Rakennusliiton Suokas: Kokoomus patistaa kotiäidit nollatyösopimuksiin

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi kokoomuksen haluavan perhevapaauudistuksen, jossa kotona olevien äitien etuja leikataan. -Näin karsitaan kuluja ja lisätään väkeä työmarkkinoille. Vaikkapa kilpailemaan kauppojen nollasopimustöistä. Kokoomuksen kannattajilla, hyvässä työmarkkina-asemassa olevilla naisilla, ei ongelmaa ole. He ovat kotona lapsen kanssa juuri niin pitkään kuin haluavat ja palaavat sen jälkeen töihin.

Suokkaan mukaan on selvää, etteivät työnantajat halua panna senttiäkään lisää yhteiskunnan tulonsiirtoihin. -Entisetkin ottaisivat, jos voisivat. Palkansaajapuolen käsi on myös kylmä. Vaatimuksia esitetään, lisämaksuja ei kukaan kaipaa.

Suokas kirjoittaa, ettei uudistus kuitenkaan kaadu rahaan. -Kyse on enemmänkin arvovalinnasta. Onko perheillä Suomessa oikeus hoitaa lapsia kotona. Vaikka vaatimattoman kodinhoidontuen avulla. Vai pitääkö kaikki taaperot viedä päivähoitoon ja myös heikossa työmarkkina-asemassa olevien äitien mennä töihin tai työttömyyskortistoon.

Suokkaan mukaan sosiaalidemokraatit julistavat harjoittavansa feminististä politiikkaa. -Tälle politiikalle kotiäiti on mörkö. SAK luonnollisesti puolueen osana on asiasta täysin samaa mieltä. Itse en ole SAK:hon kuuluvan liiton jäseniltä koskaan kuullut, että nykyinen perhevapaiden malli olisi erityinen ongelma.

Suokas kirjoittaa blogissaan vastustaneensa kaikkia uudistuksia, joissa leikataan pienituloisille ihmisille tärkeitä yhteiskunnan tukia. -Usein tahtoo käydä nimittäin niin, että varmasti toteutuvat vain leikkaukset. Muut uudistuksen osat tahtovat jäävät toteutumatta.

Lue koko blogi tästä

Rakennusliiton Suokas: Pienipalkkaiset ulkomaalaiset eivät paikkaa huoltosuhdetta13.8.2018 11:12Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvostelee voimakkaasti hankkeita, joiden mukaan Suomeen tuotaisiin kymmeniä tuhansia halpatyöntekijöitä ulkomailta. ”Henkilöstövuokrausyritys Baronan tuore toimitusjohtaja vaati äskettäin Talouselämä –lehdessä kymmeniä tuhansia ulkomaisia työntekijöitä Suomeen. Luvat pitäisi saada n. viikossa. Valtion olisi lisäksi kustannettava kielikoulutus työntekijöille ja näiden perheenjäsenille”, kirjoittaa Suokas blogissaan.

Rakennusliiton Suokas: Ulkomainen työvoima virtaa kohti pohjoista29.5.2018 12:43Tiedote

Etelä-Suomessa rakennusalan työlupien tarveharkinta on poistettu ja jo nyt nähdään, että EU:n ulkopuolinen työvoima alkaa valua kohti pohjoista, kirjoittaa Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas blogissaan. Työvoima virtaa nyt alueille, joille ei lupaa ole myönnetty. ”Jos Juha Sipilä (kesk) ennättää ennen hallituksensa kuolin korahdusta täyttää lupauksensa ja avata Suomen rajat koko maailmalle, voimme sanoa hyvää yötä.”