Rakennusliiton Suokas: Maakuntauudistuksesta voi tulla Sammon ryöstö

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas epäilee, että maakuntauudistuksesta saattaa tulla varsinainen Sammon ryöstö. Maakuntavaaleja käsittelevä lainsäädäntö valmistunee vasta kesäkuun alussa.

”Vaalit eivät ole olennainen asia. Jo nyt tiedetään melkoisella tarkkuudella puolueiden maakuntavaltuustojen paikkaluku”, kirjoittaa Suokas blogissaan.

”Tehtävä maakuntavaltuustossa on aikaa vievä ja eduiltaan kansanedustajan tehtävää heikompi. Valtuustoissa tullee istumaan muiden ohella suuri määrä nykyisiä ja tulevia sopeutumiseläkeläisiä.”

”Harvalukuisesta politrukkien joukosta valittavat valtuutetut pääsevät päättämään miljardeista euroista veronmaksajien rahoja. Suuri riski on, että joidenkin kohdalla toteutuu vanha sanonta. Lähinnä pussinsuuta on oma suu.”

Suokkaan mukaan ”eräät kokoomuksen kansanedustajat ovat jo osoittaneet taitoa ja kansalaiskuntoa.”

”Moninkertaistaneet tulonsa loikkaamalla jatkossa yhteiskunnalle terveyspalveluja tuottavien yritysten leipiin. Kukapa voisi paremmin ajaa yritysten etua uuden lainsäädännön tullessa voimaan, kuin itse lain laatija.”

”Suomi elvistelee vähäisellä korruptiolla. Meiltäkin löytyy silti esimerkkejä, joissa omat ja yhteiskunnan edut on jopa oikeuden päätöksellä todettu koplatun yhteen. Hämärän peittoon jääneitä tapauksia on moninkertainen määrä.”

Maakuntauudistuksen lainsäädäntö on levällään. Pitäisin kuitenkin kaikkein tärkeimpinä sellaisia pykäliä, joilla tehokkaasti estetään poliittisesti valittuja edustajia suosimasta joitakin yrityksiä toisten kustannuksella.

Lue koko blogi tästä

Rakennusliitto järjestää Uudellamaalla torninostureiden tehotarkastuksen 17.-18. lokakuuta 201816.10.2018 11:22Tiedote

Rakennusliitto kiinnittää tehotarkastuspäivinä huomiota torninostureiden käytön, kuljettajien ja kaupunkilaisten turvallisuuteen. Median edustajille tarjotaan mahdollisuus tutustua torninosturiin Helsingissä tehotarkastuksen ensimmäisenä päivänä. Tutustumiskohteena on torninosturi Skanskan (Huopalahdentie 18) pääurakoimalla työmaalla klo 9.00 alkaen. Osallistumiset pyydetään ilmoittamaan ennakkoon Tapio Jääskeläiselle, puh. 050 527 0449.