Rakennusliiton Harjuniemi: ”Työttömyysturvaa leikattiin, muu puhe on lööperiä"

Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi pitää ”lööperinä” puhetta työttömyysturvan aktiivimallista. ”Hallitus teki selvän työttömyysturvan leikkauksen, sillä kaikilla ei ole mahdollisuutta osoittaa määräysten mukaista ”aktiivisuutta”, sanoo Harjuniemi.

Harjuniemen mukaan lyhyitä työpätkiä ja työvoimatoimistojen kursseja ei riitä kaikille. ”Me näemme vielä, että työttömän henkilön tukea alennetaan, vaikka tämä olisi yrittänyt päästä sekä pätkätöihin että kurssitusten piiriin.

Oma lukunsa on siinä, että työttömän tilanne on arvioitava työttömyyskassassa uudelleen joka kolmas kuukausi.

-Tämä merkitsee Rakennusalan työttömyyskassassa 7000—10 000 uutta päätöstä neljä kertaa vuodessa eli kolmen kuukauden välein, sanoo Matti Harjuniemi.

Lain mukaan työttömyyskassojen on tehtävä kaikki päätökset manuaalisesti, eli kone ei voi niitä hoitaa.

-Samalla haaskataan rahaa myös uuteen valtavaan byrokratiaan, jonka uusi malli synnyttää, sanoo Harjuniemi.

On todennäköistä, että suuri osa työttömistä ei tule täyttämään aktiivimallin velvoitteita. Siksi hallitus laskenut, että työttömyystukien leikkaukset pienentävät etuusmenoja.

– Säästöä ei kuitenkaan synny, koska toimeentulotuen menot ja asumistukimenot kasvavat.

Rakennusliiton Suokas syyttää: Sipilän hallitus ja EK ajoivat lakkotaisteluun5.4.2018 12:32Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan työnantajien neuvottelijat ovat joutuneet postipojiksi, jotka kiikuttavat Elinkeinoelämän Keskusliiton terveisiä vastapuolelle. -Työnantajapuolen kokeneilta neuvottelijoilta on otettu pallit pois. He ovat joutuneet postipoikina tuomaan Elinkeinoelämän Keskusliiton terveiset. Minkäänlaista neuvotteluvaraa ei ole ollut. Rakennusalle annettiin eilen lakkovaroitus neuvottelujen jähmeyden takia. Suokas muistuttaa blogissaan, että rakennusalalla on alkamassa massiivinen, ehkä pitkäkin lakkotaistelu. -Ensimmäistä kertaa yli kolmeen vuosikymmeneen. Historian siipien havinaa.