Raitiovaununkuljettajat eivät myy lippuja helmikuun alusta lähtien

Kuljettajien lipunmyynti raitiovaunuissa päättyy tammikuun viimeisenä päivänä, joten lippu on 1.2. alkaen hankittava ennen raitiovaunumatkan alkamista.

Raitiovaununkuljettajat myyvät vielä toistaiseksi kertalippuja, mutta helmikuun ensimmäisestä päivästä alkaen kuljettajilta ei niitä enää saa, joten lippu on ostettava ennen kyytiin nousemista. Kertalippuja saa matkapuhelimella, R-kioskeista, HSL:n lippuautomaatista, HSL:n palvelupisteistä ja matkakortilla.

Matkailijoille lippuja on myynnissä myös Eckerö Linen, Tallink Siljan ja Viking XPRS:n infopisteissä. Ympäri Helsinkiä on myös lähes 400 Helsingin kaupungin pysäköintiautomaattia, joista saa HSL:n kertalippuja maksukortilla.

”Kertalippujen myynti painottuu jo nyt vahvasti puhelimella ja matkakortilla ostettaviin lippuihin”, HSL:n asiakkuus- ja myyntijohtaja Mari Flink sanoo. ”Varsinkin mobiililippujen myynti on ollut 300 prosentin kasvussa ja älypuhelimella saa jatkossa entistä useampia lipputyyppejä.”

Arvolipun voi ostaa ratikan lukijalaitteelta matkakortilla entiseen tapaan. Vaikka kuljettajat lopettavat lipunmyynnin, heiltä saa edelleen neuvoja matkustamiseen liittyen, sillä opastus on jatkossakin osa heidän työtään.

Lipunmyynnin lopettaminen lyhentää raitiovaunujen aikaa pysäkeillä

Kuljettajamyynnin lopettaminen on osa raitioliikenteen kehittämisohjelmaa, joka tähtää siihen, että liikenteestä tulee entistä nopeampaa, sujuvampaa ja täsmällisempää. Myynnin lopettaminen on välttämätön ensiaskel, ennen kuin HSL voi toteuttaa muita raitioliikenteen luotettavuutta parantavia toimia, esimerkiksi parantaa liikennevaloetuuksia.

Kuljettajarahastuksen päättyminen tekee matkustamisesta entistä miellyttävämpää, kun lippuja ostavat asiakkaat eivät enää aiheuta jonoa kuljettajan aition luokse.

”Erityisesti matkustajasatamissa laivojen saapuessa kuljettajan luokse on muodostunut pitkä lipunmyyntijono, mikä on hidastanut vaunun liikkeellelähtöä ja näin pidentänyt myös lippunsa etukäteen ostaneiden matkaa. Kun kaikki ostavat jatkossa lippunsa etukäteen, pystymme tarjoamaan luotettavampaa palvelua kaikille asiakkaille”, HKL-Liikennöintiyksikön johtaja Arttu Kuukankorpi sanoo.

Viiveiden vähentäminen säästää joukkoliikenteen kustannuksia, sillä kun liikenne on ripeää, raitiotieverkkoa voidaan laajentaa pienemmällä vaunumäärällä. HSL:n arvion mukaan raitioliikenteen nopeuttaminen säästää 4 – 5 miljoonaa euroa vuosittain ja vähentää vaunujen tarvetta 8 – 10 vaunulla.

Raitiovaunujen kuljettajalipunmyynnistä on luovuttu jo useimmissa maailman raitiovaunukaupungeissa.

Lipunmyynti Helsingin raitiovaunuissa oli rahastajien työtä kesäkuuhun 1978 asti, jolloin myös kuljettajat alkoivat myydä lippuja, aluksi kokeiluluontoisesti linjalla 10. Viimeiset rahastajat lopettivat työnsä vuoden 1987 keväällä.

Osastonjohtaja Mari Flink, HSL, puh. 040 715 0440
Myyntipäällikkö Matias Sarkkinen, HSL, puh. 040 149 4799
Yksikönjohtaja Arttu Kuukankorpi, HKL, puh. 09 310 35564.

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Joukkoliikenteessä on maanantaina 16.7. laajoja häiriöitä koko päivän - suosi metroa, lähijunia, kävelyä ja pyöräilyä14.7.2018 14:14Tiedote

Helsingin seudun joukkoliikenteessä on laajoja häiriöitä sunnuntaina 15.7. ja maanantaina 16.7. Yhdysvaltojen ja Venäjän presidenttien tapaamisen johdosta. Eniten häiriöitä ja pitkiä katkoja joukkoliikenteessä on maanantaina kello 11:n ja 20:n välillä. Raitiovaunuliikenne pysähtyy maanantaina kokonaan koko kaupungissa useaan otteeseen. Pääväyliä voidaan sulkea liikenteeltä autosaattueiden takia ja tällöin muu liikenne tyhjennetään saattueiden reiteiltä. Useilla busseilla on poikkeusreittejä sulkujen aikana ja sulut aiheuttavat merkittäviä myöhästymisiä ja poikkeuksia bussiliikenteeseen koko seudulla. Suomenlinnan lautta ei liikennöi maanantaina. Lauttaa korvaa huoltolautta, joka liikennöi Katajanokalle. Myös mielenosoitukset aiheuttavat poikkeuksia ja myöhästymisiä. Liikkumisessa kannattaa suosia kävelyä, pyöräilyä, metroa ja lähijunia. Metrot ja lähijunat liikennöivät sunnuntaina ja maanantaina pääosin normaalisti. Liikkumiseen kannattaa varata merkittävästi normaalia enemmän aikaa!