Rakenna & Sisusta -messut 9.-11.2. - Varsinais-Suomen rakentajat ja remontoijat koolla Turussa

Tiedote 9.2.2018. Yli 260 yritystä on paikalla Turun Messukeskuksessa, kun alueen suurin rakennusalan tapahtuma Rakenna & Sisusta -messut järjestetään 9.-11.2. Rakentamisen ja remontoinnin näytteilleasettajien tuotevalikoimassa ovat mm. lattiat, tontit, keittiöt, kylpyhuoneet, saunat sekä lukuisat uutuustuotteet. Tämän vuoden tarjonnasta esille nousevat mm. kodin sisäpinnat sekä terveellinen koti.

Sisustuksen trendikartta

-Messujen uudelta asiantuntija-alueelta löytyy maksutonta neuvontaa. Esimerkiksi lauantaina ja sunnuntaina alueella päivystää sisustussuunnittelijoita valmiina auttamaan, kuvailee messujen projektijohtaja Krista Ahonen.

Tiedon hankkimiseen messut onkin myös oivallinen paikka. Lähes kolmella sadalla messuosastoilla palvelee messujen aikana yli 2 000 asiantuntijaa.

Kuutioittain ideoita rakentamiseen ja remontointiin

Rakenna & Sisusta -messuilla esitellään useita kauden uutuustuotteita. Tuotteita löytyy lattiasta kattoon. Yritykset ovat ilmoittaneet uutuuksiksi mm. tulisijoja, valaisimia ja kalusteita.

Sisustuksen trendikartta -kokonaisuus tuo esille kevään uusimmat trendit ja oivaltavimmat yksityiskohdat somistuksellisena näyttelynä sisustusalueella, D-hallissa. Kokonaisuuteen kuuluu kuusi kuutiota, jotka rikkovat rajoja ja esittelevät oivaltavia ja yksilöllisiä sisustusratkaisuja ajan hengessä ja reippaalla otteella.

-Trendikartan koordinaatit ovat helposti toteutettavissa joka kodissa ja niiden on tarkoitus tarjota jokaiselle sisustajalle onnistumisen elämyksiä. Tuotteet on koottu Turun alueen rakennus- ja sisustusliikkeistä, kertovat Sisustuksen trendikartan on toteuttanut ja suunnitellut Sanna Tuomi, Pieni Ideatalo ja Niina Autti, Kukkakauppa Bronco.

Suunnittelijat ovat tavattavissa D-hallissa koko messujen ajan ja trendikartta käydään läpi ohjelmallisena kokonaisuutena päivittäin.

Sisustussuunnittelija Tomi Kouvolan isännöimällä sisustusklinikalle kannattaa myös ottaa mukaan valokuvia ja pohjapiirros uudistamista kaipaavasta kohteesta. Kouvola luennoi lauantaina kauniista ja toimivasta kodista ja kertoo ideoita mistä voi hakea vinkkejä, kun sisustuskuume nousee.

Yleisö pääsee Strömsö-ohjelmasta tutun puusepän Jim Björnin matkassa tutustumaan nikkarointi-ideoihin. Björni nikkaroi messuilla lauantaina ja sunnuntaina.

Ammattilaiset koolla

Ammattilaisille suunnattu Lounais-Suomen Rakennuspäivä perjantaina pureutuu mm. kosteudenhallinta-asetuksiin, terveen talon toteutuksen kriteeristöön ja rakennusalan suhdanteisiin. Messuilla jaetaan Lounais-Suomen alueen talonrakentamisen työturvallisuuskilpailun palkinnot.

Yleisölle on puolestaan tarjolla mm. Turun yliopiston puheenvuoro siitä, miksi rakennukset homehtuvat. Sunnuntaina 11.2. Sisäilmayhdistyksen puheenvuorossa keskustellaan siitä, minkälaisia vaurioita sisäilmamittauksilla voi mitata ja mitkä vaativat välitöntä korjausta.

Lauantaina tarjolla ajankohtaista kiinteistöasiaa mm. taloyhtiöiden hallituksen jäsenille. Tietoa on luvassa mm. kylpyhuonekorjauksista ja huoneistoremonttien merkityksestä asunnonarvoon.

Muuraustaitokilpailussa kisailevat jälleen vastakkain alueen oppilaitosten mukaan valitut oppilaat. Kuka onkaan taitavin? Se selviää lauantaina 10.2. kello 14.30.

www.rakennusmessut.fi
#rakennusmessut

Messut ovat avoinna 9.-10.2. kello 10-18 ja 11.2. kello 10-17.

Liitteet (pdf)

- Älykkään rakentamisen muuntokoulutus. Juha Kääriä, Turun amk
- Antti Leppäkoski, Sarokas. Miten menee rautakaupalla Turussa?
- Rakentamisen suhdanteet Turun alueella. Markku Leppälehto, Talonrakennusteollisuus ry
- Sisustuksen trendikartta, Sanna Tuomi & Niina Autti

Turun Messukeskus
Projektijohtaja Krista Ahonen
krista.ahonen@turunmessukeskus.fi

Sisustuksen trendikartta

Turun Messu- ja Kongressikeskus on messu- ja näyttelytoimintaa harjoittava palveluyritys, jonka liiketoimintaan kuuluvat messujen ohella tilojen vuokraus erilaisia tapahtumia, kongresseja ja messuja varten sekä näihin liittyvän tekniikan ja osaamisen markkinointi.

Urbaani kaupunkikeidas avautuu Piha & Puutarha -messuilla19.2.2018 12:24Tiedote

Tiedote 19.2.2018. Turun Piha & Puutarha -messut 6.-8.4. hätkähdyttävät tänä vuonna yleisöä muun muassa vehreällä kaupunkipuutarhalla. Ammattiopisto Livian toteuttama yleiskoristelu sisältää mm. viihtyisän oleskelutilan, lyhtyjä, räsymattoja sekä upeita istutuksia. Piha & Puutarha -messut ovat kokonaisuutena jälleen omaperäinen ja uutuusarvoltaan tuore. Luvassa on mm. yllätyksellistä hyggeilyä lattiatasolta korkeuksiin.

Taidetta ja antiikkia maaliskuussa14.2.2018 11:49Tiedote

Tiedote 14.2.2018. Turun Taide- ja Antiikkimessuille kannattaa ottaa arviointia kaipaava esine mukaan. Taidetta tapahtumassa arvioi Helena Laakso ja designia Dan von Koskull. Molemmat ovat tunnettuja ja pitkän kokemuksen omaavia Stockholms Auktionsverkin asiantuntijoita. Messujen antiin kuuluvat myös Turun Rahan Päivä, Nukkekoti- ja Nukkemessut sekä Old Toy Swap Leikkikalumarkkinat. Turun Rahan Päivässä on esillä mm. uransa lopettaneen tennistähden Jarkko Niemisen mittava arvokisakokoelma. Nukkekoti- ja Nukkemessuille puolestaan osallistuu lähes 30 myyjää.

Turun Messukeskuksella on noin 20 M€:n tulovaikutus Turun alueelle Turun Messukeskus modernisoi tilojaan tulevana kesänä1.2.2018 11:22Tiedote

Tiedote julkivapaa 1.2.2018. Turun Messukeskus Oy aloittaa messukiinteistön kohennuksen ja tilojen ilmeen modernisoinnin tulevana kesänä. Muutokset näkyvät pääsisäänkäynnissä, aulassa sekä kokoustiloissa. Hankkeen suunnittelusta vastaa LPR-arkkitehdit. Hankkeen investointikustannukset ovat 2,5 M€. Yhtiön talous on vakaalla pohjalla, ja hanke rahoitetaan itse ilman avustuksia. Messuyhtiön Turun Artukaisissa sijaitseva kiinteistö on rakennettu vuonna 1987.

Mässcentrets ekonomiska effekter i Åboregionen är cirka 20 miljoner euro Åbo Mässcentrum moderniserar sina lokaler i sommar1.2.2018 11:22Tiedote

Pressmeddelande 1.2.2018. Åbo Mässcentrum Ab kommer i sommar att renovera och modernisera sina mässlokaler. Särskilt huvudentrén, entréhallen och mötesrummen kommer att förändras. Projektet planeras av LPR-arkkitehdit och investeringskostnaderna uppgår till 2,5 miljoner euro. Företaget har en stabil ekonomi och finansierar projektet själv, helt utan några understöd. Mässcentret i Artukais i Åbo byggdes år 1987.