Rakennusliiton Suokas ehdottaa: Poliitikot voisivat noudattaa lakeja

Poliittiset puolueet ja niiden mandaateilla toimivat ihmiset voisivat Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan ryhtyä noudattamaan lakeja, joita ovat olleet säätämässä.

-Jo näin pienellä teolla saataisiin rutkasti lisää uskottavuutta ja luottamusta poliittista päätöksentekoa kohtaan. Varsinkin kun ollaan syöksymässä rahankylvön mustaan aukkoon, maakuntauudistukseen, josta minä ja muu vaalikarja tietää vain seuraavan maakuntahallinnon todennäköiset poliittiset voimasuhteet.

Suokas antaa blogissaan tunnustuksen Harry Harkimolle siitä, että hän nosti esiin sen, että Kokoomuksen päätöksenteko on liian harvojen korvien välissä. Harkimon mukaan Suomen päätöksentekijät mahtuvat yhteen tilataksiin.

-Olen itse urputtanut asiasta vuosikymmeniä. Ammattiyhdistysliikkeen poliittisimpina aikoina tuntui, että päätöksentekijät eivät tarvinneet edes tilataksia. Tavallisen taksinkin kuskin viereisen etupenkin olisi voinut jättää tyhjäksi.

-Päätöksenteko kabineteissa ei ole ainoa ongelma. Vielä enemmän ärsyttää vallan taikapiiriläisille kehittyvä ylimielisyys. Ulkopuolisia kohtaan ei viitsitä noudattaa työlainsäädännön tasa-arvoisen kohtelun ja syrjinnän kiellon periaatteita, ei edes hyvän kotikasvatuksen saaneen ihmisen peruskohteliasuutta.

-Miksi näin? Siksi, että lain rikkomisesta ei mitään seuraan. Näinhän totesi aikanaan eräs kansanedustaja, joka ei tehnyt lain edellyttämää vaalirahailmoitusta. Poliittiset puolueet toimivat kuin lääkärit, virkaveljien virheitä ei tuomita. Vai muistaako kukaan yhtään tapausta, jossa esimeriksi virkanimitys olisi kumottu sen puhtaan poliittisuuden takia.

Rakennusliiton Suokas: Paikallinen sopiminen on Ruotsin suuri ongelma11.9.2018 12:55Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi myös Ruotsin ammattiyhdistysliikkeen virheiden johtaneen ”rasistipuolueen voimaantumiseen”. ”Paikallisesti sovittavat palkat ovat nykypäivänä muuttuneet Ruotsin työmarkkinoiden heikkoudeksi. Työehtosopimuksilla ei ole yleissitovuutta. Jos liitto ei ole läsnä työpaikalla, niin kuin yhä useammin tapahtuu, ulkomailta lähetetyt työntekijät ovat täysin työnantajansa armoilla. Palkka voi olla laillisesti mitä vain, alarajaa ei ole”, kirjoittaa Suokas blogissaan.

Rakennusliiton Suokas: Raskaan työn raatajat romuna ennen eläkeikää28.8.2018 11:08Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokkaan aivan liian korkeaan eläkeikään olisi saatava muutos. -Eläkeuudistuksen yhteydessä luotiin niin sanottu työn sankareiden eläke. Pitkän työuran raskaassa työssä tehneille annettiin lupaus päästä helpommin eläkkeelle, kun terveys alkaa pettää. Jo neuvottelujen yhteydessä tiedettiin, että väylä viritetään kapeaksi. Kapea se todella onkin. Tähän mennessä työn sankareiksi koko Suomessa on julistettu 20 henkilöä. Olisikohan pitkän työuran tehneitä terveyttään menettäneitä kuitenkin hieman enemmän?

Rakennusliiton Suokas: Pienipalkkaiset ulkomaalaiset eivät paikkaa huoltosuhdetta13.8.2018 11:12Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvostelee voimakkaasti hankkeita, joiden mukaan Suomeen tuotaisiin kymmeniä tuhansia halpatyöntekijöitä ulkomailta. ”Henkilöstövuokrausyritys Baronan tuore toimitusjohtaja vaati äskettäin Talouselämä –lehdessä kymmeniä tuhansia ulkomaisia työntekijöitä Suomeen. Luvat pitäisi saada n. viikossa. Valtion olisi lisäksi kustannettava kielikoulutus työntekijöille ja näiden perheenjäsenille”, kirjoittaa Suokas blogissaan.