Rakennusliiton Harjuniemi: ”Työttömyysturvaa leikattiin, muu puhe on lööperiä"

Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi pitää ”lööperinä” puhetta työttömyysturvan aktiivimallista. ”Hallitus teki selvän työttömyysturvan leikkauksen, sillä kaikilla ei ole mahdollisuutta osoittaa määräysten mukaista ”aktiivisuutta”, sanoo Harjuniemi.

Harjuniemen mukaan lyhyitä työpätkiä ja työvoimatoimistojen kursseja ei riitä kaikille. ”Me näemme vielä, että työttömän henkilön tukea alennetaan, vaikka tämä olisi yrittänyt päästä sekä pätkätöihin että kurssitusten piiriin.

Oma lukunsa on siinä, että työttömän tilanne on arvioitava työttömyyskassassa uudelleen joka kolmas kuukausi.

-Tämä merkitsee Rakennusalan työttömyyskassassa 7000—10 000 uutta päätöstä neljä kertaa vuodessa eli kolmen kuukauden välein, sanoo Matti Harjuniemi.

Lain mukaan työttömyyskassojen on tehtävä kaikki päätökset manuaalisesti, eli kone ei voi niitä hoitaa.

-Samalla haaskataan rahaa myös uuteen valtavaan byrokratiaan, jonka uusi malli synnyttää, sanoo Harjuniemi.

On todennäköistä, että suuri osa työttömistä ei tule täyttämään aktiivimallin velvoitteita. Siksi hallitus laskenut, että työttömyystukien leikkaukset pienentävät etuusmenoja.

– Säästöä ei kuitenkaan synny, koska toimeentulotuen menot ja asumistukimenot kasvavat.

Rakennusliiton Suokas: Ulkomainen työvoima virtaa kohti pohjoista29.5.2018 12:43Tiedote

Etelä-Suomessa rakennusalan työlupien tarveharkinta on poistettu ja jo nyt nähdään, että EU:n ulkopuolinen työvoima alkaa valua kohti pohjoista, kirjoittaa Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas blogissaan. Työvoima virtaa nyt alueille, joille ei lupaa ole myönnetty. ”Jos Juha Sipilä (kesk) ennättää ennen hallituksensa kuolin korahdusta täyttää lupauksensa ja avata Suomen rajat koko maailmalle, voimme sanoa hyvää yötä.”