Rakennusliiton Suokas: Mykkäsen malli tyhjentää maaseudun

Rakennusliiton varapuheenjohtaja arvostelee ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkästä (kok) maaseudun tyhjentämisestä. Mykkänen perusteli työttömyysturvan ns. aktiivimallia sillä, että maaseudun työttömien olisi oltava ”valmis muuttamaan paikkakunnalle, jossa työhön on mahdollista päästä”.

-Jos maaseutua aletaan tyhjentää ministeri Mykkäsen opein, se tarkoittaa usealle rakentajaperheelle vaikeita aikoja, arvioi Suokas.

-Asunnon arvo on vain se, minkä joku on siitä valmis maksamaan. Syrjäseudun omakotitalon hinnalla ei saa yksiötä Helsingistä. Kaikkeen yhteiskunnalliseen kehitykseen emme voi vaikuttaa. Puusilmäisellä ideologisella politiikalla ei pidä kuitenkaan asioita tarkoituksellisesti pahentaa.

Suokas muistuttaa, että Suomen virallinen politiikka on ollut pitää koko maa asuttuna.

-Aiemmin ei tästä politiikasta ole ministeritasolla julkisesti luovuttu. Vaikka jokainen toki näkee, mitä käytännössä tapahtuu. Monen kunnan palveluyrityksistä on sammutettu valot ja suuri osa asukkaista kelkkailee kesät talvet.

-Hallitus on luvannut tarkastella, toimiiko työttömyysturvan aktiivimalli. Hyväuskoinen vaalikarja, me äänestäjät, helposti kuvittelemme, että jo etukäteen epäonnistumaan tuomitun lain jälkeen palataan vanhaan. Mykkäsen ulostulon jälkeen näen tilanteen toisin.

-Jos työttömyysturvan taso romutetaan perusteellisesti tai maksamisedellytykset käytännössä lopetetaan syrjäseudulla asuvilta, muuttohaluja löytyy. Pakon edessä koiraskin poikii.

Lue tästä Suokkaan koko blogi

Rakennusliiton Suokas syyttää: Sipilän hallitus ja EK ajoivat lakkotaisteluun5.4.2018 12:32Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mukaan työnantajien neuvottelijat ovat joutuneet postipojiksi, jotka kiikuttavat Elinkeinoelämän Keskusliiton terveisiä vastapuolelle. -Työnantajapuolen kokeneilta neuvottelijoilta on otettu pallit pois. He ovat joutuneet postipoikina tuomaan Elinkeinoelämän Keskusliiton terveiset. Minkäänlaista neuvotteluvaraa ei ole ollut. Rakennusalle annettiin eilen lakkovaroitus neuvottelujen jähmeyden takia. Suokas muistuttaa blogissaan, että rakennusalalla on alkamassa massiivinen, ehkä pitkäkin lakkotaistelu. -Ensimmäistä kertaa yli kolmeen vuosikymmeneen. Historian siipien havinaa.