Rakennusliiton Suokas: Hallituksen työvoimapolitiikka suora kopio Englannista

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan Sipilän hallituksen työvoimapolitiikka on suora kopio Englannin edesmenneeltä pääministeriltä Margaret Thatcherilta. ”Syyllistetään työpaikkansa menettäneet ihmiset ja sävelletään lainsäädäntö, jolla yhä suurempi joukko työttömiä väistämättä putoaa työttömyysturvalta taloudelliseen ahdinkoon. ”

Suokkaan mukaan aktiivimalli ykkönen on jo osoittanut, että vain murto-osa työttömistä voi selvitä hallituksen edellyttämästä työssäkäyntivelvoitteesta.

”Työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole ja leikkaus työttömyysturvaan on käytännössä väistämätön.”

”Aktiivimalli kakkonen kohtelee ihmisiä pöyristyttävän eriarvoisesti. Pakolliset työhakemukset ja raportoinnit eivät ole mikään ongelma sellaisille, joilla on riittävä koulutus ja kokemus paperien pyörittämisestä. ”

”Kymmenet tuhannet ihmiset ovat kirjallisen byrokratian kanssa vaikeuksissa tai eivät siitä mitenkään selviä. Mikäli tämä järjettömyys tulee todella Suomen lainsäädännöksi, Rakennusliitto auttaa jäseniään hakemusten teossa. Tavoite on, että yksikään liiton jäsen ei saa turhaa karenssia työntekijöille vihamielisen aktiivimalli kakkosen takia.”

Lue koko blogi tästä

Rakennusliiton Suokas: Paikallinen sopiminen on Ruotsin suuri ongelma11.9.2018 12:55Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi myös Ruotsin ammattiyhdistysliikkeen virheiden johtaneen ”rasistipuolueen voimaantumiseen”. ”Paikallisesti sovittavat palkat ovat nykypäivänä muuttuneet Ruotsin työmarkkinoiden heikkoudeksi. Työehtosopimuksilla ei ole yleissitovuutta. Jos liitto ei ole läsnä työpaikalla, niin kuin yhä useammin tapahtuu, ulkomailta lähetetyt työntekijät ovat täysin työnantajansa armoilla. Palkka voi olla laillisesti mitä vain, alarajaa ei ole”, kirjoittaa Suokas blogissaan.

Rakennusliiton Suokas: Raskaan työn raatajat romuna ennen eläkeikää28.8.2018 11:08Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokkaan aivan liian korkeaan eläkeikään olisi saatava muutos. -Eläkeuudistuksen yhteydessä luotiin niin sanottu työn sankareiden eläke. Pitkän työuran raskaassa työssä tehneille annettiin lupaus päästä helpommin eläkkeelle, kun terveys alkaa pettää. Jo neuvottelujen yhteydessä tiedettiin, että väylä viritetään kapeaksi. Kapea se todella onkin. Tähän mennessä työn sankareiksi koko Suomessa on julistettu 20 henkilöä. Olisikohan pitkän työuran tehneitä terveyttään menettäneitä kuitenkin hieman enemmän?

Rakennusliiton Suokas: Pienipalkkaiset ulkomaalaiset eivät paikkaa huoltosuhdetta13.8.2018 11:12Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvostelee voimakkaasti hankkeita, joiden mukaan Suomeen tuotaisiin kymmeniä tuhansia halpatyöntekijöitä ulkomailta. ”Henkilöstövuokrausyritys Baronan tuore toimitusjohtaja vaati äskettäin Talouselämä –lehdessä kymmeniä tuhansia ulkomaisia työntekijöitä Suomeen. Luvat pitäisi saada n. viikossa. Valtion olisi lisäksi kustannettava kielikoulutus työntekijöille ja näiden perheenjäsenille”, kirjoittaa Suokas blogissaan.