Rakennusliiton Matti Harjuniemi: Talousennusteiden tarkkuus on huono

Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi arvostelee suomalaisia talousennusteita, joissa näkyy melko huonosti talouden muutokset ja merkit tulevasta. Harjuniemen mukaan tästä ovat hyvänä esimerkkinä tätä vuotta koskeneet ennusteet. -Ne ennusteet ovat menneet metsään. Ongelma on, että politiikan teon ja päätösten pohjana käytetään usein yksipuolisia ja tarkoitushakuisia ennusteita. Talousennusteiden asema talous- ja yhteiskuntapolitiikassa onkin parasta miettiä uudelleen.

Harjuniemi ottaa esimerkiksi viime vuoden lopulla ja tämän vuoden alussa tehdyt ennusteet, joissa ei yhdessäkään näkynyt mitään nykyisestä ripeästä kasvusta.

-Yksikään ennustelaitos ei kyennyt sitä näyttämään. Aktia ennusti kasvuksi 0.9 %, Etla 1,1 %, Handelsbanken ja Ilmarinen 1,0%.  Arvovaltainen ja seurattu Euroopan komissio ennusti viimeksi, että Suomen bruttokansantuote kasvaa tänä vuonna 1,2 %. Marraskuussa 2016 komissio ennusti Suomelle 0,8 prosentin kasvua vuodelle 2017.

-Vielä kevään korvalla annettiin lausuntoja, joiden mukaan Suomi ei tule enää koskaan saavuttamaan yli 1,5 prosentin kasvuvauhtia ilman rajuja työelämän rakennemuutoksia.

-Olisi paikallaan, että ainakin politiikkasuositusten pohjaksi avattaisiin niiden takana olevia ennustajien yhteiskunnallisia ja vaikkapa tulonjakoa koskevia näkemyksiä.

-Työmarkkinoista ennustajat laukovat niin ikään kantoja syvällä rintaäänellä, usein vailla tutkittua tietoa.

-Kun tutkii viime vuosien ennusteita, on syytä ainakin kysyä, tuleeko politiikkaa tehdä tulevia vuosia koskevien ennusteiden pohjalta. Kestävää vaikuttaa olevan vain tarkan finanssipolitiikan suositus suhdannenousussa ja elvytyksen suositus taantumassa. Näitä suosituksia on myös käytännössä testattu.

-Olisiko parempi, että raportoitaisiin enemmän siitä, mitä poliittisista päätöksistä on seurannut?  Kansantaloustieteellistä tutkimusta tehdään Suomessa laajasti ja laadukkaasti. Ennusteiden suoltaminen ja seuraaminen vievät pohjaa myös tältä vakavasti otettavalta tutkimukselta, jonka soisikin vaikuttavan päätöksentekoon.

Rakennusala kiinnittää huomiota putoamissuojauksiin19.2.2018 21:47Tiedote

Viime viikkojen aikana Suomen rakennustyömailla on sattunut useita, jopa kuolemaan johtaneita tapaturmia. Hyvin moni sattuneista tapaturmista ja läheltä piti -tilanteista on liittynyt putoamissuojauksen puutteellisuuteen. Tämän vuoksi rakennusalan järjestöt ja liitot eli Rakennusteollisuus RT, Pro ja Rakennusliitto kehottavat rakennustyömailla työskenteleviä tarkkailemaan ja tehostamaan erityisesti putoamissuojausta.

Rakennusliiton Suokas: Kokoomus patistaa kotiäidit nollatyösopimuksiin12.2.2018 11:10Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi kokoomuksen haluavan perhevapaauudistuksen, jossa kotona olevien äitien etuja leikataan. -Näin karsitaan kuluja ja lisätään väkeä työmarkkinoille. Vaikkapa kilpailemaan kauppojen nollasopimustöistä. Kokoomuksen kannattajilla, hyvässä työmarkkina-asemassa olevilla naisilla, ei ongelmaa ole. He ovat kotona lapsen kanssa juuri niin pitkään kuin haluavat ja palaavat sen jälkeen töihin.

Rakennusliiton Suokas: Nykyinen työttömyysturvan malli pitää räjäyttää30.1.2018 11:18Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mielestä nykyinen työttömyysturvan malli joutaa räjäyttää. ”Järjestelmä on perverssi. Työtön ei tiedä, jääkö pätkätyöstä käteen muuta kuin työn ilo. Vielä pahempaa on epätietoisuus työttömyysturvan seuraavasta maksupäivästä. Jos kädestä suuhun elävällä ei ole varmuutta, milloin satunnaisen työpäivänä jälkeen seuraavaksi rahaa saa, on ymmärrettävää pelata varman päälle. Lapset kun tuppaavat syömään joka päivä”, kirjoittaa Suokas blogissaan.