Rakennusalan trendit Q1: Rakennusaloitusten määrä laskee vuoden ensimmäisellä neljänneksellä

RPT Docu Oy:n uusimman, vuoden 2019 ensimmäistä vuosineljännestä koskevan Rakennusalan trendit Q1 -raportin mukaan rakentamisen aloitukset kasvavat euroilla mitattuna 10 maakunnassa ja vähenevät kahdeksassa maakunnassa verrattuna vuoden 2018 ensimmäiseen neljännekseen.
FaktaNet Live -tietokannan tämänhetkisten tietojen mukaan vuoden 2019 rakennusaloitusten arvo tulee olemaan noin 13,5 miljardia euroa.

Rakennusaloitusten arvo nousee vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä Pirkanmaalla (+1%), Kanta-Hämeessä (+181%), Kymenlaaksossa (+112%), Varsinais-Suomessa (+154%), Pohjois-Savossa (+100%), Keski-Suomessa (+140%), Pohjanmaalla (+837%), Etelä-Pohjanmaalla (+79%), Pohjois-Pohjanmaalla (+56%) ja Lapissa (+12%).

Rakennusaloitusten arvo laskee vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä  Uudellamaalla (-20%), Päijät-Hämeessä (-79%), Etelä-Karjalassa (-25%), Pohjois-Karjalassa (-32%), Satakunnassa (-48%), Etelä-Savossa (-3%), Keski-Pohjanmaalla (-66%) ja Kainuussa (-60%).

Q1-raportin mukaan uudiskohteiden aloitusten arvo nousee vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 2 prosenttia verrattuna vuoden 2018 ensimmäiseen neljännekseen. Uudisrakentamisen aloitusten määrä kuitenkin laskee vuoden 2019 ensimmäisellä neljänneksellä 355:een, kun aloitusten määrä oli 370 vuoden 2018 vastaavalla jaksolla.

Korjausrakentamisen kohteissa laskua on sekä arvossa että aloitusten määrässä. Korjausrakentamisen aloitusten arvo on 6 prosenttia ja määrä 17 prosenttia pienempi tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä kuin vuoden 2018 vastaavalla jaksolla.

Koko vuoden 2019 rakennusaloitusten arvo tulee FaktaNet Live -tietokantaan kerättyjen arvioiden mukaan olemaan noin 13,5 miljardia euroa, kun se vuonna 2018 oli noin 13,8 miljardia euroa.

Rakennusalan trendit Q1 -raportti perustuu tietoihin, jotka RPT Docu Oy:n tutkijat ovat saaneet rakennushankkeiden päättäjiltä viimeistään 14.joulukuuta 2018. Rakennushankkeiden aloituksiin ja etenemiseen liittyviä tietoja päivitetään FaktaNet Live -tietokantaan jatkuvasti.

Koko Q1-raportin voi tilata maksutta verkkopalvelusta
http://faktanetlive.fi/rakennusalan-trendit/ .

Rakennusalan trendit Q1 -raportti antaa yleiskuvan rakentamisen projektitilanteesta Suomessa sekä ennusteen tulevasta kehityksestä. Raportti on helppo tapa seurata koko maan ja eri maakuntien rakennusprojekteja. Raporttiin on listattu suurimmat alkamassa olevat yksittäiset hankkeet alueittain sekä tiedot suurimmista rakennuttajista ja vuoden 2019 keskeisistä rakennusalan toimijoista.

Lisätietoja Rakennusalan trendit Q1 -raportista:

Toimitusjohtaja Sampsa Seppälä
RPT Docu Oy, puh. 050 543 1185
sampsa.seppala@rpt.fi

Kuvat

RPT Docu Oy
Ruukinkuja 3

RPT Docu Oy on osa Pohjoismaiden johtavaa rakennusalan tietopalveluyhtiötä Docu Nordicia. RPT Docu Oy:n liikevaihto tytäryhtiöineen vuonna 2017 oli 7,4 miljoonaa euroa. Yhtiö toimii Espoossa, ja sen palveluksessa on 50 henkilöä. RPT on tarjonnut tietopalveluita Suomessa vuodesta 1975. www.rpt.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta RPT Docu Oy