Rakastettu Pupu Tupuna on jatkossa kuunneltavissa myös äänikirjoina

Nostalginen lasten suosikkihahmo Pupu Tupuna valloittaa nyt kuulokkeet ja kaiuttimet, sillä Otava julkaisee tänä vuonna yli 20 Pupu Tupuna -äänikirjaa. Teokset julkaistaan myös painettuina kirjoina.

Moni 1970–1980-luvun lapsi oppi lukemaan Pupu Tupunan seikkailujen ansiosta. Utelias, vikkelä ja veikeä pupu seikkaili 80-luvulla myös televisiossa osana Pikku Kakkosta.

Kuvittaja ja lastenkirjailija Pirkko Koskimies (1925–2011) loi Pupu Tupuna -hahmon alun perin kuulovammaisia lapsia varten. Kirjojen selkeys ja herttaisuus ovat kuitenkin vedonneet kaikkiin lapsiin lähes 50 vuoden ajan. Kirjasarjalla on edelleen paikkansa suomalaisten lasten sydämissä.

”Vihdoinkin Pupu Tupuna on taas saatavilla kaikille nostalgiannälkäisille myös äänikirjoina. Julkaisemme sarjan kaikki osat tämän vuoden aikana. Ihastuttava klassikkosarja vetoaa edelleen lapsiin”, liiketoimintapäällikkö Noora Al-Ani Otavalta sanoo.

Pupu Tupuna tunnetaan erityisesti opettavaisena kirjasarjana: kirjoissa kerrotaan muun muassa maatilan eläimistä, aakkosista ja rakennustekniikan perusteista. Tarinoissa ei turhaan korosteta erittelyyn johtavia yksityiskohtia, vaan ne jätetään lukijoiden päätettäviksi. Tätä kuvaa muun muassa sarjan hillitty sukupuolettomuus. Vielä vuosia myöhemmin moni kirjan lukija ei osaa varmasti vastata, onko Tupuna itse asiassa tyttö- vai poikapupu.

Lisätietoja: Hannele Tavi hannele.tavi@otava.fi puh. 044 531 2225

Otava julkaisee Björn Wahlroosin uuden kirjan18.6.2019 10:07:00 EESTTiedote

Otava julkaisee lokakuussa 2019 Björn Wahlroosin uuden kirjan, jossa hän tarkastelee Suomen kehitystä sodanjälkeisestä alhosta 2000-luvun vaihteen kärkimaaksi ja seurannutta vaipumista kitukasvun ikeeseen. Kirjassaan "Kuinkas tässä näin kävi? Miksi maallamme ei ole malttia vaurastua" Wahlroos varoittaa, että Suomea uhkaa juuttuminen nollakasvun noidankehään, etenkin kun ilmassa on merkkejä maailmantalouden kasvun ehtymisestä.

Maailman pakolaispäivä 20.6. nostaa esiin lapsipakolaiset17.6.2019 08:12:00 EESTTiedote

Torstaina 20.6. vietetään YK:n Maailman pakolaispäivää. Sen yhteydessä ilmestyy englantilaisen Steve Tasanen koskettava Lapsi I -romaani, joka on kaunis, kantaaottava tarina pakolaisleirin lapsista, selviytymisestä, ystävyydestä ja toivosta. Otava lahjoittaa jokaisesta kirjasta viisi euroa Pelastakaa Lapset ry:lle. Järjestön asiatuntijat ovat median haastateltavissa Maailman pakolaispäivän yhteydessä.