Rakenna joulupuu -keräys tuo jouluiloa 3800 kotiin pääkaupunkiseudulla

Pääkaupunkiseudun seurakuntien jo perinteeksi muodostunut Rakenna joulupuu -keräys käynnistyy ensimmäisenä adventtina 3. joulukuuta.

Lahjoittaja voi hakea kirkolta joulupuusta lahjatoiveen täytettäväkseen ja seurakuntien diakoniatyöntekijät toimittavat lahjoitukset perille ennen joulua. Tänä vuonna Itä- ja Pohjois-Helsingin seurakunnissa voi osallistua myös Virtuaalijoulupuu -keräykseen Kotimaanavun kautta. Lahjoja, kukkia ja lahjakortteja kerätään niin vähävaraisten perheiden lapsille, vanhuksille kuin yksinäisille aikuisillekin.

"Lahjojen välittäminen tarvitseville on meille diakoniatyöntekijöille todella mieluinen työtehtävä. Samalla tulee miettineeksi sitä, millainen yhteiskuntamme on, kun kaikilla perheillä ei ole varaa hankkia lapselleen edes sitä yhtäkään joululahjaa, on yksinäisyyttä ja edelleen ihmisiä seisoo leipäjonoissa", Kallion seurakunnan johtava diakonian viranhaltija Anne Mäki-Kokkila pohtii.

Pienikin muistaminen tuo paljon iloa

Mutta samalla seurakunnissa on saatu iloita myös siitä, kuinka ihmiset ovat halunneet auttaa vähävaraisia ja ovat innolla lähteneet mukaan näihin joulukeräyksiin.

"Kalliossa avunsaajat ovat seurakunnan diakonian ja Helsingin sosiaalitoimen asiakkaita. Rakenna joulupuu -keräyksessä hankitaan lahjoja lapsille, nuorille ja perheille. Lisäksi varttuneemmille vähävaraisille on kerätty lahjoituksina esimerkiksi suklaata, sukkia ja kahvia. On ollut koskettavaa nähdä, kuinka lahjan saajat ovat ilahtuneet ja liikuttuneet siitä, kuinka heitä on haluttu auttaa."

Pienikin muistaminen voi tuottaa paljon iloa tarvitsevalle. Eräskin mies oli ihmetellyt sukat saadessaan, että kuinka joku on ne lahjoittanut ihan häntä varten. Sekä lahjan antamisen että sen vastaanottamisen ilo lämmittävät tänäkin jouluna tuhansia ihmisiä pääkaupunkiseudulla.

Keräys toteutetaan jo neljättä kertaa

Tänä vuonna Vantaalla tuodaan jouluiloa yhteensä noin 1030:een, Helsingissä noin 2000:een, Espoossa ja Kauniaisissa yhteensä 800 kotiin. Keräys toteutetaan nyt neljättä kertaa peräkkäin koko pääkaupunkiseudun laajuisena.

Seurakunnat ottavat vastaan myös muita lahjoituksia välitettäväksi tarvitseville. Esimerkiksi Espoossa useat seurakunnat ottavat vastaan lahjakortteja talousvaikeuksissa olevien perheiden auttamiseksi.

Tarkemmat tiedot keräyksestä: www.rakennajoulupuu.fi

Itä- ja Pohjois-Helsingin virtuaalijoulupuu: https://www.lahjoitaapua.fi/kohde/ita_ja_pohjoishelsingin_virtuaalijoulupuu

Kuvia Rakenna joulupuu -keräyksestä: http://kuvapankki.evl.fi/

Kirkko Helsingissä muodostuu 18 suomenkielisestä ja kolmesta ruotsinkielisestä ev.-lut. seurakunnasta. Helsingin seurakunnissa on noin 350 000 jäsentä.