallituksen päätöksen mukaan raitiovaunuyksiköitä voidaan hankkia lisää enintään 10 ja kokonaishinta hankinnalle on enintään 30 miljoonaa euroa. Ennen hankintaa HSL hyväksyy vielä erikseen vaunujen lukumäärän, ominaisuudet ja kustannukset.

Joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila, puhelin: 050 555 2932

Ryhmäpäällikkö Johanna Wallin, puhelin: 050 337 5685

Ryhmäpäällikkö Mika Häyrynen, puhelin: 040 505 5294

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Oletko hän, joka liikkuu kuin soreakoipinen kirahvi? HSL julkaisee maailmankuulun luontokuvaajan kuvat Helsingin seudun kävelijöistä14.5.2018 11:05Tiedote

Brittiläinen luontokuvaaja Will Burrard-Lucas kuvasi huhtikuussa kahden päivän ajan ihmisiä luonnollisessa ympäristössään – kävelemässä kotikaupungissaan. Nyt kuvat ovat toukokuun ajan nähtävillä pysäkkijulisteissa, Rautatientorin metroasemalla, Helsingin ydinkeskustan digitauluilla, ratikan ja metron sähköisillä näytöillä sekä HSL:n sosiaalisen median kanavissa.

HSL:n hallituksen päätöksiä 8.5.20188.5.2018 12:00Tiedote

Kokouksen esityslistan voi lukea täältä: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2018525 Etelä-Espoon bussiliikenteen muutokset Hallitus hyväksyi useita reittimuutoksia ja päätti perustaa neljä suoraa ruuhka-ajan bussilinjaa Espoonlahden alueen ja Kampin välille. Hallitus päätti myös käynnistää kilpailutuksen perustettujen linjojen osalta niiltä osin kuin linjojen perustamisessa ei voida hyödyntää voimassa olevia liikennöintisopimuksia. Suorat bussilinjat Etelä-Espoon ja Kampin välille saadaan liikenteeseen vuoden 2018 aikana. Tavoitteena on metron kuormituksen keventäminen Matinkylän ja Tapiolan välisellä osuudella. HSL seuraa muutosten vaikutuksia kokonaismatka-aikoihin sekä palvelutarjonnan riittävyyttä. HSL selvittää Länsiväylän pohjoispuolen alueiden palvelutasoa sekä varmistaa koululaisliikenteen sujuvuuden näillä alueilla. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esityslistaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting