Rakennusliiton Suokas: Kokoomus patistaa kotiäidit nollatyösopimuksiin

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi kokoomuksen haluavan perhevapaauudistuksen, jossa kotona olevien äitien etuja leikataan. -Näin karsitaan kuluja ja lisätään väkeä työmarkkinoille. Vaikkapa kilpailemaan kauppojen nollasopimustöistä. Kokoomuksen kannattajilla, hyvässä työmarkkina-asemassa olevilla naisilla, ei ongelmaa ole. He ovat kotona lapsen kanssa juuri niin pitkään kuin haluavat ja palaavat sen jälkeen töihin.

Suokkaan mukaan on selvää, etteivät työnantajat halua panna senttiäkään lisää yhteiskunnan tulonsiirtoihin. -Entisetkin ottaisivat, jos voisivat. Palkansaajapuolen käsi on myös kylmä. Vaatimuksia esitetään, lisämaksuja ei kukaan kaipaa.

Suokas kirjoittaa, ettei uudistus kuitenkaan kaadu rahaan. -Kyse on enemmänkin arvovalinnasta. Onko perheillä Suomessa oikeus hoitaa lapsia kotona. Vaikka vaatimattoman kodinhoidontuen avulla. Vai pitääkö kaikki taaperot viedä päivähoitoon ja myös heikossa työmarkkina-asemassa olevien äitien mennä töihin tai työttömyyskortistoon.

Suokkaan mukaan sosiaalidemokraatit julistavat harjoittavansa feminististä politiikkaa. -Tälle politiikalle kotiäiti on mörkö. SAK luonnollisesti puolueen osana on asiasta täysin samaa mieltä. Itse en ole SAK:hon kuuluvan liiton jäseniltä koskaan kuullut, että nykyinen perhevapaiden malli olisi erityinen ongelma.

Suokas kirjoittaa blogissaan vastustaneensa kaikkia uudistuksia, joissa leikataan pienituloisille ihmisille tärkeitä yhteiskunnan tukia. -Usein tahtoo käydä nimittäin niin, että varmasti toteutuvat vain leikkaukset. Muut uudistuksen osat tahtovat jäävät toteutumatta.

Lue koko blogi tästä

Rakennusala kiinnittää huomiota putoamissuojauksiin19.2.2018 21:47Tiedote

Viime viikkojen aikana Suomen rakennustyömailla on sattunut useita, jopa kuolemaan johtaneita tapaturmia. Hyvin moni sattuneista tapaturmista ja läheltä piti -tilanteista on liittynyt putoamissuojauksen puutteellisuuteen. Tämän vuoksi rakennusalan järjestöt ja liitot eli Rakennusteollisuus RT, Pro ja Rakennusliitto kehottavat rakennustyömailla työskenteleviä tarkkailemaan ja tehostamaan erityisesti putoamissuojausta.

Rakennusliiton Suokas: Nykyinen työttömyysturvan malli pitää räjäyttää30.1.2018 11:18Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mielestä nykyinen työttömyysturvan malli joutaa räjäyttää. ”Järjestelmä on perverssi. Työtön ei tiedä, jääkö pätkätyöstä käteen muuta kuin työn ilo. Vielä pahempaa on epätietoisuus työttömyysturvan seuraavasta maksupäivästä. Jos kädestä suuhun elävällä ei ole varmuutta, milloin satunnaisen työpäivänä jälkeen seuraavaksi rahaa saa, on ymmärrettävää pelata varman päälle. Lapset kun tuppaavat syömään joka päivä”, kirjoittaa Suokas blogissaan.

Rakennusliiton Suokas: Koskisen selvitys lakoista on puhdasta propagandaa22.1.2018 10:49Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi professori Seppo Koskisen lakkoja koskevan selvityksen ”puhtaaksi propagandaksi, jolla muokataan yhteiskunnan asenneilmapiiriä elinkeinoelämälle ja rahamiehille myönteiseksi”. Turun yliopiston työoikeuden professori Seppo Koskinen vaatii poliittisten lakkojen kieltämistä Elinkeinoelämän valtuuskunnalle EVA:lle tekemässään selvityksessä.