Rakennusliiton Suokas: Koskisen selvitys lakoista on puhdasta propagandaa

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi professori Seppo Koskisen lakkoja koskevan selvityksen ”puhtaaksi propagandaksi, jolla muokataan yhteiskunnan asenneilmapiiriä elinkeinoelämälle ja rahamiehille myönteiseksi”. Turun yliopiston työoikeuden professori Seppo Koskinen vaatii poliittisten lakkojen kieltämistä Elinkeinoelämän valtuuskunnalle EVA:lle tekemässään selvityksessä.

”EVA:n selvityksiä myös aiemminkin lukeneena uskallan silti väittää, ettei näissä pyritäkään mihinkään tieteeseen. Selvitykset ovat propagandaa, joilla muokataan yhteiskunnan asenneilmapiiriä elinkeinoelämälle ja rahamiehille myönteiseksi. Selvitykseltä haluttava lopputulos on jo ennalta tiedossa. Kahden pisteen lyhin välimatka on suora, myös tutkimuksessa”, kirjoittaa Suokas blogissaan.

Suokkaan mukaan oikeus järjestää lakkoja on keskeinen kansalaisvapaus.  ”Vuosien varrella tätä vapautta on yritetty rajoittaa myös Suomessa. Useissa tuponeuvottelussa keskusteltiin uusista ”työmarkkinoiden pelisäännöistä”. Selkokielellä byrokraattisista pykälistä, joilla olisi tehty lakkojen järjestämisen vaikeaksi tai mahdottomaksi. Liittojohtajat tyrmäsivät esitykset kerta toisensa jälkeen.”

”Poliittisten lakkojen kieltämistä Koskisen esittämässä laajuudessa ei liene vaatinut vielä kukaan. Koskisen esitys tekisi ne täysin mahdottomaksi. Jos lakko ei koskisi asiaa, josta työnantajat tai työntekijät voivat sopia, lakko olisi laiton. Johtajat linnaan, ei kuitenkaan presidentinlinnaan. Ja mökit myyntiin, jotta voitaisiin maksaa vahingonkorvauksia yrityksille.”

”Maailmantalouden veturissa, panda-politiikalla verisiä käsiään pesevässä Kiinassa, työpaikoilla protestoivat pannaan vankilaan tai he vain katoavat. Eikä koira perään hauku. Yrityksissä tapahtuvaa paikallista sopimista eivät häiritse ammattiliitot.”

”Suomi ei ole Kiina eikä meistä Kiinaa tuleekaan. Silti väitän, että ei tarvita kuin vielä yksi tai kaksi eduskuntakautta nykyhallituksen politiikan kaltaista politiikkaa, ja maiden väliset erot työntekijöiden ja työttömien kohtelussa ovat huomattavasti vähentyneet.”

Lue Suokkaan blogi tästä

Rakennusala kiinnittää huomiota putoamissuojauksiin19.2.2018 21:47Tiedote

Viime viikkojen aikana Suomen rakennustyömailla on sattunut useita, jopa kuolemaan johtaneita tapaturmia. Hyvin moni sattuneista tapaturmista ja läheltä piti -tilanteista on liittynyt putoamissuojauksen puutteellisuuteen. Tämän vuoksi rakennusalan järjestöt ja liitot eli Rakennusteollisuus RT, Pro ja Rakennusliitto kehottavat rakennustyömailla työskenteleviä tarkkailemaan ja tehostamaan erityisesti putoamissuojausta.

Rakennusliiton Suokas: Kokoomus patistaa kotiäidit nollatyösopimuksiin12.2.2018 11:10Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi kokoomuksen haluavan perhevapaauudistuksen, jossa kotona olevien äitien etuja leikataan. -Näin karsitaan kuluja ja lisätään väkeä työmarkkinoille. Vaikkapa kilpailemaan kauppojen nollasopimustöistä. Kokoomuksen kannattajilla, hyvässä työmarkkina-asemassa olevilla naisilla, ei ongelmaa ole. He ovat kotona lapsen kanssa juuri niin pitkään kuin haluavat ja palaavat sen jälkeen töihin.

Rakennusliiton Suokas: Nykyinen työttömyysturvan malli pitää räjäyttää30.1.2018 11:18Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mielestä nykyinen työttömyysturvan malli joutaa räjäyttää. ”Järjestelmä on perverssi. Työtön ei tiedä, jääkö pätkätyöstä käteen muuta kuin työn ilo. Vielä pahempaa on epätietoisuus työttömyysturvan seuraavasta maksupäivästä. Jos kädestä suuhun elävällä ei ole varmuutta, milloin satunnaisen työpäivänä jälkeen seuraavaksi rahaa saa, on ymmärrettävää pelata varman päälle. Lapset kun tuppaavat syömään joka päivä”, kirjoittaa Suokas blogissaan.