Rakennusliiton Suokas: Paikallinen sopiminen on Ruotsin suuri ongelma

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas arvioi myös Ruotsin ammattiyhdistysliikkeen virheiden johtaneen ”rasistipuolueen voimaantumiseen”. ”Paikallisesti sovittavat palkat ovat nykypäivänä muuttuneet Ruotsin työmarkkinoiden heikkoudeksi. Työehtosopimuksilla ei ole yleissitovuutta. Jos liitto ei ole läsnä työpaikalla, niin kuin yhä useammin tapahtuu, ulkomailta lähetetyt työntekijät ovat täysin työnantajansa armoilla. Palkka voi olla laillisesti mitä vain, alarajaa ei ole”, kirjoittaa Suokas blogissaan.

”Tilannetta höystää maailmaa syleilevä sosialidemokraattinen utopia. Työmarkkinat on avattu koko maailmalle. Rautalangasta vääntäen. Mistä tahansa voidaan kärrätä Ruotsiin väkeä töihin ilman ylärajaa eikä maksettavalla palkalla ole alarajaa.”

Suokkaan mukaan ”kolmeen vuosikymmeneen ei yksikään Ruotsin rakennusliiton toimitsija ole suostunut kertomaan minulle, mitä timpurin pitäisi Tukholmassa palkakseen pyytää. ”Liitto haluaa estää palkkaerojen syntymisen ja sopia aina itse palkat työmaakohtaisesti. Ei suinkaan palkkajoustot salliakseen.”

”Suomessa erityisesti Kokoomuksen poliitikot vaativat Ruotsin mallia Suomen työmarkkinoille. Ruotsi on kuulemma paikallisen sopimisen edelläkävijä. Tämä väite perustuu ymmärrettävään tietämättömyyteen. Ruotsalaiset eivät asioistaan juuri puhu.”

”Sosialidemokraatit ja puolueeseen kytköksissä oleva ammattiyhdistysliike eivät tunnista asiassa ongelmaa. Eivät luonnollisesti myöskään työnantajia myötäilevät porvarit, koska heidän lyhyen aikavälin etujansa palkkadumppaus luonnollisesti palvelee. Tavallinen työväestö ei selvästikään ole samaa mieltä.”

Suokkaan mukaan Ruotsin rasistipuolueen voimaantuminen ei ole yhdestä asiasta kiinni, tilanne on toki monisyisempi. ”Silti monella demareista rasistien riveihin loikkaavalla duunarilla on aito huoli omasta työpaikastaan ja toimeentulostaan. Vanhaa tarinaa ei enää uskota.”

”Otetaan jälleen oppia Ruotsista. Meidän ei ole syytä päkäpäisesti kopioida naapurimaassa tehtyjä virheitä. Ulkomaalaistaustaisilla Suomessa asuvilla jo nyt riittävästi vaikeuksia.”

Lue koko blogi tästä