Rakennusliiton hallitus hyväksyi neuvottelutuloksen

Rakennusliiton hallitus hyväksyi tiistaina rakennusaloille neuvotellut työehtosopimusratkaisut. Kaikkien alojen ratkaisut ovat kaksivuotisia ja niihin sisältyy kaksi palkankorotusta.

Ensimmäinen 40 sentin taulukkopalkkojen korotus ja 30 sentin yleiskorotus tulee rakentajille kesäkuun alusta. Toinen saman suuruinen korotus tulee vuoden kuluttua eli 1.6.2019.

Palkankorotusten lisäksi ratkaisut sisältävät monia sosiaalisia parannuksia, mm. oman ilmoituksen sairauspoissaoloissa. Rakennustuoteteollisuudessa on sovittu uuden, ammattitaitoon perustuvan palkkausjärjestelmän käyttöönotosta.

Rakennusliiton Suokas: Ulkomainen työvoima virtaa kohti pohjoista29.5.2018 12:43Tiedote

Etelä-Suomessa rakennusalan työlupien tarveharkinta on poistettu ja jo nyt nähdään, että EU:n ulkopuolinen työvoima alkaa valua kohti pohjoista, kirjoittaa Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas blogissaan. Työvoima virtaa nyt alueille, joille ei lupaa ole myönnetty. ”Jos Juha Sipilä (kesk) ennättää ennen hallituksensa kuolin korahdusta täyttää lupauksensa ja avata Suomen rajat koko maailmalle, voimme sanoa hyvää yötä.”