Rakastettu Pupu Tupuna on jatkossa kuunneltavissa myös äänikirjoina

Nostalginen lasten suosikkihahmo Pupu Tupuna valloittaa nyt kuulokkeet ja kaiuttimet, sillä Otava julkaisee tänä vuonna yli 20 Pupu Tupuna -äänikirjaa. Teokset julkaistaan myös painettuina kirjoina.

Moni 1970–1980-luvun lapsi oppi lukemaan Pupu Tupunan seikkailujen ansiosta. Utelias, vikkelä ja veikeä pupu seikkaili 80-luvulla myös televisiossa osana Pikku Kakkosta.

Kuvittaja ja lastenkirjailija Pirkko Koskimies (1925–2011) loi Pupu Tupuna -hahmon alun perin kuulovammaisia lapsia varten. Kirjojen selkeys ja herttaisuus ovat kuitenkin vedonneet kaikkiin lapsiin lähes 50 vuoden ajan. Kirjasarjalla on edelleen paikkansa suomalaisten lasten sydämissä.

”Vihdoinkin Pupu Tupuna on taas saatavilla kaikille nostalgiannälkäisille myös äänikirjoina. Julkaisemme sarjan kaikki osat tämän vuoden aikana. Ihastuttava klassikkosarja vetoaa edelleen lapsiin”, liiketoimintapäällikkö Noora Al-Ani Otavalta sanoo.

Pupu Tupuna tunnetaan erityisesti opettavaisena kirjasarjana: kirjoissa kerrotaan muun muassa maatilan eläimistä, aakkosista ja rakennustekniikan perusteista. Tarinoissa ei turhaan korosteta erittelyyn johtavia yksityiskohtia, vaan ne jätetään lukijoiden päätettäviksi. Tätä kuvaa muun muassa sarjan hillitty sukupuolettomuus. Vielä vuosia myöhemmin moni kirjan lukija ei osaa varmasti vastata, onko Tupuna itse asiassa tyttö- vai poikapupu.

Lisätietoja: Hannele Tavi hannele.tavi@otava.fi puh. 044 531 2225

Tuore Guinnessin ennätystenkirja herättää uteliaisuutesi4.9.2019 08:32:00 EESTTiedote

Maailman tunnetuinta ja myydyintä ennätystenkirjaa varten tarkistettiin yli sata ennätyshakemusta vuoden jokaisena päivänä. Kuluneena vuotena Guinness World Records -ennätys myönnettiin yli 5 000 hakijalle. Julkaistujen ennätysten joukossa on eniten temppuja minuutissa tehnyt turkulainen pupu Taawi sekä eniten mitaleja muodostelmaluistelun MM-kisoissa saavuttanut suomalainen Marigold IceUnity -joukkue. ​​