Rakennusliiton Suokas: Hallituksen työvoimapolitiikka suora kopio Englannista

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan Sipilän hallituksen työvoimapolitiikka on suora kopio Englannin edesmenneeltä pääministeriltä Margaret Thatcherilta. ”Syyllistetään työpaikkansa menettäneet ihmiset ja sävelletään lainsäädäntö, jolla yhä suurempi joukko työttömiä väistämättä putoaa työttömyysturvalta taloudelliseen ahdinkoon. ”

Suokkaan mukaan aktiivimalli ykkönen on jo osoittanut, että vain murto-osa työttömistä voi selvitä hallituksen edellyttämästä työssäkäyntivelvoitteesta.

”Työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole ja leikkaus työttömyysturvaan on käytännössä väistämätön.”

”Aktiivimalli kakkonen kohtelee ihmisiä pöyristyttävän eriarvoisesti. Pakolliset työhakemukset ja raportoinnit eivät ole mikään ongelma sellaisille, joilla on riittävä koulutus ja kokemus paperien pyörittämisestä. ”

”Kymmenet tuhannet ihmiset ovat kirjallisen byrokratian kanssa vaikeuksissa tai eivät siitä mitenkään selviä. Mikäli tämä järjettömyys tulee todella Suomen lainsäädännöksi, Rakennusliitto auttaa jäseniään hakemusten teossa. Tavoite on, että yksikään liiton jäsen ei saa turhaa karenssia työntekijöille vihamielisen aktiivimalli kakkosen takia.”

Lue koko blogi tästä

Rakennusliiton Suokas: Ulkomainen työvoima virtaa kohti pohjoista29.5.2018 12:43Tiedote

Etelä-Suomessa rakennusalan työlupien tarveharkinta on poistettu ja jo nyt nähdään, että EU:n ulkopuolinen työvoima alkaa valua kohti pohjoista, kirjoittaa Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas blogissaan. Työvoima virtaa nyt alueille, joille ei lupaa ole myönnetty. ”Jos Juha Sipilä (kesk) ennättää ennen hallituksensa kuolin korahdusta täyttää lupauksensa ja avata Suomen rajat koko maailmalle, voimme sanoa hyvää yötä.”