Rakennusliiton Harjuniemi: ”Työttömyysturvaa leikattiin, muu puhe on lööperiä"

Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi pitää ”lööperinä” puhetta työttömyysturvan aktiivimallista. ”Hallitus teki selvän työttömyysturvan leikkauksen, sillä kaikilla ei ole mahdollisuutta osoittaa määräysten mukaista ”aktiivisuutta”, sanoo Harjuniemi.

Harjuniemen mukaan lyhyitä työpätkiä ja työvoimatoimistojen kursseja ei riitä kaikille. ”Me näemme vielä, että työttömän henkilön tukea alennetaan, vaikka tämä olisi yrittänyt päästä sekä pätkätöihin että kurssitusten piiriin.

Oma lukunsa on siinä, että työttömän tilanne on arvioitava työttömyyskassassa uudelleen joka kolmas kuukausi.

-Tämä merkitsee Rakennusalan työttömyyskassassa 7000—10 000 uutta päätöstä neljä kertaa vuodessa eli kolmen kuukauden välein, sanoo Matti Harjuniemi.

Lain mukaan työttömyyskassojen on tehtävä kaikki päätökset manuaalisesti, eli kone ei voi niitä hoitaa.

-Samalla haaskataan rahaa myös uuteen valtavaan byrokratiaan, jonka uusi malli synnyttää, sanoo Harjuniemi.

On todennäköistä, että suuri osa työttömistä ei tule täyttämään aktiivimallin velvoitteita. Siksi hallitus laskenut, että työttömyystukien leikkaukset pienentävät etuusmenoja.

– Säästöä ei kuitenkaan synny, koska toimeentulotuen menot ja asumistukimenot kasvavat.

Rakennusliitto järjestää Uudellamaalla torninostureiden tehotarkastuksen 17.-18. lokakuuta 201816.10.2018 11:22Tiedote

Rakennusliitto kiinnittää tehotarkastuspäivinä huomiota torninostureiden käytön, kuljettajien ja kaupunkilaisten turvallisuuteen. Median edustajille tarjotaan mahdollisuus tutustua torninosturiin Helsingissä tehotarkastuksen ensimmäisenä päivänä. Tutustumiskohteena on torninosturi Skanskan (Huopalahdentie 18) pääurakoimalla työmaalla klo 9.00 alkaen. Osallistumiset pyydetään ilmoittamaan ennakkoon Tapio Jääskeläiselle, puh. 050 527 0449.