Rakennusliiton Harjuniemi Vaasassa:Hallitus perustaa talouspolitiikan temppuihin

Rakennusliiton puheenjohtajan Matti Harjuniemen mielestä nykyisen hallituksen kasvupolitiikka on perustunut lyhyen tähtäimen talouspoliittisiin temppuihin kuten palkkojen alentamiseen, työajan pidentämiseen ja myös muiden työehtojen heikentämiseen.

-Mutta samaan aikaan hallitus on heikentänyt Suomen pitkän aikavälin kasvun edellytyksiä leikkaamalla koulutuksesta sekä tutkimus- ja innovaatiorahoituksesta, sanoi Harjuniemi puhuessaan Vaasan vappujuhlassa.

Harjuniemi korosti, että työ ja työntekijä on saatava kohtaamaan.

-Korkeasuhdanteen myötä tehtävä ei ole täysin mahdoton. Työttömyyttä on mahdollista alentaa nykyisestä 8 prosentin tasostaan. Vanhoja keinoja on muodikasta arvostella, mutta usein ne toimivat hyvin. Olemme ammattiyhdistysliikkeessä ajaneet aina nopeaa työhön paluuta työttömyyden kohdatessa.

-Ellei työtä tai työllistymispalvelua ole, ei ihmistä tule rangaista. Silti hallitus näki tarpeelliseksi syyttömän rankaisun, kun se jälleen kävi työttömien, etenkin pitkäaikaistyöttömien kimppuun.

Rakennusliiton Suokas: Ulkomainen työvoima virtaa kohti pohjoista29.5.2018 12:43Tiedote

Etelä-Suomessa rakennusalan työlupien tarveharkinta on poistettu ja jo nyt nähdään, että EU:n ulkopuolinen työvoima alkaa valua kohti pohjoista, kirjoittaa Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas blogissaan. Työvoima virtaa nyt alueille, joille ei lupaa ole myönnetty. ”Jos Juha Sipilä (kesk) ennättää ennen hallituksensa kuolin korahdusta täyttää lupauksensa ja avata Suomen rajat koko maailmalle, voimme sanoa hyvää yötä.”