Rakennusliiton Suokas: Lomaviikon poisto on työnantajien uusi hyökkäys

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas pitää Elinkeinoelämän Keskusliiton vaatimusta lomaviikon leikkauksesta uutena kiky –sopimukseen vertautuvana heikennyksenä.

-Mielenkiintoista on nähdä, mistä keskusjärjestöstä tai liitosta löytyy ensimmäinen periksi antava ay-johtaja, joka saa kunnian profiloitua elinkeinoelämän ja Helsingin Sanomien ylistämäksi vastuunkantajaksi, kirjoittaa Suokas blogissaan.

-Roima palkanalennus ei luonnollisesti nykytilanteessa onnistu. Harva siihen sovinnolla suostuu. Siksi onkin välttämätöntä lisätä merkittävästi työvoiman tarjontaa. Avata nyt ja heti Suomen työmarkkinat kehitysmaiden satojen miljoonien työttömien armeijoille.

-STTK:n puheenjohtaja Antti Palola (sd) asetti toki reunaehdon, että viranomaisten valvontaresursseja pitää samanaikaisesti parantaa. Ryhdikästä puhetta. Ulkomaalaistarkastajien määrää tultaneen lisäämään kolmella, kaksi etelään ja yksi pohjoiseen.

Suokkaan mukaan STTK oli heikoin lenkki myös kiky-sopimusta vastustettaessa. Kun keskusjärjestö lupasi, että palkkoja voidaan alentaa, vaikea oli enää muidenkaan rintamalinjoja pitää. Kikyn työajan pidennyksestä jäi ulos Rakennusliitto ja pari muuta liittoa. Loput marssivat peräkanaa kuin köyhän talon porsaat ja kuittasivat heikennykset, kirjoittaa Suokas.

Lue koko blogi tästä