Rakennusliiton Suokas: Lomaviikon poisto on työnantajien uusi hyökkäys

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas pitää Elinkeinoelämän Keskusliiton vaatimusta lomaviikon leikkauksesta uutena kiky –sopimukseen vertautuvana heikennyksenä.

-Mielenkiintoista on nähdä, mistä keskusjärjestöstä tai liitosta löytyy ensimmäinen periksi antava ay-johtaja, joka saa kunnian profiloitua elinkeinoelämän ja Helsingin Sanomien ylistämäksi vastuunkantajaksi, kirjoittaa Suokas blogissaan.

-Roima palkanalennus ei luonnollisesti nykytilanteessa onnistu. Harva siihen sovinnolla suostuu. Siksi onkin välttämätöntä lisätä merkittävästi työvoiman tarjontaa. Avata nyt ja heti Suomen työmarkkinat kehitysmaiden satojen miljoonien työttömien armeijoille.

-STTK:n puheenjohtaja Antti Palola (sd) asetti toki reunaehdon, että viranomaisten valvontaresursseja pitää samanaikaisesti parantaa. Ryhdikästä puhetta. Ulkomaalaistarkastajien määrää tultaneen lisäämään kolmella, kaksi etelään ja yksi pohjoiseen.

Suokkaan mukaan STTK oli heikoin lenkki myös kiky-sopimusta vastustettaessa. Kun keskusjärjestö lupasi, että palkkoja voidaan alentaa, vaikea oli enää muidenkaan rintamalinjoja pitää. Kikyn työajan pidennyksestä jäi ulos Rakennusliitto ja pari muuta liittoa. Loput marssivat peräkanaa kuin köyhän talon porsaat ja kuittasivat heikennykset, kirjoittaa Suokas.

Lue koko blogi tästä

Rakennusliiton Suokas: Paikallinen sopiminen on Ruotsin suuri ongelma11.9.2018 12:55Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi myös Ruotsin ammattiyhdistysliikkeen virheiden johtaneen ”rasistipuolueen voimaantumiseen”. ”Paikallisesti sovittavat palkat ovat nykypäivänä muuttuneet Ruotsin työmarkkinoiden heikkoudeksi. Työehtosopimuksilla ei ole yleissitovuutta. Jos liitto ei ole läsnä työpaikalla, niin kuin yhä useammin tapahtuu, ulkomailta lähetetyt työntekijät ovat täysin työnantajansa armoilla. Palkka voi olla laillisesti mitä vain, alarajaa ei ole”, kirjoittaa Suokas blogissaan.

Rakennusliiton Suokas: Raskaan työn raatajat romuna ennen eläkeikää28.8.2018 11:08Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokkaan aivan liian korkeaan eläkeikään olisi saatava muutos. -Eläkeuudistuksen yhteydessä luotiin niin sanottu työn sankareiden eläke. Pitkän työuran raskaassa työssä tehneille annettiin lupaus päästä helpommin eläkkeelle, kun terveys alkaa pettää. Jo neuvottelujen yhteydessä tiedettiin, että väylä viritetään kapeaksi. Kapea se todella onkin. Tähän mennessä työn sankareiksi koko Suomessa on julistettu 20 henkilöä. Olisikohan pitkän työuran tehneitä terveyttään menettäneitä kuitenkin hieman enemmän?

Rakennusliiton Suokas: Pienipalkkaiset ulkomaalaiset eivät paikkaa huoltosuhdetta13.8.2018 11:12Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvostelee voimakkaasti hankkeita, joiden mukaan Suomeen tuotaisiin kymmeniä tuhansia halpatyöntekijöitä ulkomailta. ”Henkilöstövuokrausyritys Baronan tuore toimitusjohtaja vaati äskettäin Talouselämä –lehdessä kymmeniä tuhansia ulkomaisia työntekijöitä Suomeen. Luvat pitäisi saada n. viikossa. Valtion olisi lisäksi kustannettava kielikoulutus työntekijöille ja näiden perheenjäsenille”, kirjoittaa Suokas blogissaan.