Rakastettu Pupu Tupuna on jatkossa kuunneltavissa myös äänikirjoina

Nostalginen lasten suosikkihahmo Pupu Tupuna valloittaa nyt kuulokkeet ja kaiuttimet, sillä Otava julkaisee tänä vuonna yli 20 Pupu Tupuna -äänikirjaa. Teokset julkaistaan myös painettuina kirjoina.

Moni 1970–1980-luvun lapsi oppi lukemaan Pupu Tupunan seikkailujen ansiosta. Utelias, vikkelä ja veikeä pupu seikkaili 80-luvulla myös televisiossa osana Pikku Kakkosta.

Kuvittaja ja lastenkirjailija Pirkko Koskimies (1925–2011) loi Pupu Tupuna -hahmon alun perin kuulovammaisia lapsia varten. Kirjojen selkeys ja herttaisuus ovat kuitenkin vedonneet kaikkiin lapsiin lähes 50 vuoden ajan. Kirjasarjalla on edelleen paikkansa suomalaisten lasten sydämissä.

”Vihdoinkin Pupu Tupuna on taas saatavilla kaikille nostalgiannälkäisille myös äänikirjoina. Julkaisemme sarjan kaikki osat tämän vuoden aikana. Ihastuttava klassikkosarja vetoaa edelleen lapsiin”, liiketoimintapäällikkö Noora Al-Ani Otavalta sanoo.

Pupu Tupuna tunnetaan erityisesti opettavaisena kirjasarjana: kirjoissa kerrotaan muun muassa maatilan eläimistä, aakkosista ja rakennustekniikan perusteista. Tarinoissa ei turhaan korosteta erittelyyn johtavia yksityiskohtia, vaan ne jätetään lukijoiden päätettäviksi. Tätä kuvaa muun muassa sarjan hillitty sukupuolettomuus. Vielä vuosia myöhemmin moni kirjan lukija ei osaa varmasti vastata, onko Tupuna itse asiassa tyttö- vai poikapupu.

Lisätietoja: Hannele Tavi hannele.tavi@otava.fi puh. 044 531 2225

Uutuuskirja: näillä vinkeillä saat uusperheen kukoistamaan24.4.2019 09:58:56 EESTTiedote

Eroasiantuntija ja terapeutti Marika Rosenborg ja NLP-viestintävalmentaja Tarja Törmänen antavat uutuuskirjassaan Uusperheen käsikirja neuvoja ja vertaistukea sujuvaan uusperhearkeen. Lämmin ja asiantunteva opas käy läpi uusperheen vaiheita, joihin kuuluu niin ristiriitoja kuin vahvistumistakin. Kirjasta löytyy lisäksi yhdeksän erilaista uusperhetarinaa, sekä harjoituksia, joiden avulla voi vahvistaa omaa uusperhettään.

Kesän käsityökirjoissa miehet neulovat ja nypläävät18.4.2019 09:37:00 EESTTiedote

Kesän kuumin mies ei olekaan se, joka kokkaa tai kalastaa, vaan se joka neuloo ja nyplää! Suomalaisen pitsinnypläyksen maailmankartalle nostanut Tarmo Thorström on osoitus siitä, mitä voi tapahtua, kun nuori mies astuu ennakkoluulottomasti itselleen täysin vieraalle tontille. Markus Haakana puolestaan avaa neulomisen perustekniikkaa miesten logiikalla teoksessaan Jätkä neuloo. Moreeni julkaisee kevään ja kesän listoillaan yhdeksän käsityökirjaa. Villasukkien lisäksi neulotaan lapasia ja vaatteita, virkataan huiveja ja tutustutaan nypläykseen.