Raitiovaununkuljettajilta ei saa lippuja helmikuun alusta lähtien

Kuljettajien lipunmyynti raitiovaunuissa päättyy tammikuun viimeisenä päivänä, joten kertalippu on 1.2. alkaen hankittava ennen raitiovaunumatkan alkamista. Ratikan lukijalaitteelta voi ostaa matkakortilla lippuja entiseen tapaan

Raitiovaununkuljettajat myyvät vielä toistaiseksi kertalippuja, mutta torstaista 1.2. aamuliikenteen alusta lähtien kuljettajilta ei niitä enää saa. Kertalipulla matkustavan on ostettava lippu ennen kyytiin nousemista.

Kertalippuja saa matkapuhelimella, HSL:n lippuautomaatista ja HSL:n palvelupisteistä ja matkakortilla. Kaikki R-kioskit, City Marketit, useat K-Marketit, Prismat, Alepat ja Stockmann sekä useat S-marketit myyvät kerta- ja vuorokausilippuja. Myös monet hotellit, mm. Hilton ja Scandic-ketjut, Kalastajatorppa, Scandic Park ja Helka myyvät kerta- ja vuorokausilippuja.

Matkailijoille lippuja on myynnissä myös Eckerö Linen, Tallink Siljan ja Viking XPRS:n infopisteissä. Ympäri Helsinkiä on lähes 400 Helsingin kaupungin pysäköintiautomaattia, joista saa HSL:n kertalippuja maksukortilla.

”Kertalippujen myynti painottuu jo nyt vahvasti puhelimella ja matkakortilla ostettaviin lippuihin”, HSL:n asiakkuus- ja myyntijohtaja Mari Flink sanoo. ”Mobiililippujen myynti on ollut 300 prosentin kasvussa ja älypuhelimella saa jatkossa entistä useampia lipputyyppejä.”

Lippuja voi ostaa myös jatkossa ratikan lukijalaitteelta matkakortilla entiseen tapaan. Vaikka kuljettajat lopettavat lipunmyynnin, heiltä saa edelleen neuvoja matkustamiseen liittyen, sillä opastus on jatkossakin osa kuljettajien työtä.

Lipunmyynnin lopettaminen lyhentää raitiovaunujen aikaa pysäkeillä

Kuljettajamyynnin lopettaminen on osa raitioliikenteen kehittämisohjelmaa, joka tähtää siihen, että liikenteestä tulee entistä nopeampaa, sujuvampaa ja täsmällisempää. Myynnin lopettaminen on välttämätön ensiaskel, ennen kuin HSL voi toteuttaa muita raitioliikenteen luotettavuutta parantavia toimia, esimerkiksi parantaa liikennevaloetuuksia.

Kuljettajarahastuksen päättyminen tekee matkustamisesta entistä miellyttävämpää, kun lippuja ostavat asiakkaat eivät enää aiheuta jonoa kuljettajan aition luokse.

”Erityisesti matkustajasatamissa laivojen saapuessa kuljettajan luokse on muodostunut pitkä lipunmyyntijono, mikä on hidastanut vaunun liikkeellelähtöä ja näin pidentänyt myös lippunsa etukäteen ostaneiden matkaa. Kun kaikki ostavat jatkossa lippunsa etukäteen, pystymme tarjoamaan luotettavampaa palvelua kaikille asiakkaille”, HKL-Liikennöintiyksikön johtaja Arttu Kuukankorpi sanoo.

Viiveiden vähentäminen säästää joukkoliikenteen kustannuksia, sillä kun liikenne on ripeää, raitiotieverkkoa voidaan laajentaa pienemmällä vaunumäärällä. HSL:n arvion mukaan raitioliikenteen nopeuttaminen säästää 4 – 5 miljoonaa euroa vuosittain ja vähentää vaunujen tarvetta 8 – 10 vaunulla.

Raitiovaunujen kuljettajalipunmyynnistä on luovuttu jo useimmissa maailman raitiovaunukaupungeissa.

Lipunmyynti Helsingin raitiovaunuissa oli rahastajien työtä kesäkuuhun 1978 asti, jolloin myös kuljettajat alkoivat myydä lippuja, aluksi kokeiluluontoisesti linjalla 10. Viimeiset rahastajat lopettivat työnsä vuoden 1987 keväällä.

Osastonjohtaja Mari Flink, HSL, puh. 040 715 0440
Myyntipäällikkö Matias Sarkkinen, HSL, puh. 040 149 4799
Yksikönjohtaja Arttu Kuukankorpi, HKL, puh. 09 310 35564

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

HSL:n hallituksen päätöksiä 22.1.201922.1.2019 15:22Tiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2019-2020 Hallitus hyväksyi liikennöintisuunnitelman vuosille 2019-2020 ohjeellisena noudatettavaksi. HSL:n bussilinjasto vahvistuu vuonna 2019 runkolinjoilla 500 ja 510. Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussireitteihin tulee huomattavia muutoksia. Tuusulan ja Keravan bussiliikenne painottuu liityntäyhteyksiin. Lähijunaliikenteen merkittävin muutos on se, että K- ja N-junat yhdistyvät. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019566-2 Kirkkonummen liityntälinjaston tarkistuksen linjastosuunnitelmasta päättäminen Hallitus hyväksyi Kirkkonummen liityntälinjaston muutokset ohjeellisena noudatettavaksi aikaisintaan maaliskuusta 2019 lähtien. HSL tekee Kirkkonummen bussiliikenteeseen muutoksia, jotka vaikuttavat eniten Kantvikissa, Tolsassa, Ravalsissa ja Lindalissa. Merkittävimmät muutokset ovat linjan 172V perustaminen sekä linjan 173Z liikennöintia

Matkustajat olivat syksyllä 2018 kevättä tyytyväisempiä metroliikenteeseen22.1.2019 10:57Tiedote

Syksyn 2018 asiakastyytyväisyystutkimuksessa matkustajista 86 prosenttia oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä HSL:n joukkoliikenteeseen eli antoi sille arvosanan 4 tai 5. Arvosanojen keskiarvo oli 4,06; asteikko on yhdestä viiteen. Matkustajat olivat nyt yhtä tyytyväisiä kuin syksyllä 2017. Keväällä 2018 asiakastyytyväisyys laski huomattavasti, kun länsimetron ja sen liityntälinjaston liikenne oli alkanut. Tuolloin 81 prosenttia matkustajista oli tyytyväisiä HSL-joukkoliikenteeseen.