Rakennusalalle syntyi sopu työehtosopimuksista – työsulku peruuntuu

Rakennusliitto ja Rakennusteollisuus RT ovat saavuttaneet neuvottelutuloksen rakennusalan työehtosopimuksista. Sopimus on kaksivuotinen ja se kattaa kaikki liittojen väliset kahdeksan sopimusalaa. Sopimuksen johdosta rakennusalalle julistettu työsulku, ylityökielto ja muut työtaistelutoimet peruuntuvat.

Nyt saavutettu neuvottelutulos takaa rakennusalalle työrauhan kahdeksi vuodeksi. Palkkoja nostetaan kaksivuotisessa sopimuksessa kumpanakin vuonna 30 sentin yleiskorotuksella. Työehtosopimuksen mukaisiin vähimmäispalkkoihin eli palkkataulukoihin tehtiin 40 sentin korotukset myös molempina vuosina.

Ensimmäinen yleiskorotus tulee voimaan 1.6.2018 ja toinen 1.6.2019. Sopimus päättyy 30.4.2020.

Neuvottelutulokseen sisältyy myös mahdollisuus sairauspoissaoloihin työntekijän omalla ilmoituksella. Lisäksi mukana on useita yhteistyöaloitteita uusien osaajien saamiseksi alalle sekä tuottavuuden parantamiseksi.

”Yrityskohtaisissa kokeiluissa testaamme muun muassa, miten eri työaikamuotoja ja menettelytapoja joustavasti käyttäen voidaan parhaiten lisätä työn tuottavuutta. Paikallisesti sovittavia työaikajoustoja viisaasti käyttämällä voidaan saada hyötyjä niin työnantajalle kuin työntekijöillekin ”, Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell sanoo.

”Etsimme samalla yhdessä ratkaisua siihen, miten työntekijät ja työpaikat kohtaisivat entistä paremmin. Olemme sopineet yhteistyöstä, jolla selvitetään parhaita tapoja alalle hakeutumisen edistämiseen ja toisen asteen koulutuksen ja työelämän yhteistyöhön. Olemme myös kehittämässä toimivaa digitaalista työnvälitystä rakennusalalle”, Rakennusteollisuus RT:n työmarkkinajohtaja Tapio Kari kertoo.

”Sopimus on osoitus siitä, että rakennusalalla voidaan sopia asioista ilman ulkopuolista apua ja neuvonantajia. Minusta on tärkeää, että tämänkin jälkeen voidaan edelleen edistää toimialan kehittämistä hyvässä yhteistyössä”, sanoo Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi.

Rakennusteollisuus RT oli ilmoittanut työsulun alkavaksi 10. toukokuuta kaikissa jäsenyrityksissään. Neuvottelutuloksen ansiosta työsulku on peruutettu ja työt pääsevät nyt jatkumaan normaalisti.

Rakennusalan neuvottelutulos koskee kahdeksaa työehtosopimusalaa: rakennusalaa, maa- ja vesirakennusalaa, rakennustuoteteollisuutta, LVI-alaa, asfalttialaa, vedeneristysalaa, maalausalaa ja lattianpäällystysalaa. Työehtosopimukset ovat yleissitovia ja ne vaikuttavat noin sadantuhannen työntekijän työsuhteen ehtoihin.

Neuvottelutulos vaatii vielä järjestöjen hallitusten lopullisen hyväksynnän.

Lisätietoja:

Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi, puh. 050 1586
Rakennusteollisuus RT:n työmarkkinajohtaja Tapio Kari, puh. 0500 300 990
Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell, puh. 0400 500 822

Haastattelupyynnöt:

Tiedotuspäällikkö Heikki Korhonen, puh. 040 766 7172
Viestintäjohtaja Merja Vuoripuro, puh. 040 587 2642

Rakennusliiton Suokas: Ulkomainen työvoima virtaa kohti pohjoista29.5.2018 12:43Tiedote

Etelä-Suomessa rakennusalan työlupien tarveharkinta on poistettu ja jo nyt nähdään, että EU:n ulkopuolinen työvoima alkaa valua kohti pohjoista, kirjoittaa Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas blogissaan. Työvoima virtaa nyt alueille, joille ei lupaa ole myönnetty. ”Jos Juha Sipilä (kesk) ennättää ennen hallituksensa kuolin korahdusta täyttää lupauksensa ja avata Suomen rajat koko maailmalle, voimme sanoa hyvää yötä.”