Rakastettu Tove-festivaali saapuu joulukuussa Tampere-taloon

Aikaisemmin Tukholmassa ja Helsingissä suuren suosion saanut Tove-festivaali saapuu Tampere-taloon ja Muumimuseoon perjantaina 2. joulukuuta 2022. Taiteilija ja kirjailija Tove Janssonia juhlistava tapahtuma kerää yhteen arvostettuja suomalaisia kulttuuri- ja ajankohtaisvaikuttajia, joita kaikkia yhdistää rakkaus Janssonin monipuolista tuotantoa kohtaan. Tapahtuman juontaa näyttelijä Christoffer Strandberg, ja vieraina tavataan muiden muassa pääministeri Sanna Marin, toimittaja Sean Ricks sekä säveltäjä ja muusikko Lauri Porra. Festivaalin liput tulevat myyntiin tiistaina 24. toukokuuta.

Tove-festivaali järjestetään Tampereella perjantaina 2. joulukuuta 2022. © Moomin Characters™

Kuvataiteilija, kirjailija, lauluntekijä, näytelmäkirjailija ja sarjakuvantekijä Tove Janssonia (1914–2001) juhlistava Tove-festivaali saapuu ensimmäistä kertaa Tampereelle. Tukholman Fotografiska-museossa maaliskuussa 2020 ja Helsingin Svenska Teaternissä syyskuussa 2021 järjestetty festivaali valtaa Tampere-talon perjantaina 2. joulukuuta 2022. Muumihahmojen luojana maailmanmaineeseen noussut Jansson muistetaan ennen kaikkea monipuolisena taiteilijana, jonka ajaton rohkeus heijastuu koko hänen tuotantoonsa ja yksityiselämäänsä ja inspiroi taiteilijoita ja kirjailijoita edelleen tänä päivänä.

"Tove Jansson oli ajassaan erityisen rohkea ja edistyksellinen nainen, joka niin työllään kuin tavallaan elää auttoi murtamaan vanhoillisia normeja. Hänen työstään inspiroituneena tämä Tove-festivaali kokoaa yhteen erittäin vaikuttavan joukon ihmisiä, jotka omilla erityisalueillaan tekevät uraauurtavaa työtä mahdollistaakseen tasa-arvoisemman, inklusiivisemman ja onnellisemman maailman. Meitä ilahduttaa myös se, että tapahtuma päästään järjestämään Tampereella. Sen lisäksi, että Tampere on Suomen kolmanneksi suurin kaupunki, se on Tove Janssonin alkuperäisen muumitaiteen koti: Jansson lahjoitti 1986 Tampereen taidemuseolle valtavan kokoelman esimerkiksi muumikirjojen alkuperäiskuvituksia", Moomin Characters Oy:n toimitusjohtaja Roleff Kråkström kertoo.

Tampereen Tove-festivaalin juontaa näyttelijä Christoffer Strandberg, ja tapahtumaan kutsutut keskustelijat, muusikot ja muut ajankohtaiset asiantuntijat vievät yleisön kiehtovalle audiovisuaaliselle matkalle, jota elävöittävät harvinaiset arkistomateriaalit Janssonista ja ihmisistä, jotka tunsivat hänet. Vieraiksi saapuvat muiden muassa pääministeri Sanna Marin, toimittaja Sean Ricks sekä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden puolesta vaikuttavat Googlen tuotemarkkinointipäällikkö Yacine Samb ja aktivisti Piki Rantanen.

Tove Janssonin ja muumien faniksi tunnustautuva pääministeri Marin osallistuu tapahtumassa keskusteluun, joka käsittelee inklusiivisuuden ja sosiaalisen kestävyyden teemoja sekä haastavissa tehtävissä toimivia rohkeita naisia, jollainen Janssonkin aikanaan oli. Paneelikeskusteluiden lisäksi luvassa on Stratovarius-yhtyeestä tutun ja muumitarinoista ammentaneen säveltäjä ja muusikko Lauri Porran sekä Janssonin laulutekstien tulkitsijana tunnetun näyttelijä ja laulaja Emma Klingenbergin esittämää musiikkia.

Tove-festivaalia vietetään perjantaina 2. joulukuuta klo 17–21 Tampere-talon Pienessä salissa. Festivaalin keskustelut käydään suomen kielellä, ja ohjelmisto julkaistaan kokonaisuudessaan myöhemmin. Varsinaisen lavaohjelman jälkeen ilta jatkuu saariston makumaisemista inspiroituneella ruokailulla ja tunnelmallisilla jatkoilla Muumimuseossa. Museossa soi Tove Janssonin ajan musiikki ja Ateljeessa on ravintola Tuhton baari. Elämyksellisessä Muumimuseossa on esillä Janssonin alkuperäisiä kuvituksia ja tämän taiteilijapuolison Tuulikki Pietilän (1917–2009) kolmiulotteisia kuvaelmia. Observatorion vaihtuvana näyttelynä nähdään Toven kirjahyllystä, jossa pohditaan mitä kodin kirjasto kertoo omistajastaan.

Kirjallisuuden ja kulttuurin ystäville on luvassa ohjelmantäyteinen viikonloppu, kun toista kertaa järjestettävä Tampereen Kirjafestarit levittäytyy Tampere-taloon lauantaina ja sunnuntaina 3.–4. joulukuuta.

”Tampere-talo on joulukuun ensimmäisenä viikonloppuna kirjafanien ykköskohde. Olemme erittäin innoissamme Tampereen omasta Tove-festivaalista, joka samalla johdattaa vierailijat Kirjafestareiden tunnelmaan. Tukholmassa ja Helsingissä Tove-festivaalin liput myytiin loppuun hetkessä, joten liput Tampereelle kannattaa ostaa hyvissä ajoin ennen tapahtumaa”, Tampere-talon liiketoimintajohtaja Mika Nevalainen kertoo.

Tove-festivaalin liput maksavat 59 euroa, ja ne tulevat myyntiin tiistaina 24. toukokuuta klo 9 Tampere-talon lipunmyyntiin ja Lippu.fi-myyntikanaviin. Festivaali-illan päättävä Tove Janssonin teemaruokailu myydään erikseen, ja se sisältää Tampere-talon buffetpöydän antimien lisäksi jatkojuhlat Muumimuseossa puoleen yöhön asti. Lipun hinta on 35 euroa.

Tove-festivaalin järjestävät yhteistyössä Moomin Characters Oy ja Tampere-talo Oy. Lataa Tove-festivaalin lehdistökuva täältä ja lisää lehdistömateriaalia Tove Janssonista täältä.

Tove Jansson © Moomin Characters™

Latvian Kansallisbaletin Romeo ja Julia tuo ajattoman tragedian marraskuussa Tampere-taloon4.7.2022 14:15:00 EEST | Tiedote

Kansainväliset balettivierailut jatkuvat Tampere-talossa marraskuussa. Latvian Kansallisbaletti ja Tampere Filharmonia esittävät Sergei Prokofjevin Romeo ja Julia -baletin perjantaina 11. ja lauantaina 12. marraskuuta Tampere-talossa yhteensä kolme kertaa. Orkesteria johtaa Latvian Kansallisoopperan ja -baletin ylikapellimestari Mārtiņš Ozoliņš. Liput ovat nyt myynnissä.

Mediakutsu: Tampere-talon kesänäyttelyissä Tähtien sota -keräilyesineitä ja Rauli Virtasen valokuvanäyttely29.6.2022 19:46:05 EEST | Tiedote

Toivotamme median edustajat vierailemaan ennakkoon Tampere-talon kahdessa kesänäyttelyssä torstaina 30. kesäkuuta klo 13. Unofficial Galaxies -näyttelyssä tutustutaan Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuihin keräilyesineisiin, rekvisiittaan, pukuihin ja harvinaisiin lelufiguureihin. Kesän valokuvanäyttelyssä matkataan puolestaan pitkän linjan ulkomaantoimittaja Rauli Virtasen kanssa maapallon kriisialueille aina 1970-luvun Vietnamista nykypäivän Ukrainaan asti.

Mediakutsu Tampere-talon kesänäyttelyihin: Unofficial Galaxies ja Rauli Virtanen – Saigonista Kiovaan 1972–202227.6.2022 17:13:17 EEST | Tiedote

Toivotamme median edustajat vierailemaan ennakkoon Tampere-talon kahdessa kesänäyttelyssä torstaina 30. kesäkuuta klo 13. Unofficial Galaxies -näyttelyssä tutustutaan Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuihin keräilyesineisiin, rekvisiittaan, pukuihin ja harvinaisiin lelufiguureihin. Kesän valokuvanäyttelyssä matkataan puolestaan pitkän linjan ulkomaantoimittaja Rauli Virtasen kanssa maapallon kriisialueille aina 1970-luvun Vietnamista nykypäivän Ukrainaan asti.

Kesäkuun alun Tampere Chamber Music -festivaali loi musiikilla hyvinvointia – tapahtuman keskiössä olivat lapset ja nuoret17.6.2022 15:06:00 EEST | Tiedote

Jo toistamiseen pandemian vuoksi siirtynyt Tampere Chamber Music -festivaali toteutui kesäkuun alussa kuudennen kerran. Festivaali sisälsi konsertteja, luentoja, kamarimusiikin mestarikursseja ja työpajoja sekä ohjelmaa koko perheelle, kuten näytelmäkirjailija Laura Ruohosen satukonsertin sekä Satu Silvon ja Tampere Chamber Musicin muusikoiden kuvakirjakonsertin Muumimuseossa. Uutena avauksena festivaalilla järjestettiin myös G Livelabin kanssa tuotettu menestyksekäs klubi-ilta.