Rakennusliiton Suokas: Nykyinen työttömyysturvan malli pitää räjäyttää

Rakennusliiton varapuheenjohtajan Kyösti Suokkaan mielestä nykyinen työttömyysturvan malli joutaa räjäyttää. ”Järjestelmä on perverssi. Työtön ei tiedä, jääkö pätkätyöstä käteen muuta kuin työn ilo. Vielä pahempaa on epätietoisuus työttömyysturvan seuraavasta maksupäivästä. Jos kädestä suuhun elävällä ei ole varmuutta, milloin satunnaisen työpäivänä jälkeen seuraavaksi rahaa saa, on ymmärrettävää pelata varman päälle. Lapset kun tuppaavat syömään joka päivä”, kirjoittaa Suokas blogissaan.

Suokkaan mukaan homma on vaikeutunut vuosi vuodelta.

”Yli ihmisen käsityskyvyn päästiin sovitellulla päivärahalla. Vain ammattitaitoisilla etuuskäsittelijöillä, siis työttömyyskassojen työntekijöillä, on kyky kertoa työttömälle työttömyyspäivärahan suuruus. Maksupäivästä hekin esittävät valistuneen arvion. Lappuruletissa voi olla yllättäviä hankaluuksia.”

Suokkaan mukaan rakentajille ja muille kokoaikatyötä tekeville työttömyysturvasta voi tehdä selkeän.

”Vain työttömyyspäiviltä maksettaisiin korvaus ymmärrettävän laskukaavan mukaan ja näin yksittäisten työpäivien määrä ei vaikuttaisi maksuaikatauluun. Tämä houkuttaisi poimimaan marjatkin maasta, tekemään jokaisen työn, joka saatavissa on. Työhaluja rakentajilla ainakin löytyy”, arvioi Suokas.

Lue koko blogi tästä

Rakennusliiton Suokas: Paikallinen sopiminen on Ruotsin suuri ongelma11.9.2018 12:55Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi myös Ruotsin ammattiyhdistysliikkeen virheiden johtaneen ”rasistipuolueen voimaantumiseen”. ”Paikallisesti sovittavat palkat ovat nykypäivänä muuttuneet Ruotsin työmarkkinoiden heikkoudeksi. Työehtosopimuksilla ei ole yleissitovuutta. Jos liitto ei ole läsnä työpaikalla, niin kuin yhä useammin tapahtuu, ulkomailta lähetetyt työntekijät ovat täysin työnantajansa armoilla. Palkka voi olla laillisesti mitä vain, alarajaa ei ole”, kirjoittaa Suokas blogissaan.

Rakennusliiton Suokas: Raskaan työn raatajat romuna ennen eläkeikää28.8.2018 11:08Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokkaan aivan liian korkeaan eläkeikään olisi saatava muutos. -Eläkeuudistuksen yhteydessä luotiin niin sanottu työn sankareiden eläke. Pitkän työuran raskaassa työssä tehneille annettiin lupaus päästä helpommin eläkkeelle, kun terveys alkaa pettää. Jo neuvottelujen yhteydessä tiedettiin, että väylä viritetään kapeaksi. Kapea se todella onkin. Tähän mennessä työn sankareiksi koko Suomessa on julistettu 20 henkilöä. Olisikohan pitkän työuran tehneitä terveyttään menettäneitä kuitenkin hieman enemmän?

Rakennusliiton Suokas: Pienipalkkaiset ulkomaalaiset eivät paikkaa huoltosuhdetta13.8.2018 11:12Tiedote

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvostelee voimakkaasti hankkeita, joiden mukaan Suomeen tuotaisiin kymmeniä tuhansia halpatyöntekijöitä ulkomailta. ”Henkilöstövuokrausyritys Baronan tuore toimitusjohtaja vaati äskettäin Talouselämä –lehdessä kymmeniä tuhansia ulkomaisia työntekijöitä Suomeen. Luvat pitäisi saada n. viikossa. Valtion olisi lisäksi kustannettava kielikoulutus työntekijöille ja näiden perheenjäsenille”, kirjoittaa Suokas blogissaan.