Rakennusliiton Matti Harjuniemi: Talousennusteiden tarkkuus on huono

Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi arvostelee suomalaisia talousennusteita, joissa näkyy melko huonosti talouden muutokset ja merkit tulevasta. Harjuniemen mukaan tästä ovat hyvänä esimerkkinä tätä vuotta koskeneet ennusteet. -Ne ennusteet ovat menneet metsään. Ongelma on, että politiikan teon ja päätösten pohjana käytetään usein yksipuolisia ja tarkoitushakuisia ennusteita. Talousennusteiden asema talous- ja yhteiskuntapolitiikassa onkin parasta miettiä uudelleen.

Harjuniemi ottaa esimerkiksi viime vuoden lopulla ja tämän vuoden alussa tehdyt ennusteet, joissa ei yhdessäkään näkynyt mitään nykyisestä ripeästä kasvusta.

-Yksikään ennustelaitos ei kyennyt sitä näyttämään. Aktia ennusti kasvuksi 0.9 %, Etla 1,1 %, Handelsbanken ja Ilmarinen 1,0%.  Arvovaltainen ja seurattu Euroopan komissio ennusti viimeksi, että Suomen bruttokansantuote kasvaa tänä vuonna 1,2 %. Marraskuussa 2016 komissio ennusti Suomelle 0,8 prosentin kasvua vuodelle 2017.

-Vielä kevään korvalla annettiin lausuntoja, joiden mukaan Suomi ei tule enää koskaan saavuttamaan yli 1,5 prosentin kasvuvauhtia ilman rajuja työelämän rakennemuutoksia.

-Olisi paikallaan, että ainakin politiikkasuositusten pohjaksi avattaisiin niiden takana olevia ennustajien yhteiskunnallisia ja vaikkapa tulonjakoa koskevia näkemyksiä.

-Työmarkkinoista ennustajat laukovat niin ikään kantoja syvällä rintaäänellä, usein vailla tutkittua tietoa.

-Kun tutkii viime vuosien ennusteita, on syytä ainakin kysyä, tuleeko politiikkaa tehdä tulevia vuosia koskevien ennusteiden pohjalta. Kestävää vaikuttaa olevan vain tarkan finanssipolitiikan suositus suhdannenousussa ja elvytyksen suositus taantumassa. Näitä suosituksia on myös käytännössä testattu.

-Olisiko parempi, että raportoitaisiin enemmän siitä, mitä poliittisista päätöksistä on seurannut?  Kansantaloustieteellistä tutkimusta tehdään Suomessa laajasti ja laadukkaasti. Ennusteiden suoltaminen ja seuraaminen vievät pohjaa myös tältä vakavasti otettavalta tutkimukselta, jonka soisikin vaikuttavan päätöksentekoon.

Rakennusliiton Suokas: Ulkomainen työvoima virtaa kohti pohjoista29.5.2018 12:43Tiedote

Etelä-Suomessa rakennusalan työlupien tarveharkinta on poistettu ja jo nyt nähdään, että EU:n ulkopuolinen työvoima alkaa valua kohti pohjoista, kirjoittaa Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas blogissaan. Työvoima virtaa nyt alueille, joille ei lupaa ole myönnetty. ”Jos Juha Sipilä (kesk) ennättää ennen hallituksensa kuolin korahdusta täyttää lupauksensa ja avata Suomen rajat koko maailmalle, voimme sanoa hyvää yötä.”